Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hacker angreb - mistet PR??

Side 3 ud af 3 (29 indlæg)
Fra Hillerød
Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 138
Fra  MyTrendyPhone Skrevet kl. 21:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas Rosenstand:

Silvan Popovic:
Thomas kiggede desværre på vores danske shop som ikke var under angreb. Vi har brugt flere forskellige værktøjer til at læse PR og jeg har desværre ret. Samtlige 5 shops som er på den IP adresse og den server som var under angreb har mistet PR fra 3-4 til PR. 0-1. Jeg skal ikke hjem og læse på mine SEO evner :)

Silvan - lyt nu... Jeg HAR kigget på din svenske og norske shop.

Din svenske og norske shop har en toolbar PageRank på 1 - ikke på 0 som du skriver. Den eneste shop med PR 0 er den, du har på .co.uk

Din PageRank kan IKKE påvirkes af din IP adresse.

At din svenske og norske shop er nede nogle timer eller en dag har INGEN indfydelse på din toolbar PageRank. Den tildeles efter data indsamlet over et længere tidsrum.

Om du vil tro på forklaringen eller ej - det er dit valg. Men jeg vil råde dig til at tro på den - ellers risikerer du at spilde din tid og din indsats på områder, der ikke har indflydelse på din nedgraderede PageRank.

Jeg spørger lige igen: Er der sket noget med dine placeringer?

Jeg er helt med på at den PR ikke er altafgørende for hvordan placeringerne er. Jeg har tjekket vores placeringer og de er ikke ændret. Det gjorde jeg som det første tidligt i morges :). 

SEO mæssigt har vi ikke arbejdet anderledes mellem de to servere så det kan ikke være grunden til at 2 shops beholder PR og de 5 andre mister alt deres PR.

Jeg siger tak for dine råd men kan desværre ikke give det ret i at det skulle være en tilfældighed at PR ændrede sig drastisk på nogle af vores shops. 

Vores shops er fordelt på to servere som er MTP01 og MTP02. De to shops MyTrendyPhone.dk og Meintrendyhandy.de som ligger på MTP01 og som ikke var under angreb har ikke ændret deres PR.

Derimod samtlige 5 shop som ligger på MTP02 og som var under angreb har mistet PR fra PR: 3-4 til PR:0-1. 

Det virker som helt usandsynligt til at være en tilfældighed. Måske ligger svaret på MTP02 som har noget som google ikke kan lide? Kan man undersøge det på nogen måde eller er der er eksperter på området? Det er vel kun Dandomain der kan undersøge hvad der ligger på serveren?

Fra Pompano Beach, Florida, USA
Tilmeldt 19. Apr 06
Indlæg ialt: 3762
Fra  Concept Interest TCON Services LLC Skrevet kl. 21:11
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er helt fint, Silvan. Du behøver ikke give mig ret. Glæd dig over, at dine placeringer er uændrede - dem sælger du også en hel del mere på end du gør på din PageRank.

Ja - det er DanDomain, du skal have til at tjekke, hvad der måtte ligge på serveren.

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 21:47

Silvan Popovic:

Jeg skal ikke hjem og læse på mine SEO evner :)

Det må du snakke med Thomas om ... jeg kunne ikke være mere ligeglad :)

Silvan Popovic:

Tak for dine råd mht. at skifte til en anden udbyder men det bliver svært med Dandomain da alt ligger hos DD idag. Hvem skulle vi skifte over til som er bedre i forhold til vores nuværende løsning?

Dandomain er gode til at lave 100.000 ens webshops ... de får problemer når de render ud i enkeltstående udfordringer som f.eks. et "hacker"angreb eller specielle ønsker som stører shops ofte har.

Jeg ville anbefale dig at kigge på Magento og f.eks. Powerhosting, men der er også mange andre som udbyder shops herinde, Lundsby og hans sky kan også hjælpe dig.

Jeg kan (vil) ikke, så du skal endelig ikke tro jeg forsøger at sælge dig noget :)

Fra Hillerød
Tilmeldt 19. May 08
Fra  MyTrendyPhone Skrevet kl. 05:07

Dan @ Abcel:

Sune Christesen:
Ud fra det du skriver lyder det som om at der er tale om det der kaldes et denial of service angreb, og ikke et decideret hackerangreb, hvor en service gøres utilgængelig eller langsom ved f.eks. at sende en masse forespørgsler som den slet ikke kan håndtere.

Den bedste praksis i sådan et tilfælde vil normalt være at filtrere den trafik fra der angriber jeres sider, således at de kan køre uhæmmet videre som de plejer på den samme IP adresse, hvis det er muligt og kan gøres hurtigt. Nu kender vi jo af gode grunde ikke til jeres eller Dandomains setup, samt det aktuelle angreb, så hvad den bedste løsning har været i jeres situation og om der har været omstændigheder der gjorde at et IP skift var det mest hensigtsmæssige på kort sigt vil jeg ikke mene at man kan konkludere uden nærmere kendskab til sagen.

