Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Generelt om skat...

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 23:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle kyndige (og dem, der også gerne vil blive det ved at læse denne tråd)

Jeg har i dag haft en samtale med min revisor på lidt over 1 times varighed med et resultat der gjorde mig enten meget forvirret eller temmelig p*ssed på skattesystemet. Her er et fiktivt scenario:

* I 2006 har jeg haft lønindkomst til og med juni måned (6 mdr. ialt)
* Lønindkomsten har i den periode opbrugt (A-skat) mit personfradrag for denne periode
* Til rest er nu 6 mdrs. personfradrag - lad os sætte det til et pænt rundt tal, kr. 15.000,-
* I 2006 har min virksomhed tjent kr. 100.000,- (et tilfældigt pænt rundt tal, der gør ting nemmere at arbejde med)

Nu vil jeg afslutte 2006 og videre i mit liv. Her er mine tanker, som jeg har præsenteret dem for revisoren:

* Årets resultat efter kørselsgodtgørelse, investeringer, etc. er kr. 100.000,-
* Mit private og dybt personlige fradrag andrager 15.000,-

Jeg antager at mit firma så skal betale ambi af kr. 100.000,- og skat af kr. 100.000 minus ambi minus fradrag. Korrekt? Og hvis det er under virksomhedsordningen, så skal mit firma altså så betale (foreløbig) 28% i skat af (regne-regne) kr. 77000,- = 21560,- og jeg kan nu skattefrit trække mine 15.000,- fradragsberettigede penge ud af foretagenet?

Min tanke var blot at bogføre denne udtrækning som løn.

Hvad er det, som jeg har misforstået? Og jeg har ikke mod på at høre om flyvske tal og beregningsmetoder udfra satser og alle mulige hypoteser. Ovenstående er hypotetiske fakta - en forklaring udfra ovenstående data kan jeg omsætte til de faktiske tal.

Jeg håber på at der findes en, der kan forklare det så selv en tåbe kan forstå det. Jeg anser mig selv for at være forholdsvis intelligent, så hvis jeg ikke forstår det efter 10 forklaringer, så ringer jeg til skatteministeren og beder ham lave reglerne om, så jeg kan forstå dem (hehe?)

Venlig og frustreret hilsen
Peter

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:41
Det står mig ikke klart om de 15.000 kr. er fradrag i virksomheden eller det som vi kalder ligningsmæssige fradrag (fagforening m.v.) som ikke har noget med virksomheden at gøre.

Hvis det er fradrag i virksomheden skal du alene betale AMBI af 85.000 kr. og er der tale om udgifter som du selv har betalt privat er det at betragte som et indskud i virksomheden som du derved kan trække ud i form af en hævning. 

Når vi taler om personlige virksomheder taler vi ikke om udtræk som løn. Derimod lader du dit overskud beskatte på alm. vis. og du kan så hæve det eller lade det stå i virksomheden i form af en hensættelse til senere hævning. Det gør at du kan hæve beløbet i et kommende år uden at det påvirker dine opsparingsmuligheder.

Hvis din indtægt bestående af løn for de første 6 måneder og overskud af virksomhed er under topskattegrænsen er det klart en fordel at lade sig beskatte af det  på alm. vis hvorimod indkomst udover topskattegrænsen med fordel kan opspares i virksomhedsordningen.

Der er ikke noget ved at spare 52% i skat (mod 28% virksomhedsskat) hvis du i et senere år hvor det opsparede overskud hæves skal betale 60% skat. Det er sjovere den anden vej rundt: Undgå 60% beskatning og så hæve overskuddet i et senere år hvor du kan nøjes med 52% eller lavere beskatning.       

Hvad siger din revisor da ?

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 12:04
Det, min revisor siger, er lige så uforståeligt for mig, som det du skriver. Det er sandsynligvis mig, der ikke er god til at forklare, hvad jeg vil opnå.

Jeg prøver igen:

Start med at sortere alle andre fradrag og faktorer væk end følgende:

* Lønindkomst
* Virksomhedsoverskud
* Personfradrag

Så har vi måske et grundlag for ikke at have for mange faktorer med for at forvirre begreberne.

Hvis min lønindkomst i 2006 er kr. 100.000,- som der er svaret A-skat af indeholdt mit fradrag efter forventning af at fradraget deles ligeligt over 12 måneder, så er kun 6 måneders fradrag blevet brugt. Det giver 6 måneders ubrugt fradrag.

