I dag var jeg nede og betale en vaskemaskine jeg købte for 14 dage siden. Da jeg kom ind i forretningen, fik jeg øjenkontakt med den sælger jeg handlede med 14 dage forinden. Han stod sammen med 3 kollegaer. Straks vi fik øjenkontakt, kom han hen til mig og sagde: Hej Michael - kommer du for at hente din vaskemaskine ? Der sker noget når en sælger kan huske mit navn - måske er det fordi jeg selv prøver at huske mine kunders navn. I hvert fald gik jeg ud af butikken med en rigtig god fornemmelse, selvom jeg lige var blevet lænset for et betragteligt beløb. På vej tilbage til arbejde, kom jeg til at tænke på en situation jeg er udsat for flere gange om ugen. På vej til arbejde om morgenen, køber jeg flere gange om ugen et "Thebirkes". Jeg køber dem friskbagte på en tankstation. De er fantastisk gode og selvom jeg balancerer på kanten af den vægt jeg bør have, så vil jeg ikke udnvære min thebirkes. Hver eneste gang spørger manden der ejer tankstationen om følgende: "Skal du ikke ha 2 for 15 kr.". Til dette svarer jeg (også flere gange om ugen) "Nej tak, så bliver jeg for tyk". Jeg er som sådan ikke irriteret over at han spørger om jeg ikke skal have 2 stk. thebirkes. Det er vel enhver sælgers pligt at optimere salget. Dog synes jeg efter nu i 3 år at sige det samme, at tiden måske er inde til at huske vores næsten daglige tilbud og afvisning. Min gode fornemmelse efter at have betalt sælgeren i vaskemaskineforretningen, fik jeg lyst til at skrive dette indlæg. Det er ikke særlig svært at huske sine kunder, deres navn eller "historik" hvis man gør sig lidt umage, og det er alle kræfterne værd. Hvis dine kunder har en god fornemmelse, efter de har betalt dig nogle penge, så kan du være vis på, at denne kunde kommer igen. Når kunden så kommer igen, er din chance for at sælge ham endnu mere langt større, hvis du kan huske noget om ham. Dette gælder uanset om det er hans navn, hvad han købte sidst, eller hvor hans moster bor. Derfor skal du gøre det til en vane, at indprente dig de oplysninger du har om kunden. Når din virksomhed vokser, kan man med fordel skrive oplysningerne ind i historikken - også onkles fødselsadag. Jeg ønsker alle en god uge. Mvh. Michael
|
Hej Michael.
Super godt indlæg om kunderservice i en nøddeskal.
Mvh.
Ditbrugtmarked