Jeg er ved at lave en hjemmeside og bruger Total Commander. Hjemmesiden er lavet af en anden, og jeg skal kun selv uploade tekst og fotos. Jeg har problemer med at oploade fotos til hjemmesiden, og også det at få billederne i den rigtige størrelse. Bruger 'resize'-funtionen i Photoshop, men jeg kan ikke forcere de rigtige størrelser igennem uden at billedet bliver fordrejet. Nogen forslag til, hvordan jeg kommer videre: både mht. at få billederne lagt ind på siden og arbejet med den rigtige størelse? |
Angående billedestørrelse:
Når du resizer et billede kan du enten ændre højde, bredden eller begge dele. Hvis du har et billede der er 200x100 pixel stor men skal være 150x95 pixels stort så kan du ikke resize det fordi proportionerne (forholdet mellem bredden og højden) på den nye størrelse er anderledes end det oprindelige. Derfor er det ikke nok bare at resize billedet, men det skal også beskæres som det hedder i fagtermer.
Du bliver nødt til at beskære det da billedet ellers vil blive strukket eller presset (aka fordrejet) pga de ændrede propertioner.
Beskæring vil sige at fjerne et område at billedet. Det hedder på engelsk "to crop" og det gør du via crop værktøjet:
Det kan du lære om her:
http://www.photoshopessentials.com/photo-editing/crop-images/
Du kan lære mere om photoshop generelt her: