Hej, Jeg har over den sidste måned bestilt et par småting hjem fra Hong Kong over Ebay for at undersøge om det kan betale sig at drive webshop ved at videresælge ting købt over Ebay. Jeg har vurderet det som værende besværet værd. Jeg er derfor blevet momsregistreret og registreret som importør. Her i den næste tid vil jeg så bestille større partier hjem af de småting jeg tidligere har købt privat og sørge for at det hele bliver fortoldet, momset og bogført korrekt.... Nu sidder jeg så og tænker "Hvad med de småting jeg har liggende?". Langt de fleste er gået udenom tolden(en enkelt røg der gebyr + moms på) da forsendelserne har været under de 80kr bagatelgrænsen er og jeg har desuden givet en del væk til familie og venner i fødselsdagsgave og lignende. Men hvad med resten? Kan jeg sælge de resterende stumper til virksomheden og sælge dem fra min webshop på lige fod med resten af de varer jeg får hjem til virksomheden senere? "Hvordan" sælger jeg dem til virksomheden? Skal jeg bruge alle mine private kvitteringer? Hvad nu når jeg kun har 2-3 stykker tilbage af en forsendelse på 10 og vil sælge de 2-3 stykker til virksomheden? Kommer jeg i klemme for at sælge varerne når de ikke er blevet fortoldet fordi forsendelserne har været under bagatelgrænsen? Skal disse bagateller nu fortoldes/momses fordi jeg vil sælge dem til firmaet? Hvordan får jeg det bogført? Det er virkelig vigtig for mig at jeg ikke kommer til at lave noget "fusk" ved et uheld og bliver kaldt ind til torskegilde før jeg overhovedet er i gang. Det er mange spørgsmål, men mon ikke jeg kan få besvaret mange spørgsmål med få svar:) På forhånd tak for hjælpen aminoer :) p.s. Er det klogt at spørge Skat direkte om mine bekymringer? |
Først vil jeg sige - ja, spørg endelig Skat, når du har bekymringer. De er meget hjælpsomme.
Mht dine personlige effekter. Du kan sælge alt hvad du ejer og har privat, som du ønsker at benytte i firmaet. Om du blot vil benytte det i firmaet, eller videresælge det, er ligegyldigt.
Det eneste du skal gøre er at lave en "personlig faktura", hvor du lister alle genstandene op til indkøbspris, uden moms. Du kan eventuelt vedlægge dokumentation for styk-prisen, i form af faktura.
Du bogfører det på de konti det vedrører - f.eks. varekøb (excl. moms), eller mindre anskaffelser, hvis du skal bruge det i firmaet.
Når nu du er igang med at købe varer fra privaten, så se grundigt efter rundt om din arbejdsplads - ejer du private effekter, som du fremover alene kommer til at bruge i firmaet, så sælg det til firmaet. Du kan også overdrage effekter af "blandet benyttelse".
Held og lykke med dit nye firma.