Hej Hamburg
Generet er jeg enig med de fleste af dine synspunkter, og jeg syntes du har lavet et par gode klummer på 180 grader, men lige netop på dette punkt her kan jeg i følge dig. Når skatteborgene skal betale reparations
omkostninger for dem som har siddet foran kukkassen det mest af deres liv og spist chips og drukket Cola, syntes ja da at et hvert incitament som animere eller fjerne barrierer (F.eks
økonomi) for at folk kan komme ud at bevæge sig, må være i alle (skatteborgernes) interesse.
Jeg er glad for det generelle :-)
Staten har naturligvis en interesse i sunde borgere, men det må først og fremmest være den enkeltes personlige ansvar og interesse. Ingen har reelt behov for et fitnesscenter, men kan løbe, cykle eller bare gå en tur.
På det markedsøkonomiske plan, så kan det være, at trådstarter har det eneste fitnesscenter i byen med høje priser og dermed skovler penge ind. Hvis dét er tilfældet, vil der snart være konkurrenter, der vil presse alle til lavere priser og bedre produkter til gavn for alle fitnessbrugere og give dem valgfrihed. Tænk bare for få år tilbage, hvor man kun kunne købe abonnementer med 1 års binding til 600 kroner om måneden. FitnessWorld har ændret hele branchen på dette område (men jeg skal vist passe lidt på her, da jeg ikke har sat mig ind i financieringen af Fitnessworld :-))
Hvis fitnesscentre åbner med offentlig støtte ødelægger det konkurrencen til skade for brugerne. Måske er det gratis, men er det godt? Det offentlige center kan have gode intentioner, men det har ikke samme markedstilpasning til kundernes behov, som det private. Der vil være one size fits all.
Må det værdipolitiske plan, så mener jeg ikke at det er politikernes opgave at opdrage på borgerne i form af, at give skattekroner til formål "de" finder værdige. Jeg tror det er bedre, at brugerne (dvs. kunderne) vælger, så vi har fri konkurrence mellem forskellige tilbud og fitnesscentre ikke får tilbud, hvis borgerne i virkeligheden vil have curling-baner.
En detalje, jeg kom til at tænke på i forbindelse med dette indlæg, er svømmehaller. De er i høj grad offentligt financierede og min lokale har tåbelige åbningstider og lange ferielukninger i den periode jeg har mest tid til at gå i svømmehallen. Et privat firma indretter åbningstiderne efter kundernes behov og ikke efter de ansattes ferieplanlægning.
Så vi er enige i, at der bør være incitamenter, men jeg mener bare det løses bedst og billigst i det private.