Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal man ringe eller bare møde op?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Borre
Tilmeldt 3. Oct 10
Indlæg ialt: 108
Fra  Gundersen IT Skrevet kl. 14:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa!

Jeg går med tanken om at starte op som selvstændig softwareudvikler. Jeg har arbejdet med softwareudvikling i 7 år hos flere forskellige virksomheder og føler mig godt rustet til at klare alle de tekniske udfordringer som måtte komme.

Men! Der hvor jeg så skal arbejde med mig selv er på salgssiden. Jeg har egentlig gode sociale evner (Føler jeg) og jeg er ikke genert eller bange for at snakke med kunder overhovedet. Men dét at finde frem til den rigtige måde at kontakte nye kunder på har jeg lidt svært ved. Og det er dét som mit spørgsmål drejer sig om.

Min plan er at kontakte så mange industrivirksomheder som muligt i mit lokalområde for at høre om de har behov for noget skræddersyet software. Men hvad mener i der virker bedst: Skal jeg ringe først og spørge efter et møde, eller skal jeg bare møde op på virksomheden og spørge om den pågældende person har tid? Hvad tror i er mest effektivt og hvad virker bedst på kunden?

Nu bor jeg på Færøerne (Men jeg er dansker), og tingene heroppe foregår ikke lige så formelt som i Danmark. Derfor tror jeg ikke det vil gøre særlig stor gavn at sende et reklamebrev først inden jeg ringer. Desuden vil jeg også gerne markedsføre mig lidt på at jeg er for mig selv, og altså ikke en eller anden større virksomhed. Derfor ville jeg gerne satse på personlig kontakt.

Hvad mener i? Skal jeg bare begynde at ringe rundt til alle de telefonnumre jeg kan komme i nærheden af, eller tror i det vil virke bedre bare at møde op på virksomheden? Eller vil det virke lidt uprofessionelt eller irriterende på kunden?

Tak fordi i ville læse mit indlæg. Alle kommentarer værdsættes meget!

Med venlig hilsen
René 

Freelance .NET programmør. Se profil for mere info. - Leder du efter en online Engelsk Dansk ordbog?

Tilmeldt 24. Jul 07
Indlæg ialt: 832
Fra  Ulrik Rode Skrevet kl. 15:02

Gå du roligt igang med telefonbogen... at køre ren "rå canvas" tror jeg du går død i.. jeg har selv kørt som opsøgende sælger i mange år.. Dels er det "bare at møde op" uden aftale, for hårdt rent psykisk for dig selv, - dels synes jeg faktisk også at det er respektløs overfor personen som du gerne vil have i tale.. Han kan have 117 andre projekter lige præcist den dag du vælger at troppe op, - men måske er han en potentiel kunde, - men du bliver et irritationsmoment for ham ved dit fremmøde.. så jeg ville helt klart baserer mine kundemøder på telefoniske aftaler.. Og er der så et hul i kalenderen - hvor du har en halv time du ikke ved, hvad du skal lave i, - jamen så prøv og gå ind nogen steder.. Om ikke andet så for at lægge dit vistkort.. Og så husk for alt i verden at følge op, - så du også den vej rundt får vist du er pålidelig og til at stole på.. Gerne allerede senere samme dag, - eller næste dags formiddag.. går der længere tid, har han allerede glemt dit visitkort... SMED MENS JERNET ER VARMT... Ellers gør konkurrenten det..;-))

Det er bare min holdning, - god fornøjelse med det..:)

Vh/ Ulrik

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 15:08

Hvis jeg var dig ville jeg gribe det an på følgende måde.

1. Find en liste over mulige kundeemner

2. Start fra en ende af og ring dine emner igennem.

Formålet med samtalen er at få et møde i stand med kunden, og når kunden nu er skeptisk har du naturligvis noget materiale du kan tilbyde at maile til kunden så vedkommende kan se lidt om hvad du kan og sådan.

3. Afhold møderne med dine kunder

Her skal du sælge en løsning og ikke noget teknik, det er først på næste møde at du kan sælge det tekniske til kunden, medmindre de er meget teknikliderlige.

4. Følg op på de kunder du har sendt materiale ud til.

Få enten booket et møde i anden omgang, eller lad emnet ligge hvis de ikke har interesse i dit produkt, der er flere emner derude at bruge tid på, så hold gryden med telefonopkald varm og kom videre i listen.

