Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

I klemme ved at sælge "private ejendele" til virksomheden?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 12. Oct 10
Indlæg ialt: 230
Fra  iMania.dk Skrevet kl. 18:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har over den sidste måned bestilt et par småting hjem fra Hong Kong over Ebay for at undersøge om det kan betale sig at drive webshop ved at videresælge ting købt over Ebay. Jeg har vurderet det som værende besværet værd. Jeg er derfor blevet momsregistreret og registreret som importør. 

Her i den næste tid vil jeg så bestille større partier hjem af de småting jeg tidligere har købt privat og sørge for at det hele bliver fortoldet, momset og bogført korrekt....

Nu sidder jeg så og tænker "Hvad med de småting jeg har liggende?". Langt de fleste er gået udenom tolden(en enkelt røg der gebyr + moms på) da forsendelserne har været under de 80kr bagatelgrænsen er og jeg har desuden givet en del væk til familie og venner i fødselsdagsgave og lignende.

Men hvad med resten? Kan jeg sælge de resterende stumper til virksomheden og sælge dem fra min webshop på lige fod med resten af de varer jeg får hjem til virksomheden senere? "Hvordan" sælger jeg dem til virksomheden? Skal jeg bruge alle mine private kvitteringer? Hvad nu når jeg kun har 2-3 stykker tilbage af en forsendelse på 10 og vil sælge de 2-3 stykker til virksomheden? Kommer jeg i klemme for at sælge varerne når de ikke er blevet fortoldet fordi forsendelserne har været under bagatelgrænsen? Skal disse bagateller nu fortoldes/momses fordi jeg vil sælge dem til firmaet? Hvordan får jeg det bogført?

Det er virkelig vigtig for mig at jeg ikke kommer til at lave noget "fusk" ved et uheld og bliver kaldt ind til torskegilde før jeg overhovedet er i gang. Det er mange spørgsmål, men mon ikke jeg kan få besvaret mange spørgsmål med få svar:)

På forhånd tak for hjælpen aminoer :)

p.s. Er det klogt at spørge Skat direkte om mine bekymringer?

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 22:25

Først vil jeg sige - ja, spørg endelig Skat, når du har bekymringer. De er meget hjælpsomme.

Mht dine personlige effekter. Du kan sælge alt hvad du ejer og har privat, som du ønsker at benytte i firmaet. Om du blot vil benytte det i firmaet, eller videresælge det, er ligegyldigt.

Det eneste du skal gøre er at lave en "personlig faktura", hvor du lister alle genstandene op til indkøbspris, uden moms. Du kan eventuelt vedlægge dokumentation for styk-prisen, i form af faktura.

Du bogfører det på de konti det vedrører - f.eks. varekøb (excl. moms), eller mindre anskaffelser, hvis du skal bruge det i firmaet.

Når nu du er igang med at købe varer fra privaten, så se grundigt efter rundt om din arbejdsplads - ejer du private effekter, som du fremover alene kommer til at bruge i firmaet, så sælg det til firmaet. Du kan også overdrage effekter af "blandet benyttelse".

Held og lykke med dit nye firma.

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra Aalborg
Tilmeldt 12. Oct 10
Fra  iMania.dk Skrevet kl. 23:56

Tusind tak for dit tydelige svar Susanne! Det er virkelig en glædelig nyhed at jeg kan begynde at skrive fakturaer i løbet af de næste par dage i stedet for først om 3-4 uger :) http://www.iMania.dk kan komme i gang med at sælge noget! :D

Jeg kan derudover sige jeg her til aften har skrevet til Skat inden jeg så dit svar - de fik lidt de samme spørgsmål, men mon ikke i er enige:)

Men hvad med alle de ting jeg ikke har kvitteringer på? Altså sådan noget som det skrivebord jeg købte for syv år siden eller de gamle ringbind jeg har taget i brug? Kan jeg bare notere et bud på hvad jeg mener jeg har givet for det og lade være med at vedlægge bilag til regningen der er bilag for transaktionen?

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 20:20

Hej Anders

Mht de effekter, som du ikke har kvitteringer på, sælger du det til den pris, som du i virksomheden skulle ud og betale for effekterne. Dvs, at et gammelt skrivebord ikke kan sælges til nypris, men til den pris du ville kunne købe det for på f.eks. QXL i brugt stand. Det er et slag på tærkslen. Der er selvfølgelig forskel på prisen på et Montana og et Ikea-skrivebord. Ringbind kan købes i Netto for en 10,- pr. styk, så det ville jeg nok sælge dem til etc. Sålænge du er rimelig, vil skat ikke komme og modsige dig. De blandede effekter - som du stadig bruger privat, ville jeg sælge med 50% til firmaet.

SusanneK.nu

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:52

Husk at du ikke kan trække momsen på de effekter, du sælger til firmaet.

MvH

Peter

Fra Aalborg
Tilmeldt 12. Oct 10
Fra  iMania.dk Skrevet kl. 17:19

Tusind tak begge to!

Nu sidder jeg dog og kigger ned i to fakturakopier på serverindkøb, én fra 2008 og én fra 2005. Jeg har serveren til hjemmesiden kørende herhjemme på kontoret  og den varetager også mange andre opgaver, både til firmaet og privaten.

Jeg vil gerne sælge 50% til firmaet af effekterne på disse to fakturaer, men Skat går vel ikke med til at firmaet betaler halvdelen af fakturabeløbet ex moms når der er tale om to og fem år gamle computerdele? Eller gør de?For hvis jeg skulle ud og købe ny server til firmaet ville den koste det samme som fakturabeløbet da priserne ikke er blevet mindre - ydeevnen er bare blevet større.

Hvad er forsvarligt i mit tilfælde?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:26

Hej!

Jamen sælg da 100% til firmaet, og lad dig beskatte efter multimedieskatteordningen.

Det koster 3tkr. pr. år før skat.

Du kan så trække internet, telefon, computer mv. fra i firmaet.

MvH

Peter

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 17:59

Enig med Peter med de 100%, omend jeg er i tvivl, om en server bliver medtaget under multimediebeskatningen. På den anden side - hvorfor ikke :)

SusanneK.nu

Fra Aalborg
Tilmeldt 12. Oct 10
Fra  iMania.dk Skrevet kl. 19:55

Jeg må ærligt indrømme jeg ikke er med på hvordan multimediebeskatningen fungerer - kan jeg lade firmaet betale 100% af mine telefon/internetregninger/køb af privat computer hvis jeg lader mig beskatte af 3000kr om året? Jeg er vist ikke helt med? Og at jeg så kan sælge 100% af min "delecomputer" til firmaet undrer mig bestemt også?

Og så lige et 100% urelateret spørgsmål: Gør det noget mine fakturanumre starter på 9 hvis de derefter er helt i rækkefølge?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:21

Tja....det kan undre.....men det kan du altså.

Lav et notat..hvorfor disse fakturanumre mangler.....og fortsat så nummerisk fortløbende.

Bare der er systematik i din talrække.

MvH

Peter

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)