Som antydet i overskriften så søger jeg lidt hjælp, angående hvordan man holder styr på hvem af ens medlemmer der har skaffet flest andre medlemmer til ens facebook gruppe, Når man afholder konkurrence?
Her er linket til gruppen, i er meget velkommen til at gi jeres bud til forbedring af gruppen os, da jeg er lidt af en Rookie til facebook gruppe livet :-)
Det er jeg ret sikker på du ikke kan holde styr på.
Lad os sige to personer har samme ven som bliver inviteret. Du har ingen mulighed for at se hvem der har inviteret personen.
Udover det kan du ikke se hvem der har sendt hvilke invitationer ud generelt, hvorfor du ikke kan se hvilke personer der har reageret på hvilke invitationer.
Der findes et hav af grupper hvor man får x-antal "lodder" alt efter hvor mange man inviterer og derved forøger sine vinderchancer. Problemet er bare at de allesammen er svindel. Man kan ikke se hvor mange invitationer en person har sendt ud til sine private venner, hvorfor lovningen om forøgede vinderchancer i disse konkurrencer ikke holder.
Og lige en anden ting, så er det direkte ulovligt at belønne sine medlemmer med x antal lodder pr ven de inviterer.
Tjek op på markedsføringsloven og "tip en ven".
Forbrugerombudsmanden vil i efteråret/foråret gå sammen med de nordiske lande for at sætte en stopper for ulovlighederne på bl.a facebook.
Belønning ved "tip en ven" betragtes som spam, hvilket takseres med 100kr pr stk. Så har du en gruppe, hvor 150-200 personer har inviteret 250-300 venner, så bliver det hurtigt dyrt!
Tak for jeres svar, Vidste faktis ikke at det var disederet ulovligt. Men det er måske meget godt at vide :-)
Ville lige hurtig hører om en anden ting, må man så bare lave en konkurrence med en lille præmie for sine medlemmer ? uden at lave en "Den der kan invitere flest" ? altså hvor det måske bare er en quiz man laver ?
Konkurrencer skal administreres og vindere skal udtrækkes uden for Facebook, hvis du ikke har en tilladelse fra FB og sådan en er svær at få. Læs evt. mit blog-indlæg om Facebooks konkurrenceregler.
Du må f.eks. gerne skrive ud på Facebook at dine fans via. et link, som du deler, kan deltage i en konkurrence.
Der er dog mange der bryder disse regler - Hvad du gør, bestemmer du selvf. selv.
Det får ikke dine medlemmer til at invitere deres venner, men det får dem til at dele et link om din konkurrence på deres facebook væg, og på den måde gøre deres venner opmærksomme på din side. Så hvis du selv er aktiv i konkurrencens forløb kan det give en masse nye fans.
Det får ikke dine medlemmer til at invitere deres venner, men det får dem til at dele et link om din konkurrence på deres facebook væg, og på den måde gøre deres venner opmærksomme på din side. Så hvis du selv er aktiv i konkurrencens forløb kan det give en masse nye fans.
Vi afholder ikke konkurrencen på faceboook.. Vi afholder konkurrencen på www.bluemango.dk
Men for at få et lod i konkurrencen skal man synes godt om jeres side, eller dele et link der siger at de deltager i konkurrencen, og det er ikke ulovligt.