Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan får jeg mit opstartsprojekt....

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 20. May 10
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 18:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle

Jeg er en ambisiøs bygningskonstruktør der sammen med to andre af samme slags, har den store drøm om at starte en byggevirksomhed. Vi arbejder alle pt. i samme firma, og har alle en baggrund som håndværkere.

Nu er så det store problem at vi ikke tør at kaste os 100 % ud i det, før vores samlevere er uddannet (ca 1 1/2 år) så vi har en ekstra indtægt ,i tilfælde af der ikke skulle være noget arbejde til os, som der ikke er for meget af lige nu.

Vi har dog snakket om at starte, hvis vi får et okay projekt at starte op på. Nu er det store spørgsmål så. Hvordan får man et projekt nemmest på hånden uden at være startet op endnu?

Kan man reklamere uden at have et firma? og vil det evt være unfair over for min nuværende mester?

Har nogen et godt tip, eller evt. været ude for det samme ? Håber i kan hjælpe

De venligste hilsner

Den fortvivlede bygningskonstruktør 

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 19:07

Hej

Der er ikke noget krav om at man skal have et firma, for at tilbyde sine ydelser. Hvis man forventer en omsætning på mere end 50.000 kr. er der en registrerings- /momspligt - men det er noget helt andet. Den registrering kan man foretage efter man har fået den første kunde i hus.

Din/jeres Mester bliver til gengæld nok ikke glad for at vide at i er på vej væk fra ham, og tanken om at i måske tager nogle af de kunder han kunne have fået, mens i hygger jer med hans lønudbetaling som rygstød for jeres konkurrerende forretning, - er måske ikke helt så tillokkende for ham som det er for jer.

Spørgsmålet er jo i virkeligheden om i er klar til det store spring? Det tyder det ikke på, og medmindre i er henholdvis 97 og 99 år gamle, - så er 1½ år vel ikke så længe at vente.

Spørgsmålet er bare hvad i venter på?

Økonomisk sikkerhed og selvstændig erhvervsdrivende bør ikke bruges i samme sætning. Derudover er der ikke noget som penge der kan skille venner/kollegaer ad.

Du skal være meget mere sikker i din sag end du her giver udtryk for, inden du/i går videre med jeres planer.

Michael

Fra Odense
Tilmeldt 20. May 10
Skrevet kl. 19:24

Hej Michael

Den lille sag med min mester har jeg også tænkt lidt over. Han vil nok ikke blive begejstret. Men man kan vel ikke holde sig gode venner med alle, men kan jo selvfølgelig godt gøre det på en ordentlig måde.

Med hensyn til om vi er klar, synes jeg vi er mere end klar. Det har været under overvejelse længe, og som sagt mangler vi et projekt til opstart, så vi ikke mister pusten til at starte med.

Men man får jo ikke noget hvis man ikke gør opmærksom på sig selv, så det er jo bare at springe ud i det :-)

Tak for dit svar Michael

Fra København
Tilmeldt 26. Nov 09
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 19:30

Hej Bygningskonstruktør

Jeg er selv fra byggebranchen (5 år som  økonomimedarbejder og 5 år som økonomidirektør). Jeg vil jo mene ligesom ovennævnte svar at det er lidt ufint det i er ude i, MEN - hvis I blot vil prøve af hvordan det er at være selvstændig og se om det er noget for jer, kan i jo starte med at arbejde gennem et selskab (aps/enkeltmands). Jeg tvivler på jeres mester sidder og tjekker cvr-registret for nye registreringer - eller alternativt gennem en partner (kone-firmaer).

Det var det ufine svar - MEN omvendt kan man idag hvor alle bliver fyret for en slik, spørge om det ikke er okay at arbejde på en plan B ? Det afhænger af øjnene der ser, men hvis jeres mester erstatter jeg med polakker til minimumsløn skal i på dagpenge og så skal i nok ikke regne med andet end 8 timer cv-kursus..

