Vi har i dag lanceret en tjeneste, som vi tror vil skabe øget konkurrence på det danske lånemarked for private, og på sigt også for små og mellemstore virksomheder. Konceptet er simpelt: På termino.dk kan forbrugere indtaste deres låneønsker og oplysninger om privatøkonomi, og vil herefter modtage tilbud på lån fra banker. Forbrugeren er anonym overfor bankerne, og på Termino bliver tilbuddene fra bankerne overskueligt præsenteret, så man let kan sammenligne dem og vælge det bedste. Tjenesten er gratis for private. Vi ser Termino som en mulighed for stille den private forbruger markant stærkere som låntager, gennem øget konkurrence og gennemskuelighed. Vi er meget interesseret i at få feedback på konceptet og hjemmesiden, så hvis du har lyst kan du, kan du prøve at søge om et lån. (Skriv "test" i kommentarerne til sidst - du er selvfølgelig også meget velkommen til at søge et rigtigt lån). På vegne af teamet bag Termino, Nicholas
|
Hej Nicholas.
Havde selv denne idé på tegnebrættet for 3 år siden, men efter et par måneders mere eller mindre forvirring og frustration i min øvrehalvdel af kroppen valgte jeg at droppe ideén, nu skal du hører mine 3 største forhindringer på min vej.
Jeg vidste fra mit tidligere arbejde i en bank, at det at få kunder ind i butikken var det sværeste - vel og mærke sunde, gode kunder, som man havde lav risiko på og som der kunne bygges på set ud fra et banksynspunkt rent forretningsmæssigt step by step. Så, hvis jeg "bare" fik to banker med på ideen om at sende en kunde et tilbud på et lån udelukkende baseret på privatoplysninger om økonomi og hvad lånet skulle bruges til, ja så troede jeg de andre banker ville hoppe med på vognen i frygt for ikke at miste fodfæste og potentielle kunder. Bankerne ville altså få den værdi at skabe kontakt til en potentiel kunde og ved at tilbyde denne et godt lån kunne man muligvis få hele kunden engagement over, kunden ville få den værdi af at kunne vælge det bedste tilbud for ham eller hende - altså spare penge. jeg tænkte. det er da en win win - hvorfor ikke forsøge. så langt så godt.:)
Nu til de problemer som gør at ideén ikke fungere i praksis.
1. Bankerne var ikke så interesseret i dette produkt/denne ydelse som jeg havde troet. kan man jo et eller sted godt forstå tænkte jeg - det ville jo i sidste instans kunne fører til et helt frit bankmarked hvor hård konkurrence på pris kunne blive afgørende frem for rådgiverens samspil med sine kunder.
2. Kunderne.Man må være hård at indse, at fru Jensen på 40 med 3 børn og deltidstilling ikke længere er interessant for bankerne, man tjener simpelthen ikke nok på dem i forhold til den risiko og arbejde man ligger i dem. rent volumemæssigt giver de lidt, men det er typisk også hende som laver hurtig lån, har kreditkort alle vegne og som iøvrigt ikke på sigt er noget værd. hårdt, men det er altså nu et fact. Så når de ansøgte lån, gad banken ikke tage dem seriøst, da det, som de så som værdien i dette, nemlig at få den sunde, gode kunde over på et attraktivt lån for denne, for derved at kunne lave mersalg til ham og i sidste ende nuppe hele hans engagement forduftede. Jeg fik ikke en ordentlig seriøs søgende kunde, hvor man kunne sige, hold da op her er der bare lidt at hente. det fik mig jo til at tænke over det og konkludere, at de sunde og interessante kunde i vid udstrækning har et godt samarbejde med deres rådgiver og det at man skal betale 0,05 procent mindre i rente i sparnord frem for deres bank er ikke det som gør udfaldet. tit vil det også være sådan at de allerede nu får den bedste pris på renten pga. deres allerede eksisterende engagement - det vil et hurtigt tilbud på en mail ikke matche.
3. sæt nu den benhårde, meget prisbevidste sunde og gode kunde, sendte en ansøgning afsted og dit system fungerede så godt at han hver gang han skulle låne penge smed en ansøgning afsted og bankerne var ellevilde med ham og gav ham en god rente. han valgte så billånet i danske bank, kassekrediten i sparnord, bådkøbet blev finansieret gennem nordea osv. osv. Bankerne ville få lang næse og trække deres følehorn til sig hurtigere end du kunne tælle til 1 :-)
Jeg har lidt travlt, så alt dette er hurtigt skrevet uden redigering, spis det som det er, håber det er forståeligt :)
Jeg håber ydermere det lykkedes for dig og at du ved noget jeg ikke vidste for 3 år siden. men tyg på udfordringerne og finder du en løsning på de 3 problemer jeg har skitseret, så kontakt mig, så vil jeg godt smide en god skilling i projektet ;-)
God aften.
-Mindgame