Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sambeskatning

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Apr 10
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 13:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej forum....jeg har et spørgsmål angående sambeskatning. Hvis nu et moderselskab A er sambeskattet med et datterselskab B. B gennem de sidste 3 år har haft underskud og A har derfor sparet skatten af dets overskud ved at være sambeskattet med B de sidste 3 år.

Hvad sker der nu hvis B går konkurs? Skylder A så skatten væk og i givet fald hvem skyldes de til?

På forhånd Tak

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 14:07

Et selskab der går konkurs udtræder af sambeskatningen fra og med det indkomstår, hvor der afsiges dekret.

Virkningerne af sambeskatningen forud for konkursen påvirkes ikke. Konkursboet har krav på en eventuel manglende betaling fra moderselskab A for udnyttelse af skattemæssigt underskud i selskab B.

/Henrik

Tilmeldt 4. Apr 10
Skrevet kl. 21:01

Tak for svaret.

Har det nogen indflydelse hvorvidt moderselskabet har udført arbejde for datterselskabet og i den forbindelse har penge til gode, her tænker jeg på om det krav som konkursboet måtte have for udnyttet skattemæssigt underskud kan modregnes i det som moderselskabet har til gode? 

Hvis fx moderselskabet har udnyttet et skattemæssigt underskud til en værdi af 100.000 kr og moderselskabet har 50.000 kr til gode, vil konkursboet så kunne gøre krav på 100.000 eller 50.000 kr?

Fra Næstved
Tilmeldt 23. Aug 10
Indlæg ialt: 163
Skrevet kl. 13:25
Så vil nettogælden til datter være 50.000 kr.

Dahl Regnskab & Rådgivning, assistance til regnskab, selvangivelse og skattemæssige problemstillinger

Tilmeldt 4. Apr 10
Skrevet kl. 13:35

Er det bare mig eller er det ikke rimelig nemt for moderselskabet at blive fri for at blive opkrævet skatten?

Jeg forestiller mig at moderselskabet skriver en faktura med nogle opfundne konsulenttimer, som modsvarer det beløb, som moderselskabet har udnyttet i sparet skat.

Men bliver moderselskabet så ikke forfordelt i forhold til andre kreditorer, da de jo får fuld valuta for deres tilgodehavende hos datterselskabet?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)