Hej Chriller
Udover hvilken konstruktion, som er den bedste skal I også tænke i lejelovgivning. På ældre lejligheder kan I ikke fastsætte huslejen frit, og en husleje, som kommer i nærheden af at dække udgifterne er sjældent lovlig, og I risikerer at lejer accepterer en høj leje, og herefter slæber Jer i huslejenævnet og får lejen sat ned (og så må i leve med den nye lave husleje).
I skal også kunne skaffe likviditet til uforudsete udgifter, f.eks. nyt tag, udskiftning af varmeanlæg eller andre ting, som ikke altid kommer forudset. I skal også være forberedte på, at der kan være perioder, hvor lejligheden ikke kan lejes ud (tomgang).
Så er der hæftelsen, umiddelbart er selskabet jo en god ting, for hvis det hele går galt så har I kun mistet den indskudte kapital. Men I får nok svært ved at finde en kreditforening/bank som vil låne penge ud til jeres projekt, uden at I kommer til at hæfte for gælden personligt og så er selskabet nok mest til besvær.
Skattemæsssigt er et I/S måske også det mest fornuftige, hvis man går ud fra, at udlejningen giver underskud i de første mange år, for underskuddet vil i givet fald kunne fratrækkes i den personlige indkomst (dvs. modregnes i jeres løn inden slutskatten beregnes).
Om investering i lejligheder er en fornuftig ide, skal jeg ikke gøre mig klog på, men en investering i en lejlighed på 400.000 kr. giver i min verden meget besvær (hvem ringer lejer til når vandhanen drypper, bogføring, regnskab, vedligehold etc.) med en mulig gevinst som er relativt lille, særligt set i lyset af at I er to som går sammen med alle de muiligheder, det giver for, at I på et eller andet tidspunkt bliver uenige, eller den ene får økonomiske vanskeligheder.
Med venlig hilsen
Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk