Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udenlandsdansker med dansk selskab. Hvor skal selskabet betale skat?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Værløse
Tilmeldt 27. Nov 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 15:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Jeg har været igennem de forskellige indlæg om udenlandsdanskernes skatteforhold, men fandt ikke et svar på mit spørgsmål, så her kommer det som et separat indlæg.

Jeg er dansker, bosiddende i Italien med et dansk holding selskab som har tre danske driftsselskaber under sig. Ikke noget stort, blot selskaber indeholdende nogle lejligheder og vindmøller. Altsammen nemt at styre fra distancen. Det sidste selskab (et A/S) har jeg netop åbnet med henblik på at drive logistik og søfragt mellem Fjernøsten og Nordeuropa.

Nu lyder rygterne dog at skattepligten ikke er styret af hvor selskabet er registreret, men hvor ledelsen sidder. Ledelsen er jo mig og dette vil i så fald gøre selskaberne skattepligtige i Italien - et af de sidste steder som nogen kan ønske sig at betale skat (det offentlige bureaukrat er enormt hernede).

Er der nogen der kan af- eller bekræfte dette?

Jeg foretrækker at blive i det danske 'system' som jeg kender og jeg lægger helst mine skattekroner i lille Dannevang. Dette er ikke et spørgsmål om at slippe for skat, men om at få den lagt det rette sted (dvs. i DK). Hvis jeg ville slippe for skat, så er der jo masser af billige og eksotiske alternativer ude i den store verden.

Dette er heller ikke spørgsmål om hvor jeg personligt er skattepligt. Den del har jeg styr på.

Thorsten

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 15:44

Jeg kan bekræfte det du siger med den ene - men væsentlige - undtagelse at selskaberne skal betale skat i det land hvor de har fast driftssted. Ved udlejning af fast ejendom er ejendommen et driftssted i sig selv. Det samme med vindmøllerne.

Dvs. hvis vi taler om lejlighederne (og vindmøller) i DK så betaler selskaberne skat af deres overskud i Danmark, men al anden værditilvækst beskattes i hjemlandet. Det sidste selskab hælder jeg til skal beskattes i Italien men der skal man ind i en nærmere vurdering for at kunne afgøre det.

Nu taler du om offentligt bureaukrati men handler det i bund og grund ikke om at den italienske selskabsskat er den højeste i Europa Big Smile Man er også nødt til at afstemme danske regler med forholdene i Italien herunder sikre sig at italienerne vil bortse fra den del af selskabernes indkomst der kan henføres til ejendommene m.v. i Danmark.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Værløse
Tilmeldt 27. Nov 08
Skrevet kl. 16:43

Tak for det hurtige svar, selv om det var lidt det svar jeg frygtede....

Det leder mig dog direkte videre til næste spørgsmål (håber ikke jeg driver rovdrift på din hjælpsomhed her). Jeg regner som sådan med at leve en del år udenfor Danmark, men vil gerne blive ved med at betale min virksomhedsskat i DK. Med undtagelse af lejlighederne og vindmøllerne, så er realiteten vel at det faktisk ikke kan lade sig gøre, korrekt?

Da jeg har en kone med karriere regner jeg med at komme til at flytte med et par års mellemrum i de næste år. Det ville betyde at min skattepligt også hele tiden vil skifte, hvilket jo kun vil komplicere tingene yderligere. Så hvad er det bedste alternativ? Vi driver blandt andet søfragt ud af Hong Kong, så der vil være nogle driftsmæssige fordele ved at etablere os der, men vil det gøre tingene nemmere rent skattemæssigt?

Jeg var faktisk ikke klar over at selskabsskatten var så høj i Italien, men jeg tror dig når du siger det. Det er et dejligt land; god mad, lækkker vin, smuk natur,  osv, men effektive er de ikke :-)

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 17:37

I praksis kan det måske nok lade sig gøre at betale dansk selskabsskat hvis italienerne ikke foretager sig noget. Problemet er bare at det ikke er holdbart

Hong Kong ? Pas. Umiddelbart ændrer det ihvertfald ikke ved at ejendommene er beliggende i  DK:. Dine muligheder for et egentligt valg er nok  størst vedr. søfarten m.v.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Værløse
Tilmeldt 27. Nov 08
Skrevet kl. 12:23

OK, jeg må se hvad jeg kan stille op af alternativer. Tusind tak for hjælpen.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)