Fornuftig svar. I visse tilfælde kan det være en fin idé at skifte IP, da DDoS normalt hamre ind på IP og ikke domæne. I dette tilfælde virker det dog ikke som det er gået den vej. Uden at kende noget til angrebet eller setup af systemet så bør DanDomain sikre det fremtidigt med cached søgeresultater, tidslås og lignende. Men jeg har intet indblik, og vi kan alle blive ramt af dette :)

Det er en DDos som vi har været udsat for som gik til angreb på IP og ikke domæne. Man kunne ikke filtrere trafikken da det kom fra flere tusinde maskiner overalt i verden. Er der noget som jeg skal foreslå deres udviklere så at dette ikke kan ske næste gang?

Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 2069
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 10:55
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person
Silvan Popovic:

Det er en DDos som vi har været udsat for som gik til angreb på IP og ikke domæne. Man kunne ikke filtrere trafikken da det kom fra flere tusinde maskiner overalt i verden. Er der noget som jeg skal foreslå deres udviklere så at dette ikke kan ske næste gang?

Det er lidt svært at sige uden at kende til de helt nøjagtige omstændigheder, bl.a. om det er mængden af netværkstrafik til serveren der har skabt flaskehalsen eller om det er behandlingen af de søgeforespørgsler den har fået der har trukket serveren ned - samt om der er kommet mange eller få forespørgsler fra hver angribende maskine.

Hvis problemet har været behandlingen af selve søgningerne og hver maskine har sendt rigtigt mange forespørgsler, så vil man på udviklingssiden måske godt kunne tage nogle forholdsregler for at et lignende angreb i fremtiden ikke skulle blive så slemt - f.eks. ved at begrænse hvor mange søgninger hver bruger må lave, hvor hurtigt efter hinanden de må laves eller lignende (hvis ikke der er sådanne begrænsninger i forvejen). Hvis angrebet er stort nok så vil det dog stadig trække jer ned. Hvis det bliver et vedvarende problem bør i dog kigge på at foretage nogen foranstaltninger på netværksniveau, i stedet for at tænke på udviklingssiden.

Ud fra de ekstra oplysninger du har givet, vil jeg ikke umiddelbart mene det virker som om at Dandomain har gjort noget forkert ved at skifte IP adressen.
Tilmeldt 29. Sep 08
Indlæg ialt: 312
Fra  cSupport Skrevet kl. 19:26

Kan ikke forstå at der blev angrebet på IP når det lyder til at det er søgescriptet der blev misbrugt til DDoS. Det kan dog nemt ordnes også globalt med antal maksimum søgninger det er tilladt totalt, og evt. generelle requests på siden. Måske ikke det mest hensigtsmæssige i forhold til skalering, men fint til at stoppe sådanne angreb (lyder til at det er MySQL der blev bombarderet).

I mindre størrelsesform er der caching af søgeresultater, tidslås til antal søgninger, DDoS sikring af selve serveren (blokeringer af IP som ser ud til at være del af DDoS angreb, som frigives efter f.eks. et døgns tid) og lignende. Men det er DanDomain der står med alt informationen om hvad der skete, så de er egentlig de eneste der ved hvilke tiltag der bør foretages.

Vi andre kan kun gætte. Sune har helt ret. Forhåbentlig handler DanDomain på det og få smidt en sikkerhedsopdatering på deres system.

Fra Hillerød
Tilmeldt 19. May 08
Fra  MyTrendyPhone Skrevet kl. 00:28

Jeg har bedt Dandomain om at komme med den præcise årsag og hvad der præcist skete da shoppen gik ned. De er de eneste der har informationen :).

Fra Hillerød
Tilmeldt 19. May 08
Fra  MyTrendyPhone Skrevet kl. 00:37

Thomas Rosenstand:

Silvan Popovic:

Det er heldigvis ikke gået ud over den danske og tyske har vi fundet ud af, da de kører på nogle andre servere.

Men igår inden det skete havde den svenske shop PageRank 4, og den norske havde PageRank 3.

http://www.mytrendyphone.se

http://www.mytrendyphone.no

Jeg kan ikke forstå hvordan det kan lade sig gøre.

Det er et tilfælde. Google opdaterede PageRank world wide i går, og dine to skandinaviske domæner har så fået et nyk nedad. Det har med absolut sikkerhed intet at gøre med skiftet af IP-adresse.

Jeg kan ikke se de nævnt nogle steder at Google opdaterede PR world wide i forgårs. Jeg ved ikke om man kan stole på nedenstående oplysninger på denne side: http://googlepagerankupdate.com/.  Ifølge den så var den sidste PR update den 02/04-2010 og ikke i forgårs?

Fra Hillerød
Tilmeldt 19. May 08
Fra  MyTrendyPhone Skrevet kl. 14:34

Det var MTP02 serveren der havde en fejl. Alle vores shops fik deres PR tilbage lige så snart at vi fik Dandomain til at rette fejllen. Stor tak til Rene Madsen fra Onlinemarketing som fandt fejlen og fik os på rette spor igen :).

Side 3 ud af 3 (29 indlæg)