Jeg undersøgte dette for et par år siden, da jeg var ret træt af det samme. Og svaret er, at du ikke overholder færdselsloven, når du overhaler højreom. Der er undtagelser. Hvis det er tydeligt markeret, at dem du overhaler skal til venstre, og hvis der er kø og du kører forbi højre om, fordi det går hurtigere i denne bane. Med mindre du trækker fra venstre til højre, og gasser op selvfølgelig. Nogle betjente ser igennem fingre med det, andre gør ikke. Så hvis du vil være sikker på at slippe for klip, er den korrekte fremgangsmåde desværre, en tur fra inder- til ydersporet, og tilbage igen :o) Heldigvis er der kommet en smule mere fokus på disse folk, der skaber sindssygt farlige situationer. Men jeg tro der går lang tid før vi kommer det helt til livs. Hvis vi overhovedet gør det. I Danmark er blandingen af egoisme og dårlige billister, desværre en meget udbredt cocktail, og det ligger så dybt i os, at det er os der har ret, og at alle andre må tilpasse sig. Tager du en tur sydpå, ser du meget sjældent de samme fænomener, som i danmark. Møder du en bil der konsekvent ligger og kører i ydersporet i Tyskland, selvom hastigheden ikke ligefrem indikerer at de burde ligge der, kan du med temmelig stor sandsynlighed være sikker på at det er en dansker... Ser du på trafikkulturen i lande eks. som Frankrig, Grækenland og Italien, er det bemærkelsesværdigt, så stor forskel der er, i forhold til herhjemme. Selvom der er rigtig mange biler og motorcykler i byerne, og alt virker som ét stort kaos hvor folk ligger skifter vognbane konstant, så gider det hele bare 1.000 gange hurtigere. Forklaringen på det er ganske simpel: Der er ikke samme egoistiske (trafik)kultur, i disse lande. Der bliver holdt tilbage hvis du viser at du skal ind i en anden vognbane, og der bliver i det hele taget vist meget mere hensyn, selvom der ofte er livlige diskussioner :o) Det er ikke sådan at man får flere minutter til at skifte vognbane, men man får en hurtig chance, og tager den eller mister den. Sådan foregår det desværre meget sjældent herhjemme. Der er sgu ikke nogen der skal ind foran os! Tænk hvis de nu skulle komme 2 sekunder hurtigere frem til det næste røde lys.. Nå, det blev lidt længere... Men ja, du skal en tur venstre om dem. Du har ikke lov til at bryde færdselsloven, fordi der er andre der gør det ved at være i midtersporet. |
Dk er et værre lorteland at køre bil i..
For det første køre de squ for langsomt. Her i Tyskland er det MEGA lækkert med fri hastighed så mange steder. Det er jo ikke fordi jeg vil fræse afsted med 200 men rart man kan køre 160 hvis man skal nå noget uden at køre uforsvarligt..
For det andet så holder tyskerne sig i højre side eller skynder sig rigtig hurtigt at komme væk hvis de kan se der kommer biler hurtigt hvor det i dk midelst talt ikke er sådan. Hold kæft der er mange som ikke fatter en skid i overhalingsbanen :)
For det tredje er det lovligt at blinke med langt lys for at signalere at man skal forbi :)