Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Faktura & Regnskab ved "virksomhed" på under 50.000kr

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Sorø
Tilmeldt 18. Aug 10
Indlæg ialt: 18
Fra  Christensen-it.dk Skrevet kl. 16:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle sammen,

Jeg er lidt ny inden for dette område, så jeg håber i tager godt imod mine rookie spørgsmål..

Har tænkt mig at starte min egen "virksomhed" ved at tilbyde IT service ydelser iform af computer hjælp, web design osv i den stil.

Min plan er at tjene under 50.000kr om året, hvilket ikke skulle være momsberettet.

Mine spørgsmål:

1: Skal jeg indkludere moms (25%) på de fakturas jeg vil komme til at udstede.?

2: Skal jeg stadig tage  25%, så længe jeg tjener under 50.000kr om året.? Eller kan jeg faktura regninger uden moms grundet min indtægt på planlagt under 50.000kr.

3: Så vidt jeg har forstået er jeg regnskabs pligtig, selvom mit mål max er 50.000kr årligt, så hvilket regnskabs program vil i anbefale.?

4: Kender i nogle gode eksempler i word eller lign, hvor jeg kan lave nemme og overskuelie faktura.

Tak på forhånd, og ser frem til at høre fra

Fra Brøndby
Tilmeldt 4. Dec 09
Indlæg ialt: 117
Skrevet kl. 16:06

Hej André,

Du er velkommen til at se om du kan finde et regnskabsprogram eller faktura program på www.start-base.dk

Held og lykke med virksomheden

START-BASE - GRATIS REGNSKABSPROGRAMMER MM. TIL IVÆRKSÆTTERE www.start-base.dk  

Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 00:10

Når du ikke er momsregistreret, skal du selvfølgelig heller ikke lægge moms på dine fakturaer. Det vil dog være en god idé for dig, at blive momsregistreret, da dine kunder ikke kan fratrække moms på de ydelser de køber af dig. Herudover kan du heller ikke fratrække momsen på de omkostninger du har i forbindelse med driften af din virksomhed.

Administrativt er der ikke den store forskel.

Jeg vil anbefale e-conomic.dk som regnskabsprogram, eller at du hyrer en bogholder/revisor til at udføre regnskabet for dig, hvis der er orden i tingene koster det ikke ret mange kroner at få lavet.

Fra Albertslund
Tilmeldt 17. Jan 06
Indlæg ialt: 633
Fra  AgerCon Skrevet kl. 13:07

André:
Mine spørgsmål:

1: Skal jeg indkludere moms (25%) på de fakturas jeg vil komme til at udstede.?

Nej. Først når du er momsregistreret.

2: Skal jeg stadig tage  25%, så længe jeg tjener under 50.000kr om året.? Eller kan jeg faktura regninger uden moms grundet min indtægt på planlagt under 50.000kr.

Nej, du skal ikke pålægge 25% moms, når det er under 50.000.

Du skal dog være opmærksom på, at det ikke er indtægten, men omsætningen som skal være under 50.000. Hvis du kun sælger egne timer, så er det dog det samme.

3: Så vidt jeg har forstået er jeg regnskabs pligtig, selvom mit mål max er 50.000kr årligt, så hvilket regnskabs program vil i anbefale.?

Der er mange forhold, som spiller ind ved valg af regnskabssystem.

• Online, så det kan tilgås af flere eksempelvis dig og en regnskabskyndig
  • Bogføring i nyt regnskabsår inden forrige år er afsluttet
  • Data til moms og årsregnskab
  • Fakturering med automatisk bogføring
  • Hastighed
  • Muligheden for at vokse, når du får succes
  • Prisen

4: Kender i nogle gode eksempler i word eller lign, hvor jeg kan lave nemme og overskuelie faktura.

Jeg vil helt klart anbefale, at benytte regnskabssystemets egen faktura, da du så har mulighed for automatisk bogføring samt udligning, når fakturaen betales.

Anbefaler momsregistrering med det samme

Momsregistrér dig med det samme.

• Du komme let til at nå loftet på 50.000 (ca. 4.200 pr. måned).
  • Du skal ikke oprette et nyt regnskab, hvis du alligevel skal registreres.
  • Dine kunder vil helst have fakturaer fra momsregistrerede.
  • Du kan trække moms for udgifter i din virksomhed fra.
  • Du kan tjene mere på at videresælge varer (fratrække moms på køb og pålægge moms ved salg).

Så kom i gang - og spørg endelig, hvis der er noget, som du vil have uddybet.

Med venlig hilsen

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)