Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Begrænse brugen af rss, lovligt?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 18. Oct 06
Indlæg ialt: 221
Skrevet kl. 18:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Faldt lige over dette ved ved fpn.dk, regler for folks brug af JPs rss feed. Men har de lov til det?

Vilkår for brug af RSS-feeds

RSS-feeds stilles til rådighed for enkeltpersoners private brug.

Du er velkommen til at lade Jyllands-Postens RSS-feeds indgå i din egen private nyhedsoversigt på din pc, mobiltelefon eller lignende.

Jyllands-Posten accepterer derimod ikke uden tilladelse, at RSS-feeds indgår i nyhedsoversigter, der er tilgængelige for andre, fx via internettet, eller på anden måde udnyttes kommercielt. Dette gælder, uanset om tjenesten stilles til rådighed gratis eller mod betaling. RSS-feeds må således heller ikke udnyttes på virksomheders hjemmesider, intranet, extranet, eller andet.

Tilmeldt 15. May 13
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:26

Ja da

De ejer hvert et ord i hvert deres artkel.

Så derfor kan de naturligvis godt selv bestemme hvordan de skal benyttes.

Ligesom det fungerer med billeder. Der har man selv rettighed, og folk må kun gengive dem, hvis ejer giver sin tilladelse.

Tilmeldt 18. Oct 06
Skrevet kl. 18:30

Ja er godt klar over de har retigheder til deres ord og billeder, men synes bare det virker lidt underligt man kan bestemme over et rss feed.

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 19:19

Daniel Ejsing:

Ja er godt klar over de har retigheder til deres ord og billeder, men synes bare det virker lidt underligt man kan bestemme over et rss feed.

De bruger penge på at lave indholdet, derfor er det også helt naturligt de bestemmer over det. At det er et RSS feed gør det jo ikke mere underligt.

Hvorfor er det egentlig du synes det er underligt at man kan bestemme over indhold man selv har skabt, i dette tilfælde et RSS feed?

Tilmeldt 18. Oct 06
Skrevet kl. 19:33

Fordi et rss feed i mine øjne er noget gratis og frit tilgængeligt, som man ikke kan styrer og kan sprede sig over alt. Vis ik man vil have sine takster eller billeder overalt burde man overveje ikke at have et rss feed eller begrænse det sådan at den fulde tekst/billede ikke er i feedet.

Og har aldrig stødt på denne begrænsning før, men til gengæld tit set at der er begrænset indhold i feeds, så brugere bliver tvunget til at tilgå hjemmesiden, vis de vil have det fulde indhold.

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 19:39

Daniel Ejsing:

Fordi et rss feed i mine øjne er noget gratis og frit tilgængeligt, som man ikke kan styrer og kan sprede sig over alt. Vis ik man vil have sine takster eller billeder overalt burde man overveje ikke at have et rss feed eller begrænse det sådan at den fulde tekst/billede ikke er i feedet.

Og har aldrig stødt på denne begrænsning før, men til gengæld tit set at der er begrænset indhold i feeds, så brugere bliver tvunget til at tilgå hjemmesiden, vis de vil have det fulde indhold.

Jeg tror bare det er din opfattelse der er lidt anderledes end mange andres Smile

Et RSS feed er en service til folk som mig som ønsker at holde mig opdateret om f.eks. SEO. Jeg kan tilmelde mig et RSS feed og få små teasere og vælge hvad jeg vil læse. 

Det nogle udbydere af RSS ikke ønsker, er at deres indhold bliver brugt til at andre kan tjene penge, hvilket må siges at være HELT fair. 

De vil gerne give det gratis til dig og mig, men de gider ikke have andre tjener penge på deres arbejde. Man kan jo sige det samme om en webside. Hvis man ikke ønsker sit indhold spredt så skal man ikke lægge det på internettet?.

Selvfølgelig skal er firma der bruger penge på at skabe indhold kunne lave regler for hvordan det indhold skal bruges, også hvis de tilbyder den gratis service at du og jeg kan bruge deres RSS feed og holde os opdateret.

Tilmeldt 26. Oct 10
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 19:52

Det er stort set kun i Danmark vi er så emsige. Resten er verden elsker jo at få gratis reklame andre steder på nettet. Jeg ved Google news har special regler for behandling af danske nyheds feeds fordi de danske medier har lavet så meget ballade ud af det.

Tilmeldt 18. Oct 06
Skrevet kl. 20:42

#Thomas

Ja det er det sikkert, men lad os nu holde det ved rss feed servicen, nu er det ik fordi jeg ikke går ind for ophavsret eller lign. Synes jo det er helt fair at tekster/billeder/design osv osv ikke bare kan tages og bruges som man lyster, det er jo ik det vilde vesten det her :)

Nu ved jeg godt det er wiki det her, og det ikke har noget med lov at gøre men de skriver blandt andet:

RSS kan også anvendes til viderepublicering af nyheder. Enhver kan f.eks. hente nyheder fra DR ind på sin egen side, fordi DR udgiver et RSS-feed.

Og ja seb, i min verden er det os bare gratis reklame, forstår ikke at nogen er imod man spreder deres links på nettet, som alle i bund og grund har ret til at gøre som de vil.

edit:

Det her svarer for mig lidt som at stå på strøget og dele flyers ud og så samtidig sige du må ikke dele den med andre og foruden det må du kun læse den her på strøget.

Tilmeldt 15. May 13
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 20:50

Jeg fik her i sommers lavet newsupdate.dk - som henter nyheder fra danske medier via RSS. Efter at have lagt kræfter i sitet, fandt jeg ud af de forskellige nyhedsmedier ikke synes det er en god idé.
Der er tidligere domme omkring den slags, hvor journalisterne holder sig til ophavsret.

Derfor er min idé skrottet og står langsomt og dør. Har ikke haft problemer med nogle nyhedsmedier med sitet, meeeen tror heller ikke de er klar over det findes.

Men en søgning på nettet, vil du se hvilke konsekvenser det har fået for andre, at benytte RSS feeds fra nyhedsmedier kommercielt.

Ps. Hvis nogle tør at tage kampen op, så er mit site og domæne billigt til salg :p

Fra Viborg
Tilmeldt 5. Jun 10
Indlæg ialt: 1941
Fra  Modified Solutions ApS Skrevet kl. 20:58

Jeg har selv arbejdet på et nyhedsmedie. Brugte mange lange måneder og år på at overbevise en flok emsige journalister - at det var smart at lave mere end en 30 bogstaver teaser nyhed på deres hjemmeside.

Tro mig, journalister er ret emsige. Men hvad ville vi andre være hvis folk ville bruge vores blod, sved og tårer gratis uden at betale for det, og på den måde benefittede på VORES arbejde? Jeg tror det er meget få der ville syntes det var sjovt. Eller hvor mange tømrer syntes det er sjovt at bygge huse gratis for folk?

Lund.dk:

Jeg fik her i sommers lavet newsupdate.dk - som henter nyheder fra danske medier via RSS. Efter at have lagt kræfter i sitet, fandt jeg ud af de forskellige nyhedsmedier ikke synes det er en god idé.
Der er tidligere domme omkring den slags, hvor journalisterne holder sig til ophavsret.

Derfor er min idé skrottet og står langsomt og dør. Har ikke haft problemer med nogle nyhedsmedier med sitet, meeeen tror heller ikke de er klar over det findes.

Men en søgning på nettet, vil du se hvilke konsekvenser det har fået for andre, at benytte RSS feeds fra nyhedsmedier kommercielt.

Ps. Hvis nogle tør at tage kampen op, så er mit site og domæne billigt til salg :p

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)