Jeg vil sige det meget kort: Megen til vrøvl skal man lede længe efter. For det første, så er der flere anlæg der er VA godkendte, det bliver vore også. Desuden skulle de mennesker måske kigge efter HVAD er det VA godkendelse går ud på. Al den ret idiotiske diskussion om indhold af sporelementer og mineraler eller mangel på samme i filtreret vand kommer af at disse mennesker ikke aner, hvad det går ud på. Hvert filter indeholder mineraliseringsenhed, der tilsætter i nøje kontrolleret proportion de stoffer, der blev fjernet og som vi har brug for.
Det er meget sørgeligt at vi i Danmark skal altid gå mod strømmen og være klogere end resten af verden. Og med internettets fremkomst og diskussionsfora, blog osv. er der så mange små og frustrerede mennesker der skal have deres 5 minutter i rampelyset på nettet. Og med den viden alle de mennesker brænder inde med ganget med antallet, så er vi verdens førende viden nation. Og sandheden er at alt det med filtrering er logik for burhøns. Elementer af disse filtre blev brugt også i Danmark i årevis. Alle ved, at aktivt kul fjerner meget af de gifte, vi ellers skulle indånde eller drikke, tak f.eks. kulfilter til emhætte. Og hvad der skulle være galt ved at fjerne sandrester og mekanisk snavs, der kommer ud af rørene? Eller kontrollere hvor mange rester af gylle, eller gødning vi drikker? Det skulle være indlysende, at når man kommer gylle og gødning ned i jorden intensivt i 50 år, så må noget af det komme i vandet. Vi får vandet fra boringer, der er ikke så dybe. Hvor længe og hvor meget skal sive ned, før det kommer lige til vandårer? Og jeg kunne blive ved og ved. Og den forurenede vand, der kommer i afløbet? Sikke noget vås. Hvis det ikke kommer fra filteret, så kommer det igennem os og ned i kloakken alligevel. Er sådan ”snavset” vand mere forurenende end vores urin, eller afføring. Vågn op kære venner og hold pop med at vrøvle. Og det, der ikke kommer, ophober sig i vore kroppe. Har alle glemt debatter om voldsom forurening fra kirkegårde, når vandet udvasker tungmetaller og andet fra de døde.
Men jeg kan dog til en vis grad forstå jeg alle skeptikere. Det er ligesom med radon. Man kan ikke se det, man kan ikke lugte det, så eksisterer det ikke. Og mennesker dør af det. Og når vi taler om VA godkendelse, så er jeg ikke helt sikker på, at den skulle være absolut nødvendigt med det. Vi er jo i EU, filtre er attesteret af ret seriøse videnskabelige institutter, der er akkrediteret i UE systemet. Men vi elsker jo vore egne nationale foranstaltninger. Fordi vi er klogere. Længe leve Janteloven. Jeg HAR en sådan filter. Var meget skeptisk. Så skeptisk, at jeg sendte en prøve fra før filter (fra vores lokale rene vandværk) og efter. Og det besked, at vandet fra før var meget tæt på ikke at overholde grænse værdier for pesticider, grundmetaller, for ikke at tale om almindelig snavs, vandet efter var så rent, som det jeg kunne købe på flaske fra et eller andet boring, der er 800 m dyb og indeholder vandet der blev filtreret for en million par siden. For ikke at tale om min vandkedel. Den ser ud som om den var taget ud af karton i dag. Og har været i brug i 1,5 år. Nul kalk i den, nul irriterende skylning for kalk flager – og det koster 0,5 liter hver gang lige i vasken. Så JA jeg vil fortsat bruge det. Og JA jeg begynder at forhandle det. Og ikke til 8000 kr, vi kan gøre det for 4.000. Se bare på www.vandfiltre.dk. Siden kommer op i denne måned. |
Hej Marlif,
Tak for støtten, men jeg er kommet til den konklusion, at det er umuligt at få en saglig diskussion i gang herinde. I hvert fald omkring "alternative" emner.
Måske en dag når disse personer, via deres kommune får at vide, at der lige nu er E. coli bakterier i deres drikkevand = andres afføring, så kan det være de kommer tilbage med spørgsmål.
Hvis de altså vel og mærke kan huske, at vi nogensinde har haft denne dialog:
Aluminium i drikkevandet kan føre til Alzheimer's