Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lovgivning og nyhedsbreve - b2b vs. b2c

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 10. Jan 10
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 22:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Er lovgivningen den samme hvis det er b2b og b2c?

Lad os antage rent hypotetisk - hvis nu der sidder 200 personer i det offentlige, som f.eks. er ansat som jobkunsulenter, de skal kort sagt skaffe jobs til arbejdsløse. Nu er der en virksomhed der arbejder med at finde arbejdskraft, et rekruteringsfirma. De vil gerne løbende sende en mail til disse 200 jobkonsulenter, for at gøre dem opmærksom på at nu står de og mangler jobbærplukkere, avisbude eller hvad det nu lige måtte være?

Må de det uden først at indhente tilladelse fra jobkonsulenten? 

Jeg vil rigtig gerne selv læse selve lovgivningen på dette område, er der nogen der kan henvise til hvor man læse om det henne? Hvis man har sendt disse jobkunsulenter mails over lang tid, men aldrig har modtaget en egenlig tilladelse. Men der er en nem afmeld funktion i mailen, er det så lovligt at fortsætte med at skrive til dem?

På forhånd mange tak for hjælpen

Mvh

Mads

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra Odense
Tilmeldt 10. Jan 10
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 22:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Casper

Jeg havde læst det som står på den side du henviser til, men inket til forbrug.dk på den side du henviser til kan jeg ikke få til at virke, Endelig ser det for mig ud til at man her tænker meget i b2c og beskyttelse af den private forbruger, det forekommer mig hvis der sidder en person, der er ansat af staten til at varetage den opgave at skaffe jobs til andre, og nogen udefra har jobs at tilbyde. Så vil det være absurd om det forholder sig sådan at det er ulovligt at skrive til dem. Det er meget vanskeligt at forestille sig at der ikke er en lille smule af en gråzone i loven. 

Ikke at jeg skal kunne udelukke helt at loven er absurd :-)

Tak for linket

 

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 22:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen,

Okay det fik jeg ikke tjekket. Men du på ikke sende uopfordret mail, uanset om det er b2c el. b2b. Eksempelvis ville jeg blive røv træt af at få alle mulige webdesign tilbud i tide og utide, selvom det kan være relevant for min virksomhed.

Med venlig hilsen
Casper Schneidereit

Fra Odense
Tilmeldt 10. Jan 10
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 23:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Casper

Mange tak for svar, og jeg kan godt se pointen. Men nu tænker jeg mest i information imellem offentlige og statslige institutioner. Eksempelvis hvad nu hvis en institution under videnskabsministeriet ønsker at sende information til en masse andre institutioner som også høre under videnskabsministeriet - langt ude har de alle samme arbejdsgiver. En en hvis forstand kunne man tale om at det var intern mail. Derfor vil jeg gerne læse selv lovgivningen, for jeg har hørt selv advokater være uenige om denne type af scenarie. Men det eneste jeg kan finde er nettop sådan nogen 10 tips om e-mail marketing lister, eller Thorborg som siger der er ekstra rygmærke over at overtræde loven :-)

Med venlig hilsen

Mads

 

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 23:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Information om gældende dansk lovgivning:

Markedsføringsloven
Uanmodet henvendelse til bestemte aftagere

§ 6. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse TIL NOGEN ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det.

Læs markedsføringsloven her: http://www.markedsforingsloven.dk/markedsforingsjura/love/markedsforingsloven.html

Der er retspraksis for, at overtrædelse af ovenstående lovgivning typisk straffes med bøde på kr. 10.000 for de første 100 mails, og kr. 100 pr. efterfølgende mail.

Så kan det vidst ikke siges tydeligere Wink

Venlig hilsen,

Christian

 

Fra Odense
Tilmeldt 10. Jan 10
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 00:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Christian

Jeg er nu ikke helt overbevist - hvad nu hvis vi vender den om og siger at jobkonsulenten gerne vil skrive til 200 rekruteringsfirmaer. Jobkonsulenten er vel ikke erhvervsdrivende? Og han sælger som sådan ikke noget. Du kan ikke betale jobkonsulenten for noget - kan du se hvad jeg mener? Der er ikke tale om afsætning af x,y, z for jobkonsulenten har ikke noget som er til salg. Rekrutteringsfirmaet er erhvervsdrivende, men de henvender sig jo heller ikke til jobkonsulenten for at afsætte noget mod betaling. De får deres betaling fra den virksomhed der har brug for arbejdskraften, men ikke fra jobkonsulenterne som de har tænkt sig at skrive til.

Et andet muligt smuthul kunne være stk. 2.

§ 6. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det.
Stk. 2. Uanset stk. 1 kan en erhvervsdrivende, der fra en kunde har modtaget dennes elektroniske adresse i forbindelse med salg af en vare eller en tjenesteydelse, markedsføre egne tilsvarende produkter eller tjenesteydelser til kunden via elektronisk post. Dette forudsætter dog, at kunden har mulighed for let og gebyrfrit at frabede sig dette både i forbindelse med afgivelsen af adressen til den erhvervsdrivende og ved efterfølgende henvendelser.

