Hej alle, Mit navn er Sabrina og jeg håber en af jer kan hjælpe mig med nedenstående: Min søster har en 2 etagers cafe og bruger kun den ene etage. Hendes udlejer tillader ikke at hun kan fremleje den etage hun ikke anvender. Hun har 2 veninder som er nyudlærte designere og gerne vil drive egen tøj butik. MIT SPØRGSMÅL: Er det tilladt for min søster at give dem den etage hun ikke benytter uden beregning - dvs. "gratis fremleje/udlejning" ? På forhånd tusind tak for hjælpen! Venlig hilsen,
|
Hej Sabrina,
Det er min vurdering, at selvom lejen sættes til 0, vil udlejer stadig kunne påstå, at der er tale om fremleje, og din søster derved ved et sådan udlån risikerer at misligholde lejeaftalen med risiko for dennes ophævelse og et muligt erstatningskrav.
Skattemæssigt kan der også opstå et problem, da din søster skattemæssigt vil blive anset for at give en gave til sine veninder, såfremt hun lejer lejemålet ud gratis, og både hun og veninderne kan risikere at blive beskattet heraf, hvis SKAT får oplysning herom.
Mvh Pernille Ørskov (Advokat)
LUND ELMER SANDAGER