Jeg er i tvivl om dette er den rigtige kategori - i så fald må I selvfølgelig korrigere mig. Mit spørgsmål går på om I ved om a-kassen (ase) giver erstatning - eller om der findes andre muligheder for at få erstatning for en nedslidt ryg efter ca. 30 år på erhvervsmarkedet? Betragtes det overhovedet som arbejdsskade)
Mvh Mrmarian07 |
Det er ikke noget A-kassen har med at gøre, - de administerer blot dagpengereglerne. Medmindre du er ansat i ASE naturligvis.
Rygslidtage, som vel 2/3 af befolkningen lider af er nok det sværeste område at få erstatning på, og det siger ikke så lidt i et system der i forvejen er overordentligt tungt at danse med.
En forudsætning for "succes" ville være, at du har arbejdet på samme arbejdsplads i en lang årrække.
Erstatning kan jo så være flere ting, og hvis dine rygproblemer gør det umuligt at passe job, så er der førtidspensionering og hvis ikke det er helt så slemt eventuelt at arbejde på nedsat tid til fuld overenskomstmæssig løn. Det er ordninger som kendes under navne som skånejob, eller fleksjob.
Du kan forhøre dig nærmere i din kommune eller hos A-kassen.
Gruppelivsforsikringer, pensionsordninger m.v. kan have erstatningssummer ved visse diagnoser, men det er mig bekendt ikke tilfældet ved rygslidtage. Men du kan da spørge....
Michael