Hvade jeg ikke haft virksomhed, ville jeg så principielt få penge tilbage i skat svarende til mit ubrugte fradrag.

Hvis min virksomhed også har tjent 100.000,- så skal der beregnes 28% af dette, men hvis jeg trækker penge ud af firmaet til privat forbrug, så skal der kun beregnes 28% af det resterende beløb i formaet, og fuld skat af det udtrukne beløb.

Mit spørgsmål er så: Hvilket beløb skal jeg trække ud af firmaet, således at det svarer til at jeg skal betale:

skat af (Udtrukket beløb minus fradrag) = kr. 0,-

?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 12:41
OK - Jeg er helt med. Den skat der allerede er blevet indeholdt skal kunne dække din lønindkomst + dit overskud. Nu melder historien jo ikke noget om hvad dit månedlige fradrag er og hvad du har betalt i skat. 

Men mit forslag er at du går ind på tast selv på Skats hjemmeside og prøver dig frem. Tast den betalte skat ind som betalt skat i året. Indtast din lønindkomst, dine øvrige fradrag m.v. og prøv dig frem ved at taste anden indkomst (B-indkomst) ind indtil det går i 0. Den anden indkomst der så fremkommer er svaret på dit spørgsmål: Det overskud du kan udtrække. 

Nu nævner du så ikke om virksomhedsskatten på de 28% også skal dækkes af regnestykket eller du er indstillet på at betale dem udover, men det er jeg gået ud fra.

Medmindre du har meget høje fradrag i form af renteudgifter o.l. skal du ikke påregne at det vil være det store overskud vi taler om

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 13:11
Jeg er indstillet på at min private udtræk ikke bliver så højt. Faktisk er jeg indstillet på, at det bliver 0 kroner, men jeg ser det som en klar fordel og simpel metode at trække min løn skattefrit ud af foretagenet.

Jeg har nu forklaret det så mange gange for så mange personer at jeg er helt rød i hovedet, så jeg prøver igen.

Det er VIGTIGT at alle irellevante faktorer holdes udenfor regnestykket. KUN lønindkomst, personfradrag og virksomhedsoverskud er relevant - selvom jeg godt ved at der er andre faktorer, der spiller ind. Dette er udelukkende for at jeg kan forstå hvordan tingene forholder sig.

Fiktive tal:
Lønindkomst: kr. 100.000,-
Fradrag brugt på lønindkomst: 15.000,-
AMBI af lønindkomst: 8% af 100.000,-
Skattegrundlag af lønindkomst: 100.000,- minus AMBI minus 15.000,-

Virksomhedsindkomst: kr. 100.000,-
Restfradrag: kr. 15.000,-
Personligt udtræk: kr. 15.000,-
Virksomheden beskattes med 28% af 100.000,- minus 15.000,-
Personligt beskattes jeg med 38% af kr. 15.000,- minus kr. 15.000,- = 0 kroner.

Korrekt?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 13:35
[QUOTE]Dato: 16-01-2007 13:11:05 Forfatter: pbtryk.dk Jeg er indstillet på at min private udtræk ikke bliver så højt. Faktisk er jeg indstillet på, at det bliver 0 kroner, men jeg ser det som en klar fordel og simpel metode at trække min løn skattefrit ud af foretagenet.

Jeg har nu forklaret det så mange gange for så mange personer at jeg er helt rød i hovedet, så jeg prøver igen.

Det er VIGTIGT at alle irellevante faktorer holdes udenfor regnestykket. KUN lønindkomst, personfradrag og virksomhedsoverskud er relevant - selvom jeg godt ved at der er andre faktorer, der spiller ind. Dette er udelukkende for at jeg kan forstå hvordan tingene forholder sig.

Fiktive tal:
Lønindkomst: kr. 100.000,-
Fradrag brugt på lønindkomst: 15.000,-
AMBI af lønindkomst: 8% af 100.000,-
Skattegrundlag af lønindkomst: 100.000,- minus AMBI minus 15.000,-

Virksomhedsindkomst: kr. 100.000,-
Restfradrag: kr. 15.000,-
Personligt udtræk: kr. 15.000,-
Virksomheden beskattes med 28% af 100.000,- minus 15.000,-
Personligt beskattes jeg med 38% af kr. 15.000,- minus kr. 15.000,- = 0 kroner.

Korrekt?

Dette er umiddelbart og i det store hele korrekt ja.  

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)