hej jeg er i et kapitalt tungt erhverv hvor vores finansieringsomkostninger ofte er på 15 - 20 % bruttoudbyttede. Derfor har jeg gået og tænkt på om det var en mulighed at frasælge noget af den tungeste byrde vi har nemlig jorden, rigtig gættede det er et landbrug. Jeg vil tilbyde investoren konjekturstigningerne hvor jeg tager mig af vedligeholdelsen og driften af jordet . Den ene ide jeg hade var at oprette et K/S hvor jeg var komplemant og en pensionskasse eller lignende var kommanditisterne og at de stod for 90 % af finansieringen. Den anden ide var at gøre det i et ApS hvor jeg igen stod for 10 % og pensionsselskabet for 90 %. Problematikken er bare om et pensionsselskab vil og kan investere i et K/S for så vidt som jeg har kunde finde ud af så kan et K/S ikke ejes af andre selskaber og dermed overføre overskud skattefrit ? Og hvis jeg vælger et ApS kan jeg så få det stykkes sammen således at jeg stadig har den afgørende beslutning? det vilde jo være en katastrofe for resten af min virksomhed hvis jorden pludselig forsvandt til andet fordi jeg ikke har kunde stoppe det. Håber der er nogen der kan give mig noget respons på forhånd tak
|
Hej K/S'er (og P/S'er) har deres primære anvendelse i situationer, hvor der er tale om investeringer der foretages for at kunne udnytte underskud på aktiver i selskabet skattemæssigt for de enkelte selskabsdeltagere
Hvis dette ikke er et specifikt ønske eller behov kan der sagtens stiftes et Aps eller A/S, hvor der samtidig indgås en ejeraftale mellem ejerne af anparterne/aktierne, hvor det naturligvis, uanset din ejerandel af selskabet, skal sikres, at du har bestemmende indflydelse. En advokat vil sagtens kunne hjælpe dig hermed, men set-uppet forudsætter naturligvis, at dine investorer vil acceptere vilkårene i en sådan ejeraftale.
Mvh Pernille Ørskov (Advokat)
LUND ELMER SANDAGER