Hej Min mand og jeg er ansat i ApS, ejet af holdingselskab, som er ejet 50/50 af os begge. Da vores kundekreds hovedsaligt ligger i den tyske del af Europa, vil vi gerne lade os udstationere i Schweiz fra sommer 2011. Kan vi lade firma køre videre i DK og så simpelthen lade os udstaionere som i et almindeligt arbejdsforhold eller er det mere problematisk når vi er ejere af biksen? Vi synes, at det bliver for besværligt at lukke firmaet og starte op igen på ny dernede, samt forvirrende for vores kunder. Dertil skal også siges, at vi beholder en dansk medarbejder herhjemme. Håber nogen kan hjælpe, da vores revisor også er i tvivl. MVH Line
|
Hej Line,
Der burde ikke være noget i vejen for, at I som direktører blev udstationeret i Schweiz, også selvom I er indehavere af virksomheden. Det I dog skal være opmærksomme på er, om der gælder regler i Schweiz der vil medfører at en sådan udstationering vil blive anset som en de facto filial med dertil hørende krav, jf. schweizisk lov.
Herudover er Schweiz som bekendt ikke medlem af EU, hvorfor den forordning der gælder for social sikring af EU borgere, umiddelbart ikke vil gælde i Schwiez medmindre de har tiltrådt forordningen.
Og endelig er der selvfølgelig spørgsmålet om skat, men det går jeg ud fra, at jeres revisor har rådgivet jer om.
Jeg henviser gerne til en schweizisk advokatforbindelse, hvis I måtte have behov herfor.
Mvh Pernille Ørskov
Lund Elmer Sandager.