Hej! Jeg sidder idag med problemet, at jeg skal fakturere til Tyskland. Det er mig klart, at jeg ikke skal tillægge 25% moms på fakturaen, men problemet er blot hvorledes jeg skal afregne moms i Danmark når jeg får pengene ind? Lad os se på flg. eksempel: Jeg fakturerer det tyske firma: 10.000 kr. (ex moms)
Dernæst ønsker jeg at adspørge hvorvidt man betragter noget som kunstnerisk virksomhed? Min virksomhed omhandler programmering af hjemmesider samt forfatning af tekster til såvel hjemmesider som tryk. Jeg tænkte, at forfatning af tekster muligvis kunne være "journalistisk"-arbejde i høj nok grad til, at det kan betragtes som kunstnerisk virksomhed? Og skal jeg i såfald blot fakturere programmeringen med moms og tekstforfatning uden moms? eller hvordan skal det gribes an? På forhånd tak |
Hej Dennis,
Du skal sørge for at få den tyske virksomheds momsnr. til din indberetning, så du kan dokumentere, hvor salget er gået til. Herefter skal du på din momsangivelse under varesalg til udlandet angive de(t) beløb, som du har solgt for.
Dermed beregnes der ikke moms af den del af din omsætning, som vedrører EU, da du ikke hverken har opkrævet eller modtaget moms. Din køber skal selv indberette moms af varekøb i udlandet, men det vedrører ikke dig. Du skal som sagt blot sørge for at have kundens momsnr. til indberetning og dokumention.
Den kunsteriske del tør jeg ikke svare på, men du kan kontakte SKAT og håbe på at få en kompetent medarbejder i røret, som kender det. Alternativt kan du bede skattemyndigheden lokalt om et bindende svar. Det koster vist ca. 300,00, men så kommer du heller ikke i vanskeligheder, hvis du er for kunsterisk og kreativ i din momsangivelse.
Mvh
Claus