Hvis jobkonsulent og rekrutteringsfirma tidligere har samarbejdet, hvilket jo vil sige at man har udvekslet informationer. Ja, så kan de begge fortsat henvende sig til hinanden, fordi de tidligere har modtaget dennes adresse i forbindelse med samarbejder. Det kræver så blot at der er et eksisterende samarbejde.

Eller hvad siger du til det Christian?

 

Fra Mageløs, Odense
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 958
Skrevet kl. 11:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Mads Gorm Larsen:

Jeg er nu ikke helt overbevist - hvad nu hvis vi vender den om og siger at jobkonsulenten gerne vil skrive til 200 rekruteringsfirmaer. Jobkonsulenten er vel ikke erhvervsdrivende? Og han sælger som sådan ikke noget. Du kan ikke betale jobkonsulenten for noget - kan du se hvad jeg mener? Der er ikke tale om afsætning af x,y, z for jobkonsulenten har ikke noget som er til salg. 

Jobkonsulenten får løn, og hans chef får også løn. I sidste instans vil nogen tjene på e-mailen, og det er her den overtræder markedsføringsloven.

Rekrutteringsfirmaet er erhvervsdrivende, men de henvender sig jo heller ikke til jobkonsulenten for at afsætte noget mod betaling. De får deres betaling fra den virksomhed der har brug for arbejdskraften, men ikke fra jobkonsulenterne som de har tænkt sig at skrive til.

Hvem der betaler er ligegyldigt. Driver jeg et website med Google Adwords, må jeg ikke skrive til dig og opfordre dig til at besøge det, selv om det er Google, der betaler mig penge for mine annoncer. 

I det sekund der er indtjeningspotentiale ved den sendte e-mail, må den ikke sendes uopfordret.

Et andet muligt smuthul kunne være stk. 2.

§ 6. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det.
Stk. 2. Uanset stk. 1 kan en erhvervsdrivende, der fra en kunde har modtaget dennes elektroniske adresse i forbindelse med salg af en vare eller en tjenesteydelse, markedsføre egne tilsvarende produkter eller tjenesteydelser til kunden via elektronisk post. Dette forudsætter dog, at kunden har mulighed for let og gebyrfrit at frabede sig dette både i forbindelse med afgivelsen af adressen til den erhvervsdrivende og ved efterfølgende henvendelser.

Hvis jobkonsulent og rekrutteringsfirma tidligere har samarbejdet, hvilket jo vil sige at man har udvekslet informationer. Ja, så kan de begge fortsat henvende sig til hinanden, fordi de tidligere har modtaget dennes adresse i forbindelse med samarbejder. Det kræver så blot at der er et eksisterende samarbejde.

Nej - modtager af nyhedsbrevet skal have været informeret om, at han vil blive tilmeldt nyhedsbrevet, og skal have haft mulighed for at takke nej. Stk. 2 er lavet til f.eks. webshops, som må sende opfølgende nyhedsbreve efter første handel, hvis køber har haft mulighed for at takke nej til at modtage nyhedsbrevene. 

Du kan også læse forbrugerombudsmandens spamvejledning, som er en mere læsevenlig fortolkning af markedsføringsloven. 

Fra Denmark - Norway
Tilmeldt 6. Apr 05
Indlæg ialt: 364
Fra  kaffeexpress Skrevet kl. 15:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mads!

Tak for tippet at linket ikke virker længer. 

Jeg har nu ændret det - alle nu kan læse det.

Og David har svaret på dine spørgsmål - og det er rigtigt som det er sagt ;)

Håber du har fået svar på dine spørgsmål - ellers må du bare skyde løs.

Martin Leinstein ;) - ha' verdens bedste dag

Fra Odense
Tilmeldt 10. Jan 10
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 17:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Tak for de mange og udførlige svar. Lad mig prøve at fører tanken et skridt videre, beskæftigelsesministreret sender en mail til alle jobkonsulenter? F.eks. med oplysninger om en ny bekendtgørelse? Er det spam mail?

Hvis nu vi antager at jobkonsulenterne og rekrutteringsfirmaerne har et langt samarbejde bag sig, og de gennem mange år har benyttet sig af hinanden tjeneste. Man har tidligere sendt breve, og måske pjecer og folder frem og tilbage imellem hinanden. Kører det så ikke under stk. 2

Stk. 2. Uanset stk. 1 kan en erhvervsdrivende, der fra en kunde har modtaget dennes elektroniske adresse i forbindelse med salg af en vare eller en tjenesteydelse, markedsføre egne tilsvarende produkter eller tjenesteydelser til kunden via elektronisk post.

 

Mvh

Mads

 

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)