Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal jeg tage jobbet og oprette en virksomhed?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Oct 10
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 15:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Der er lidt kaos oven i mit hoved. For en let opgave blev lige pludselig til en masse administrativt.

Vi er tre studerende på Aalborg Universitet, og har i et tidligere projekt udarbejdet nogle kort, som vi gav videre til en statsinstitution. Nu har institutionen tilbudt os et projektarbejde, og udarbejde flere kort.

Arbejdet tager måske ikke mere end en weekend, men det er aflønningen der er et problem. Vi er privatpersoner, og institutionen har ikke mulighed for at ansætte os, men skal bruge et cvr nummer.

Vi har ikke noget firma, kan det betale sig at åbne et firma i forhold til den tid jobbet tager? Og hvis vi åbner en virksomhed, er det så ikke rigtigt at hvis der er mere end en i virksomheden, skal vi have en forsikring? Samt er det nemt at trække pengene ud i form af løn? Og hvad med regnskab….

Jeg er lige lidt forvirret og ved ikke om det er for et stort arbejde at lave en virksomhed, når vi ingen erfaring har, og ikke regner med at skulle bruge virksomheden i fremtiden.  

Mvh Lars

Fra Helsinge
Tilmeldt 1. Feb 10
Indlæg ialt: 251
Skrevet kl. 18:55

Kan i ikke bare oprette et virksomhed uden cvr. og moms, og så nøjes med at udstede en faktura med jeres cpr numre på

Dressur rytter søger sponsor 

Tilmeldt 19. Oct 10
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 19:50

Hej Lars,

Det er ligetil og gratis at oprette et firma.

Regnskabet for enkeltmandsvirksomheder er også let at have med at gøre. Ved problemer er der endda gratis "support"

Det er bare at komme igang, her : http://www.eogs.dk/sw28219.asp

Check med studiekontoret om der er nogle problemer med SU, det har jeg ikke styr på.

Held og lykke

Fra Aarhus C
Tilmeldt 9. Sep 10
Indlæg ialt: 684
Fra  1337 ApS Skrevet kl. 20:02

Delvinde:

Check med studiekontoret om der er nogle problemer med SU, det har jeg ikke styr på.

Mht. SU, så har du et fribeløb hvor du ikke må tjene over 8.464kr/mnd. Det er dog beregnet på årsbasis! Det betyder (som jeg har forstået det), at du må tjene 101.568kr én måned, og ingenting resten af året - eller 8.464kr/mnd (givet at du er under uddannelse alle årets 12 måneder selvfølgelig).

Satserne kan ses her:

http://www.su.dk/SU/betingelser/maadutjene/fribeloeb/Sider/satser.aspx

Tilmeldt 19. Oct 10
Skrevet kl. 22:37

Jeg har rigeligt buffer til det, i forhold til min indtjening

Findes der en god infoside om regnskab af enkeltmandsvirksomheder? Samt hvordan giver man sig løn fra firmaet?

Mvh Lars

Tilmeldt 19. Oct 10
Skrevet kl. 22:47

Findes der nærmere information om dette emne? og hvilke fordele er der ved at udstede regninger på cpr. numre?

Tilmeldt 19. Oct 10
Skrevet kl. 23:07

Sidste ting.

Når vi nu skal være tre om udføre dette arbejde, er det så i orden "bare at overføre" nogle penge fra enkeltmandsvirksomheden til dem? Eller skal de ansættes og derved skal der vel også oprettes en forsikring. Eller hvordan kan det problemløses, en virksomhed, tre til at udføre arbejdet. 

Fra Købenahvn
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 120
Skrevet kl. 23:28

Hej!

Du skriver offentlig virksomhed? Så kan du godt nøjes med cpr nummer på fakturaen.

Det er rimelig lige til:

Ind på virk.dk

Udfyld faktura blanketten (evt. en for jer hver).

Påfør CPR nummer i CPR nummer feltet.

Send den på deres EAN nummer.

Skriv det på selvangivelsen.

Fra København
Tilmeldt 10. Sep 10
Indlæg ialt: 10
Fra  GRAFOHOLIX Legetøj Online Skrevet kl. 00:00

SKAT har nogle introkurser til hvis du har startet (eller overvejer at starte) en virksomhed, dem afholder de løbende i de større byer i DK.

Ellers må du jo tjene op til 50.000 kr. før du skal moms registreret. Jeg ville dog gribe knoglen og ringe til SKAT. Uanset hvad du har af spørgsmål, så plejer de altså at være behjælpelige, det er min erfaring. Jeg startede selv en enkeltmandsvirksomhed, og det er virkelig nemt. Det er dog en godt idé at få styr på skatte- og momsafregning, men hvis du bare følger SKATs foreskrifter, og stoler på hvad de siger, så får man ingen problemer.

I kan ikke være tre om en enkeltmandsvirksomhed, men hvis du fakturerer den offentlige instans som I nu engang hjælper, så kan du aflønne dine 2 medstuderende med det aftalte beløb. Det dokumenterer du med en speciel blanket, som kan rekvireres ved skat eller evt. ved din revisor. På denne udfylder du bl.a. til hvem (hvilket personnummer) du har udbetalt beløbbet til samt i hvilken forbindelse.

Du kan evt. tjekke denne side ud:
http://www.startvaekst.dk/start-ny-virksomhed/0/4

Tilmeldt 19. Oct 10
Skrevet kl. 09:21

jstrib:

Hej!

Du skriver offentlig virksomhed? Så kan du godt nøjes med cpr nummer på fakturaen.

Det er rimelig lige til:

Ind på virk.dk

Udfyld faktura blanketten (evt. en for jer hver).

Påfør CPR nummer i CPR nummer feltet.

Send den på deres EAN nummer.

Skriv det på selvangivelsen.

Det ser nemt ud

1. så det betyder jeg ikke skal oprette en virksomhed?

Jeg har været inde og kigge på eksemplet. https://dokumentblanket.nemhandel.gov.dk/DokumentBlanket/images/InvoiceEks1.jpg

2. Hvordan gør jeg det med moms, for de skal vel betale moms, hvis de bare overfører pengene til min konto?

3. Hvor i forskudsopgørelsen, skal det stå?

Mvh Lars

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)