Hejsa! Jeg går med tanken om at starte op som selvstændig softwareudvikler. Jeg har arbejdet med softwareudvikling i 7 år hos flere forskellige virksomheder og føler mig godt rustet til at klare alle de tekniske udfordringer som måtte komme. Men! Der hvor jeg så skal arbejde med mig selv er på salgssiden. Jeg har egentlig gode sociale evner (Føler jeg) og jeg er ikke genert eller bange for at snakke med kunder overhovedet. Men dét at finde frem til den rigtige måde at kontakte nye kunder på har jeg lidt svært ved. Og det er dét som mit spørgsmål drejer sig om. Min plan er at kontakte så mange industrivirksomheder som muligt i mit lokalområde for at høre om de har behov for noget skræddersyet software. Men hvad mener i der virker bedst: Skal jeg ringe først og spørge efter et møde, eller skal jeg bare møde op på virksomheden og spørge om den pågældende person har tid? Hvad tror i er mest effektivt og hvad virker bedst på kunden? Nu bor jeg på Færøerne (Men jeg er dansker), og tingene heroppe foregår ikke lige så formelt som i Danmark. Derfor tror jeg ikke det vil gøre særlig stor gavn at sende et reklamebrev først inden jeg ringer. Desuden vil jeg også gerne markedsføre mig lidt på at jeg er for mig selv, og altså ikke en eller anden større virksomhed. Derfor ville jeg gerne satse på personlig kontakt. Hvad mener i? Skal jeg bare begynde at ringe rundt til alle de telefonnumre jeg kan komme i nærheden af, eller tror i det vil virke bedre bare at møde op på virksomheden? Eller vil det virke lidt uprofessionelt eller irriterende på kunden? Tak fordi i ville læse mit indlæg. Alle kommentarer værdsættes meget! Med venlig hilsen |
Gå du roligt igang med telefonbogen... at køre ren "rå canvas" tror jeg du går død i.. jeg har selv kørt som opsøgende sælger i mange år.. Dels er det "bare at møde op" uden aftale, for hårdt rent psykisk for dig selv, - dels synes jeg faktisk også at det er respektløs overfor personen som du gerne vil have i tale.. Han kan have 117 andre projekter lige præcist den dag du vælger at troppe op, - men måske er han en potentiel kunde, - men du bliver et irritationsmoment for ham ved dit fremmøde.. så jeg ville helt klart baserer mine kundemøder på telefoniske aftaler.. Og er der så et hul i kalenderen - hvor du har en halv time du ikke ved, hvad du skal lave i, - jamen så prøv og gå ind nogen steder.. Om ikke andet så for at lægge dit vistkort.. Og så husk for alt i verden at følge op, - så du også den vej rundt får vist du er pålidelig og til at stole på.. Gerne allerede senere samme dag, - eller næste dags formiddag.. går der længere tid, har han allerede glemt dit visitkort... SMED MENS JERNET ER VARMT... Ellers gør konkurrenten det..;-))
Det er bare min holdning, - god fornøjelse med det..:)
Vh/ Ulrik