Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fradrag for del af privatbolig til erhvervsformål

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 23:05
Hvor mange stjerner giver du? :

En 2 værelseslejlighed i Kbh koster 6000kr, et enkletmandskontor i Kbh (ikke kontorfælleskab) koster 7000kr

Det giver 13.000kr + 2x forbrug

En 3 værelseslejlighed i Kbh koster 9.000kr + 1x forbrug

Det kan ikke passe at der ikke findes en eller anden måde hvorpå jeg kan udnytte det faktum til at spare nogen penge? Jeg behøver jo ikke to køkkener, to toiletter osv ... jeg behøver et sted hvor min computer, mine mapper og mit arkivskab kan stå ... samt hvor jeg kan opbevare mine digital kammeraer mv.

Jeg har ikke fundet nogen lejlighed endnu, men vil gerne have råd til hvad jeg skal gøre for at få lov at lade firmaet betale noget af huslejen?

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 23:22

Hej Mikkel,

Jeg har brugt reglen om erhverv i privatboligen engang. Der skal opfyldes to krav: Der skal være direkte adgang udefra til det rum du arbejder i - og der må ikke være nogen former for private ting i rummet.

Det er så 7 år siden - så jeg skal egentlig ikke kunne sige om noget er lavet om siden da :·)

Men kan du opfylde betingelserne, kan du også trække en procentdel af el, vand og varmeregningen fra (den samme procentdel som den du bruger af den samlede lejlighed).

Derudover kan jeg nu varmt anbefale et kontorfællesskab ude i byen. Det giver god liv i hverdagen, gode sparringspartnere og det er sundt for sjælen at komme hjemmefra. Mit humør steg 50% da jeg flyttede virksomheden ud af boligen :·)

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 23:25
Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 23:40

Jeg arbejder i døgndrift ... det er min primære indtægtskilde.

Jeg arbejder cirka 70 timer om ugen, jeg har behov for min arbejdsstation (bestående af 3x24" Mac Skærme, printer, bord, reoler, arkivskab,whiteboard, kopimaskine og et par ekstra fladskærme til at overvåge serverne)

Jeg har to firmaer, som begge er registreret på en postbox i byen (men det kunne evt. flyttes jo).

Kontoret er altså en nødvendighed hvis du spørger mig ... mit spm. er så om det er sandsynligt at skat vil anerkende ovenstående.

Min plan var at leje en 3 værelseslejlighed og indrette 1 værelse til stue, 1 værelse til soveværelse og det sidste til kontor. Min ide var at bruge cirka 10.000kr/mdr  (inkl. forbrug)... for de penge får man gerne 100m2, og derudaf forestiller jeg mig at værelset vil være på 20m2, det betyder så at jeg kan trække 2000kr ud, er det rigtigt forstået.

Er det rigtig beregnet og er det realistisk at få det igennem?

Kan jeg lave det modsatte? Lade firmaet leje en lejlighed og så blive beskattet af den del af lejligheden jeg bor i?

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 23:57

Som du beskriver det, lyder det jo, som om det er OK med et fradrag, hvis ellers lejligheden er indrettet hensigtsmæssigt - men det kan du jo tage hensyn til, når du skal ud at lede: Erhvervslokalets indgang må ikke gå gennem soveværelset, adgangen skal være - netop - erhvervsmæssigt. Din beregning er rigtig, det er en procentdel af de samlede udgifter.

Det modsatte kan sjældent betale sig pga. beskatningen, men der skal en konkret beregning til, så du skal have fat i en revisor/skatteekspert for at være på den helt sikre side, hvis det er en mulighed, du seriøst overvejer. Se her: http://www.amino.dk/blogs/regnskabbogholderi/archive/2009/07/20/skulle-vi-ikke-f-229-os-en-direkt-248-rbolig.aspx - den nederste del af indlægget.

Dbh
Anette Sand
http://anettesand.dk

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 10:34

Hej Mikkel

Det lyder til at være vigtigt for dig at være sikker på, at du kan få fradraget. Du kan få sikkerhed for de skattemæssige konsekvenser, ved at bede om et bindende svar fra Skat. Så ved du hvad du har at holde dig til. Hvis du kan lave anmodningen selv koster det kun et gebyr på 300 kr. til Skat. Du kan læse mere her: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=210335

Med venlig hilsen

Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:45

I og med at vi taler om en to- eller treværelseslejlighed anser jeg det i praksis mere eller mindre udelukket at der kan opnås fradrag fordi alle rummene indgår som en integreret del af boligen og det vil være utroligt vanskeligt at påvise at et af disse kun anvendes erhvervsmæssigt. Det er ihvertfald op ad bakke og overvejer man at købe eller en lejlighed bl.a. baseret på at det ene skal være arbejdsværelse med deraf følgende kompensation ja så må et bindende svar klart anbefales (med stor risiko for at man får det svar man ikke vil have)

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)