Med fare for at dette er et blondine spørgsmål, stiller jeg det alligevel: Hvorfor er det lige, at Danmarks økonomi vil blive bedre, hvis man får en længere arbejdsuge? Hvorfor er det ikke bedre at få flere i arbejde i stedet for? Jeg undres - men måske der er en god forklaring, som jeg ikke er faldet over endnu? |
Det kommer an på hvem og hvor du spørger.
Der er nogle forskellige beregningsmodeller i omløb, regeringen arbejder med en og arbejdsgiversiden og arbejdstagersiden arbejder hver med deres beregningsmodeller.
Det formelle antal timer er det der kan arbejdes indenfor, før der skal betales overtidstillæg, det betyder at jo højere tallet er, jo mere normallønsfleksibilitet får virksomhederne og dermed bedre konkurrenceevne.
Det drejer sig om at få mest mulig fleksibilitet til virksomhederne.
Det er dyrt at ansætte nye medarbejdere for kortere perioder i spidsbelastninger, det er i det hele taget dyrt at ansætte nye medarbejdere, når der tænkes på uddannelse/oplæring mv..
Ideologien er at hvis der er god konkurrenceevne for virksomhederne, så er der brug for flere arbejdspladser, set med arbejdsgiverøjne.
Det er ikke anerkendt økonomisk ideologi at færre arbejdstimer på arbejdsmarkedet giver øget konkurrenceevne.
Det kan man så være enig eller uenig i.
De bedste hilsener
Finn