Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rykkergebyr

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Oct 10
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 17:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvornår er det lovligt at sende en rykker ud, og kræve 100 kr. rykkergebyr?

Hvis forfaldsdag, er den 1. og der ikke er betalt, er det så ok at sende en rykker ud + rykkergebyr den 2. ? (og hvad er lovhjemmel hertil?).

Synes ikke den tidsmæssige ramme er at finde i renteloven, ja der er 10 dage mellem hver rykker, men hvornår må man sende den første?

Fra København
Tilmeldt 1. Oct 10
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 18:07

Hjemmel findes i rentelovens § 9b.

Du må først sende en rykkerskrivelse, når den aftalte betalingsfrist er overskredet.

Du må dog ikke fortsætte med at sende rykkere, hvis skyldneren har meddelt, at han ikke mener at skylde pengene. I den situation er du henvist til at inddrive kravet via domstolene.

Du må sende så mange rykkere, du vil, men kun tre med gebyr, og du må kræve

Du er berettiget til at kræve yderligere kr. 100 i et såkaldt inkassogebyr, når du overdrager fordringen til inddrivelse hos for eksempel advokat. Oven i kommer udgifterne ved inkassationen.

kr. 100 i gebyr pr. rykker (gebyret er ikke momspligtigt) og rykkerne må ikke sendes med mindre end 10 dages mellemrum, hvis de skal kunne pålægge skyldneren et gebyr.

Når sagen overgår til egentlig inkasso hos en advokat, kan du naturligvis stadig opnå dækning for en del af advokatomkostningerne og renter – det kan du nemlig opkræve hos debitor.

Mvh Pernille

LUND ELMER SANDAGER

Advokatpartnerselskab

Kalvebod Brygge 39-41

1560 København V./DK-1560 Copenhagen V.

Tlf.: +45 33 300 200/Phone: +45 33 300 200

Direkte tlf.: +45 33 300 268/Direct line: +45 33 300 268

Fax: +45 33 300 299/Fax: +45 33 300 299

Website: www.lundelmersandager.dk

E-mail: pni@lundelmersandager.dk

Tilmeldt 8. Oct 10
Skrevet kl. 18:26

Mange tak for dit hurtige svar, synes dog ikke den tidsmæssige ramme for første rykker er beskrevet i § 9b.

Normal 0 21 false false false DA X-NONE X-NONE "§ 9 b. For rykkerskrivelser vedrørende fordringer kan fordringshaveren kræve et gebyr, jf. stk. 2, såfremt skrivelsen er fremsendt med rimelig grund (rykkergebyr)..."

Du skriver at "Du må først sende en rykkerskrivelse, når den aftalte betalingsfrist er overskredet". Det er jeg intuitivt helt enig i. Men hvor i renteloven/anden lov står det?

Fra København
Tilmeldt 1. Oct 10
Skrevet kl. 18:31

Det ved jeg faktisk ikke om fremgår direkte af loven, men det følger af begrebet forfaldsdag i rentelovens § 3, hvor det fremgår, at der fra dette tidspunkt kan kræves morarenter.

Dermed er man også berettiget til rykke for betaling fra dette tidspunkt.

mvh Pernille

Tilmeldt 8. Oct 10
Skrevet kl. 18:41

Det kan du selvfølgelig have ret i :)

Nu er det ikke for at gøre det endnu mere besværligt, men i det her tilfælde er der faktisk ikke aftalt forfaldstidspunkt som der står i §3. Den fortsætter så i stk. 2, med at morarenter skal betales 30 dage efter anmodning om betaling. Mon dette så også kan bruges vedrørende rykkerskrivelser + gebyr? Altså 30 dage efter anmodning om betaling, eller er det en lidt for bred anvendelse af paragraffen?

Det er der jeg savner noget mere konkret, omkring hvornår første rykker må falde.

Jeg tænker lidt i erstatningsansvarsloven, da rykkergebyret kan sidestilles med erstatning, for tid/besværet og omkostninger ved at sende en rykkerskrivelse.

Fra København
Tilmeldt 1. Oct 10
Skrevet kl. 18:52

Hej Søren,

Ok - nu havde du bare i dit første indlæg skrevet forfaldsdag den 1., så jeg troede den var fastsat på forhånd.

Hvis du ikke har fastsat en forfaldsdag, ville jeg starte med at fremsende en anmodning om betaling (helst med angivelse af en rimelig betalingsfrist og eventuelt også med en varsling af renter efter § 3, stk. 2) og når denne så ikke overholdes, herefter fremsende en rykker. Renter kan dog først beregnes efter de 30 dage.

Mvh Pernille

Tilmeldt 8. Oct 10
Skrevet kl. 18:59

Hej igen

Ja det var bare fordi anmodningen har fundet sted og betaling er sat til fx. den 1. Så ville jeg bare hører om det var okay, at sende en rykkerskrivelse den 2. + gebyr, og hvad hjemlen dertil er. Da jeg får en masse brok over at man ikke kan forlange rykkergebyr under en dag efter der er aftalt betaling. Så dertil mangler jeg lidt en paragraf jeg kan bruge som svar.

Men tak for dine svar.

Mvh. Søren

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)