Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må man oplyse ansatte om chefens manglende betaling?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 8. Sep 10
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 22:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Hvis man som kreditor har penge til gode og ikke rigtig kan komme i kontakt med kunden og man forklarer situationen for den ansatte, der tager telefonen, har man så overtrådt inkassoloven eller andre love, der måske beskytter skyldner og dennes ansatte imod en "emsig" kreditor  Embarrassed

Ha' en rigtig god aften.

Fra Bredsten
Tilmeldt 3. Dec 09
Indlæg ialt: 989
Fra  FlexPOS Aps Skrevet kl. 22:57

kommer vel lidt an på hvilken ansat man snakker med.
hvis man beder om at tale med den ansvarlige for bogholderiet.

er det vel helt ok at drøfte et evt udestående med denne ? 

men det er på ingen måde OK i min bog, at drøfte den slags med "andre" ansatte.
da dette direkte kan skade kundens forretning. eller enu værer sætte den ansatte i en trals situation.

Tilmeldt 8. Sep 10
Skrevet kl. 23:00

Hej Jacob.

Det er jeg med på, men hvilken paragraf/lov bliver overtrådt. Og jeg tænker på en ansat, der ikke kan være behjælpelig med betalingen.

Tilmeldt 15. Nov 09
Indlæg ialt: 327
Skrevet kl. 07:16

Hej Revilli.

Måske inkassoloven?

/Nina

Tilmeldt 8. Sep 10
Skrevet kl. 09:44

Jeg har nu læst inkassoloven igennem og kan ikke finde noget her om emnet.

Andre bud? 

Tilmeldt 11. Dec 06
Indlæg ialt: 506
Fra  Duftladen - Vi er billig med parfume Duftladen.dk Skrevet kl. 09:49

Mit gæt ville være at du ikke overtræder nogen paragraf når du ringer til hoved telefonnummeret og snakker med en ansat vedr. en forfalden regning.

Jeg vil gætte på at det bare er sædvane at man ikke snakker med andre end indehaver/regnskabsafdelingen omkring det.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:55

Jeg har gjort dette et par gange - og min indgangsvinkel til det er, at det er ikke chefen der mangler at betale - det er virksomheden. Derfor tager jeg mig ret til, at snakke med den jeg kan få fat på i virksomheden. Jeg har også oplevet to gange, at chefen ikke er til at træffe efter de har fået leveret deres produkt.

Med venlig hilsen
Kim Bang

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 10:07
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg vil ikke mene, at du overtræder nogen lovgivning.

Virksomheden skylder dig penge, og du ringer til virksomheden med dit krav. Hvordan der internt i virksomheden sorteres og viderestilles telefonopkald, er ikke dit ansvar.

Hvis medarbejderen ikke kan svare, så stiller vedkommende dig vel alligevel ret hurtigt videre til den rette person - eller i værste fald, beder dig om at ringe på et andet tidspunkt.

Hvis købet derimod er et privat køb, som ikke har med virksomheden at gøre (jvf. det navn som står på fakturaen), så må du ikke blande virksomheden ind i købet. Så ringer du nemlig ikke til debitoren, men til en 3. part.

Fra København
Tilmeldt 26. Nov 09
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 15:34

Det kan der da svare helt firkantet på ;-)

1) Man prøver at få fat i regnskabsafd. el. den der har bestilt/chefen

2) Lykkedes det ikke igangsætter du en rykkerprocedure jf. lov herom

3) Den kan ultimativt munde ud i inkassosag el. i aller-aller-værste fald konkurs

Et andet godt råd er jo at køre ud til kunden, det er lidt svært for virksomhedens regnskabsfolk at gemme sig, hvis du pludselig står i receptionen.

Men at tale med ansatte der ikke sidder med økonomien - hvofor det ? De kan jo ikke svare dig - og chefen/bogholderiet er jo åbenlyst gået i flyverskjul (sikkert pga. dårlig økonomi)

Det er bedst af være forsonlig og følge reglerne - virksomheder der har det svært er jo også gået lidt i chock, så det er jo nok ikke af ond vilje de ikke betaler dig - det er sikkert fordi de ikke ved hvad de skal stille op. Her kan man jo f.eks. foreslå en mild afdragsordning - det giver en god dialog og når de er kommet ovenpå igen, vil de huske dig som den fleksible kreditor, der hjalp ved at være til at tale med.  

Stig Larsen - www.larsen-finans.dk- info(snabela)larsen-finans.dk - Telefon 70 26 99 11 - Du finder os også på Facebook

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:38

Martin E. Jensen:

Jeg vil ikke mene, at du overtræder nogen lovgivning.

Virksomheden skylder dig penge, og du ringer til virksomheden med dit krav. Hvordan der internt i virksomheden sorteres og viderestilles telefonopkald, er ikke dit ansvar.

Hvis medarbejderen ikke kan svare, så stiller vedkommende dig vel alligevel ret hurtigt videre til den rette person - eller i værste fald, beder dig om at ringe på et andet tidspunkt.

Hvis købet derimod er et privat køb, som ikke har med virksomheden at gøre (jvf. det navn som står på fakturaen), så må du ikke blande virksomheden ind i købet. Så ringer du nemlig ikke til debitoren, men til en 3. part.

Yes Kort og præcist rigtigt svar.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)