Jeg har netop startet en forretning på internettet og har købt et .com domæne. Nu er forretningen oppe at kører og jeg ser, at een har købt .dk domænet og lavet en hjemmeside der (100000000% sikkert) der kun er oprettet for at jeg en dag skulle ville købe det af vedkommende. Det er mega irreterende og brand ærgeligt - en masse vil sikkert sige, at det er min egen skyld og dumt at jeg ikke selv købte det - DE HAR SIKKERT RET - det er imidlertid ikke spørgsmålet her. Hvis jeg nu varemærkeregistrere mit navn (navnet indgår i både .dk og .com domænet) kan jeg så retsligt kræve at få .dk domænet tilbage ? Hvis ikke hvad skal der så til får at det kan lade sig gøre ?
|
@ googler: Klagenævnet for Domænenavne lægger vægt på en lang række omstændigheder hvis de skal afgøre om du kan få overdraget domænet.
Hvis du har ret i at domænet udelukkende er registreret med henblik på at sælge det til dig på et senere tidspunkt vil det både være i strid med domænelovens paragraf 12, stk. 1 og stk. 2. Men det kommer an på om du kan dokumentere en form for illoyal registrering.
En alternativ måde at argumentere sagen kunne være ved brug af varemærker. Har du allerede taget varemærket i brug i Danmark har du en gyldig varemærket. Hvis ikke registranten har en legitim interesse i at bruge et domæne identisk med dit varemærke vil du have gode muligheder for at få domænet overdraget på den baggrund.
Det forhold, at du registrerer et varemærke nu - efter tvisten er opstået - har som sådan ikke afgørende betydning for om du vil vinde en sag i Klagenævnet for Domænenavnet eller ej.