Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vetaran bil i mit Aps.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Oct 10
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 13:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Jeg går med tanken om at købe en ældre vetaranbil (1967) til ca. 150.000 kr.Bilen skal ikke bruges som helårsbil, men kun i sommerhalvåret. Bilen vil umiddelbar ikke tabe værdi, Pga. Model årgang osv.

Jeg har i forvejen privat bil hvor jeg kører km-regnskab til alt firma-kørsel.

1. Er det muligt for mig at købe bilen i mit aps. (Selvfølgelig for at undgå at trække pengene ud af firmaet)

2. Jeg er godt klar over at jeg vil blive beskattet af fribil, Men kan jeg nøjes med at blive beskattet af den i sommerhalvåret, hvis jeg kan dokumentere at den ikke køre resten af året.

3. Er det særlige beskatningsregler for vetarenbiler.

Håber nogen kan hjælpe:)

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 14:04

Hej MJ 81

Der er som udgangspunkt ikke nogen særlige regler vdr. beskatning af fri veteranbil. Så den skattepligtige værdi (for et helt år) er 25% af 160.000 kr. Hvis der ikke er værditab på bilen, er det formentlig en dårlig ide, at have den som firmabil på helårsbasis.

Som udgangspunkt er det rådigheden du beskattes af. Dvs. du beskattes ikke i de hele måneder, hvor du ikke har rådighed over bilen. At du faktisk ikke kører i bilen er ikke nok til at undgå beskatning. Du skal godtgøre, at du ikke har rådighed over bilen (og som hovedaktionær kan det jo være lidt vanskeligt). Hvis bilen f.eks. ikke har plader på en del af året, eller den f.eks. er klodset op på et værksted eller lignende og du underskriver en tro og love erklæring på at du ikke bruger bilen, er det min vurdering, at du bør have en fornuftig mulighed for kun at betale skat i den periode, du faktisk har rådighed over bilen. Men for at undgå ubehageligheder vil jeg kraftigt anbefale, at du får et bindende svar fra Skat.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

Tilmeldt 12. Oct 10
Skrevet kl. 14:35

Mange tak for svaret  Espen.

Dvs. at jeg blive beskattet af(160.000x0,25/12) 3333 kr. om måneden, altså ca. 1800 netto Pr. måned?

Mine omkostninger på bilen ville så, hvis jeg kan få den igennem til halvårs-beskatning, være ca. 11.000 kr. om året + de alm. driftsomkostninger.

Det er vel stadigvæk fornuftig i stedet for at skulle trække penge ud og betale 160.000-180.000 kr. til skat for at få de 150.000 til at købe den privat.

Er det er fornuftig udregning?

VH

MJ

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 14:52

Hmm det er ikke helt så enkelt. Jeg er umiddelbart enig i din beregning til og med de ca. 11.000 kr. om året i beskatning i personligt regi (forudsat halvårsbeskatning). Driftsudgifterne inkl. benzin etc. ligger jo i selskabet. Ved en sammenligning er det vigtigt at holde selskab og privat skarpt adskilt. En meget grov tommelfingerregel er, at fri bil er en fordel, hvis den skattepligtige værdi er mindre end de faktiske omkostninger (inkl. afskrivninger og renter mv.).

Der er mange måder at få penge ud af selskabet på, hvis du hæver udbytte (og har brugt bundgrænsen) så skal du hæve ca. 259.000 kr. i udbytte for at få 150.000 kr. til at købe bilen for i privat regi. Men så har du jo fået pengene ud i frie midler og hvis bilen senere sælges for 150.000 kr., vil det være beskattede penge. Så det du får ud af købe bilen i selskabet er ikke en ren besparelse men en skatteudskydelse. Dvs. du vil have 109.000 kr. (259.000-150.000) til for rentning (indtil du ellers ville hæve dem), så din årlige fordel ved at købe bilen i selskabet er renten af 109.000 kr. (som du skal betale selskabsskat af og senere udbytteskat eller avanceskat). Hvilken rente du bør regne med afhænger af hvad du forventer i afkast af de 109.000 kr.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

Tilmeldt 12. Oct 10
Skrevet kl. 15:13

Endnu engang mange tak for svaret.

Det blev jeg helt sikkert en del klogere af. 

Besøgte lige din web.

Kan jeg evt. kontakte dig, for at høre mere om de muligheder der er for at trække noget af overskudet ud af firmaet?

VH

MJ

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 15:21
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:21

Der er jo også en faktor der hedder at hvis bilen sælges for mere end de 150.000 kr. så vil der blive tale om avancebeskatning såvel i selskabet som når midlerne senere skal udtages af selskabet. Derved taler vi ikke bare om en skatteudskydelse men om en merbeskatning ved at eje veteranbilen i selskabet.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)