|
Jeg er ikke enig i, at det bare er "lige ud af landevejen" at lave et regnskab - selvom der er få bilag.
Det kræver indsigt i reglerne at gøre det rigtigt. Derudover kan der være nogle helt elementære punkter, hvor man som selvstændig snyder sig selv eller laver grovere fejl, hvis man ikke kender til skatte- og momsreglerne.
Selv for en fuldtids bogholder eller uddannet revisor er det umuligt at have kendskab til alle regler, så derfor anvender revisorer en række eksperter med specialviden om forskellige områder.
Jeg har ofte set mindre erhvervsdrivende, som snyder sig selv ved at hyre en dårlig revisor. I sidste ende taber de penge, selvom revisorregningen er lav.
Det værste er, at de ved det ikke engang selv, for de tror jo, at der er styr på regnskabet. Således kan der være fradrag, som ikke tages med, eller tilskudsmuligheder, som ikke vurderes.
Jeg så for nyligt en blomsterbutik, som havde en "meget billig revisor", som varetog hele lønbogholderiet, samt ansættelseskontrakter, mv.
Den rådgivning butikken fik, endte med at koste dem mange tusind kroner hver måned, simpelthen fordi revisoren havde overset et række muligheder, samt udfærdiget nogle uheldige ansættelseskontrakter på butikkens vegne.
I blomsterbutikken var de dog meget glade for revisoren, da de ikke vidste, at de faktisk mistede penge hver dag på grund af ham, og kun havde fokus på den lave regning, som de fik fra ham.
Men når det er sagt, så er jeg jo selv fortaler for, at man ikke skal købe skindet for dyrt. Der er rigtig mange revisorer, som lever tykt på, at sende en stor regning, selvom arbejdet ikke har taget særlig lang tid at udføre.
Timelønninger på et sted imellem 1.000 og 2.000 kr. er desværre almindeligt i branchen.