Og så lige en personlig note omkring det der med at møde personligt op... Det virker ihvertfald ikke her hos os, der vil vedkommende blive spurgt om han/hun har en aftale når vedkommende dukker op i receptionen, og det har de jo typisk ikke og bliver så afvist uden at komme til at snakke med den af os vedkommende nu ville have fat i.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 23. Feb 10
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 15:37

Hej René

Du kan finde rigtig mange fornuftige hints og ideer her på amino, selv
om der nok ikke findes een rigtig løsning, men en lang række
fornuftige fremgangsmåder. Fin det der virker for dig, hav tålmodighed med salget,
og hav mod til at prøve noget nyt, hvis første forsøg ikke lykkedes.

Umiddelbart tror jeg, at du skal starte med at få styr på hvad du vil tilbyde
dine kommende kunder, hvor er dine styrker og hvorfor skal en potentiel
kunde købe netop din ydelse. Nogle vil sikkert mene du skal lave noget
i retning af en forretningsplan, så du får et samlet overlblik. Det behøves ikke
at være en lang afhandling. Find nogen som evt. har prøvet det før.

Når du har styr på produktet/ydelserne, priser m.m. kan du begynde den spændende
jagt på kunder. Hvis du skal have fat i nogen som vil høre på dig og som
kan træffe beslutninger, tror jeg næppe du "fanger" mange ved blot at møde op.
Gå målrettet efter nogle virksomheder, hvor du har noget at tilbyde. Ring/skriv og
forsøg at få et møde. Det kræver øvelse og god forberedelse. Alternativt overvej
at købe ydelsen hos en mødebooker - men det afhænger af dit budget.

Det kan være meget opsliddende at ringe, så gør det kun nogle timer nogle
gange om ugen, og stop når du kører træt i det.

Husk at forbede dig godt til møderne og husk at lytte mere end du taler.
Lad kunden tale og hør efter hvor der muligvis er et behov.  Selv om du ikke
får solgt noget i første omgang eller får et nej, så får du næsten altid noget
med hjem, som du kan bruge næste gang du skal ud i marken.

God vind med projektet

PS: Glem ikke at bruge tid på en god aftale med hver kunde, så det
er klart hvad der skal leveres, hvornår og til hvilken pris. Men det kender du sikkert i forvejen.

De bedste hilsner

Michael
www.goodbusiness4you.com

Fra Lausanne
Tilmeldt 14. Jul 09
Indlæg ialt: 600
Fra  Sundhedslex.dk Skrevet kl. 08:32

Hej Réné,

Jeg ville gribe knoglen og klø på. Husk på at øvelse gør mester, og at du absolut intet har at tabe ved at ringe rundt.

Canvas er desuden den nemmeste måde at lære hvordan dit produkt skal sælges. Du finder ud af: hvilke behov, indvendinger og eksisterende løsninger de potentielle kunder har. Når du har pløjet igennem de første par hundrede telefonopkald (1-3 arbejdsdage), er du allerede meget, meget klogere end nu, og vil typisk derefter kunne maveføle dig frem til, om du skal på kundebesøg, sende tilbud, lave en salgsmail, opfølge med telefonopkald, eller hvad du nu kan finde på.

Hvis man kan sælge ejendomme i udlandet over telefonen, kan man s..... også sælge software/programmering.

OBS: se denne film og denne samt denne så har du en god start.

/JG

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 17:02

Sælg internationalt med en hjemmeside, der præsenterer de løsninger du har udviklet tidligere og fortæl hvad løsningerne har kostet at få udviklet.

Det er meget mere effektivt end kanvassalg.

For vores eget vedkommende er kundemøder et så stort tidsspilde, at vi kun tager møder med faste kunder, der vil have mere - aldrig potentielle kunder.

Du kan læse mere om hvorfor her: http://www.imarketing.dk/default.asp?P=Moedebooker-Alternativet.78.151.151.0.1.i

Venlig hilsen,

Christian

Fra Borre
Tilmeldt 3. Oct 10
Indlæg ialt: 108
Fra  Gundersen IT Skrevet kl. 12:45

Tusind tak for jeres detaljerede svar allesammen!

Det er dejligt at kunne få sådan nogle gode råd af kompetente mennesker!

Så er der jo ikke andet at gøre end bare at gå i gang. ;-) 

Freelance .NET programmør. Se profil for mere info. - Leder du efter en online Engelsk Dansk ordbog?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)