jeg har en bekendt i den uheldige situation, at hun har købt en dyr frisør saks, som slet ikke lever op til forventning. Hun har efter købet prøvet at klippe i hår med saksen og her viser det sig, at den stort set ikke kan klippe i hår, er der nogen mulighed for at fortryde dette køb?
Sælger har fået besked på at køber ville af med saksen da den ikke levede op til forventning, men sælger vil kun ombytte til en ny saks der er lige så dårlig af samme model.
Det er vel næsten lige meget hvad der er tale om, vi har alle fuld returret på de vare vi køber, ifg. købeloven. Men nogle ting kan kun byttes hvis de er i org. emb. og det ved jeg ikke om man kan sige om en saks der har været brugt. Hvis jeg køber en bluse kan jeg jo godt tage den med hjem og prøve den og så bytte den men det bliver nok ikke nemt hvis det er en blænder jeg har prøvekørt.
Mvh. Jens
Tømrermester i Kalundborg og indehaver af jensstaehr.dk
Det er vel næsten lige meget hvad der er tale om, vi har alle fuld returret på de vare vi køber, ifg. købeloven. Men nogle ting kan kun byttes hvis de er i org. emb. og det ved jeg ikke om man kan sige om en saks der har været brugt. Hvis jeg køber en bluse kan jeg jo godt tage den med hjem og prøve den og så bytte den men det bliver nok ikke nemt hvis det er en blænder jeg har prøvekørt.
Mvh. Jens
Købeloven giver ikke alle returret, hvis der er tale om fjernsalg (f.eks. via en internetshop) er der jf. Lov om visse forbrugsaftaler 14 dages fortrydelsesret; men kun, hvis der er tale om en "forbrugeraftale"
Lov om visse forbrugeraftaler: "§ 3. Ved en forbrugeraftale forstås i denne lov en aftale, som en erhvervsdrivende indgår som led i sit erhverv, når den anden part (forbrugeren) hovedsagelig handler uden for sit erhverv."
Trådstarter skriver (B2B), det antyder at der ikke er tale om en forbrugeraftale, hvis køber er frisør er driver erhverv inden for frisørfaget (eller selv sælger knive & skase) så handler køber inden for sit erhverv og så er der tale om erhvervskøb, hvor det er de betingelser handlen er indgået på der bestemmer om der er returret eller ej.
Ja det er rigtigt når vi handler B2B er vi nogle gange dårligere stillet og det jeg skriver om er en alm. forbrugeraftale. jeg ved godt det ikke helt er det der bliver spurgt til men der burte kunne findes en aftale om returnering men det er ikke sikkert det kan ske til fuld pris.
Mvh. Jens
Tømrermester i Kalundborg og indehaver af jensstaehr.dk
Ja det der er problemet er, at det er salonen der er blevet faktureret og ikke frisøren selv. dermed bliver kravene lempet når det er et handelskøb. men sælger har fremvist saksen uden at saksen er ført i noget hår, derved kan man ikke rigtig mærke skarpheden i saksen, så da saksen først kommer i håret kan man "mærke" at kvaliteten i saksen er langtfra hvad sælgeren lovede, "så kan man komme ind og snakke om han var i "god eller ond tro" hvilket jeg ikke kan vide, efter som jeg ikke ved hvor mange af de sakse han har fået ind.
men har hun ingen mulighed for at ophæve købet og få sine penge tilbage?
Det er en billig saks men der er en på amino her som sliber sakse, han kan måske få den til at klippe ellers vil jeg anbefale at man køber stål sakse i prisklassen 5-8000 dkr pr stk uden at fremhæve nogle mærker.
Der er ikke aftalt noget i handlen om retunering af saksen eller anden form for ombytning, da man handler med et andet professionel firma, som man har tilid til at have styr på kvaliteten.