Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bankgaranti i form af forsikring

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Jylland
Tilmeldt 21. Feb 08
Indlæg ialt: 419
Skrevet kl. 08:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Håber der er en der kan hjælpe, min gode kollega har et relativt stort firma med meget job inde til resten af året, det er i håndværks verden.

Har har dog et problem nu som jeg håber en herinde kan hjælpe med, han skal stille garantier for at han udføre og det gør han også ved at sætte pengene ind på en konto, men han er nu kommet i en klemme for han har sat knap 4 milioner som garantier og han har ikke flere han kan sætte, banken vil gerne hjælpe ham men så skal han sætte sin privat bolig som pant og det vil han ikke.

Er det muligt at tegne en forsikring som virker som garanti, således han ikke skal pantsætte sin bolig..? Han skal sætte en garanti for 7.5 mil eks moms 15 % det første år og efter 2 år tror jeg er den nede på 2 % af total summen.

Håber på hjælp..På forhånd tak

Fra Odense
Tilmeldt 11. Aug 10
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 09:10

Hej Povl,

Hvis det er AB92-garantier, så er det typisk sådan, at garantien lyder på 15 %, inden byggeriet går i gang.

Når byggeriet bliver afleveret bliver garantien nedskrevet til 10 % og efter et år nedskrives den til 2 %, og ophører efter 5 år.

Den første ventil han skal forsøge at skrue på, vil være, om der er nogen af de eksisterende garantier, som ikke er blevet nedskrevet, men som skal nedskrives.

Pkt. 2: Har han talt med andre pengeinstitutter?

Det er usædvanligt, at garantierne stilles kontant. Måske kunne et andet pengeinstitut være interesseret i at overtage garantierne?

Pkt. 3: Hvis han benytter sig af underentreprenører, kan han bede dem om at stille garantier, sådan at han kun skal stille garanti for "netto"-beløbet.

Jeg har ikke hørt, om der findes nogen forsikringsprodukter, der modsvarer garantistillelsen, men mit bedste bud ville være Atradius. Ellers prøv Willis eller Dahlberg.

Hilsen Jens.

Fra Jylland
Tilmeldt 21. Feb 08
Indlæg ialt: 419
Skrevet kl. 09:17

Hej

Vil prøve at se på de tre navne du skrev problemet er det er rimeligt tidspresset..

Ja det er i form af ab92 han skal stille det, han er den gamle tybe der ikke vil låne penge og derfor bruger hans egne midler til garantier, der er ingen der kan nedskrives for alt job er startet op inden for den sidste uge..

Fra Odense
Tilmeldt 11. Aug 10
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 09:20

Hej,

Har han mulighed for at gøre nogen projekter færdige, så han kan starte noget nyt op?

Det lyder som om, at han skal passe gevaldigt på, at han ikke knækker nakken på sine projekter, fordi der ikke er finansiering til dem.

Jens.

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 09:44

Hej.

Prøv at kontakte Dansk Kautionsforsikring.

De bedste hilsener

Anders Mikkelsen

Nr1

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)