Ja, det var det lidt kyniske repons fra mig ;-)

mvh Stig    www.larsen-finans.dk   / 70 26 99 11

Stig Larsen - www.larsen-finans.dk- info(snabela)larsen-finans.dk - Telefon 70 26 99 11 - Du finder os også på Facebook

Fra Odense
Tilmeldt 20. May 10
Skrevet kl. 19:43

Hej Stig

God respons :-) Som du selv siger bliver man nødt til at tænke lidt på sig selv for tiden. Er lige blivet smidt af en stor plads fordi litauer kunne bygge det til det halve. trist branche for tiden, men brænder nu alligevel for den.

Det du mener er, at vi kan starte op med cvr nummer, og stadig arbejde hvor vi gør nu som lønmodtagere ?.

Tak for dit svar

Mvh Kristian

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 19:47

Jeg har været selvstændig i 35 år, og jeg ville alligevel ikke råde nogen til at sætte deres lønindkomst over styr hvis de var hovedforsørger i familen, hvis ikke vedkommende følte en helt ustyrlig trang til tage springet.

Risikoen er en fyreseddel,  hvis Mester finder ud af det. Har man så et selskab, - så er helvede løs i A-kassen og der kan gå måneder før man ser en krone.

Omvendt, så behøver man ikke et selskab.Man kan skrive en faktura ud på sit CPR-nummer (og så sparer kunden endda momsen) og hvis samleveren på uddannelse må tjene lidt ved siden af en evt. ydelse - så kan man da prøve at se hvor meget gang der bliver i biksen, inden det bliver alvor.

Men fyresedlen, - den skal man ikke bare kimse af. De har det med at komme på de mest ubelejlige tidspunkter....

Michael

Fra København
Tilmeldt 26. Nov 09
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 20:21

Hej Kristian

Ja helt overordnet SKAL man jo sige pt. at ingenting hænger på træerne, hverken jobs, venlige a-kasse eller forstående arbejdsgivere - men det ved du/I vel ?

Nå, det er sagt (og der f.... noget man skal tænke over, især som en skriver, hvis man er forsørger), så er der jo mange måder.

Først og fremmest det juridiske aspekt, står der direkte i jeres kontrakter at I ikke må arbejde ved siden af ? Det er jo et krav for at han kan fyre jer på det grundlag hvis han skulle finde ud af det. I kan evt. ringe til jeres fagforening imorgen og få noget backup på om det er ok eller ej. Men altså ønsker man at begrænse en medarbejders mulighed, skal dette som hovedregel fremgå at kontrakten, medmindre i åbenlyst går efter hans kunder, hvorefter han kan fyre jer på det grundlag.

Jeg syntes I skal overveje en strategi og hvis I er hell-bend på at gå videre, så må I jo tage chanchen og maskere det så godt som muligt for at minimere chancerne for at jeres chef bliver irritabel. Det er jo bl.a. at holde sig fra hans kunder (og det ville også være skidt moral) osv. Derefter må I starte et selskab eller som en anden skriver blot fakturere op til 50.000,00 som privatpersoner (så skal det blot på selvangivelsen).

Der er ingen gylden vej, kun den snirklede men omvendt, hvis I brænder for at prøve det af - så kan I jo overveje om det er nu.

Jeg hjælper som sagt gerne - for det er jo derfor jeg er på Amino ;-) Men ellers så tag evt. fat i fagforening mv.

Mvh Stig

PS: Så tror jeg vist jeg logger af fra iaften, men er på tlf hele dagen imorgen, bare spørg efter mig hos receptionisten ;-)

www.larsen-finans.dk / 70 26 99 11

Stig Larsen - www.larsen-finans.dk- info(snabela)larsen-finans.dk - Telefon 70 26 99 11 - Du finder os også på Facebook

Fra Jordrup
Tilmeldt 3. May 10
Indlæg ialt: 120
Skrevet kl. 13:30

Hej Byggematador

Der er ikke nogle nemme måder at få opgaver på, hvis der var havde vi nok ikke set så mange konkurser, jeg må for god ordens skyld lige notere at jeg ikke er pessimist.

Det bedste i kan gøre er at sætte jer sammen og tænke over hvordan i kan netværke jer til opgaver, der er altid en der kender en, sørg for at i får lov til at referere til personen og det aller vigtigeste er at ringe tilbage til den der har lagt et navn og fortæl at det gik godt, og at i takker for hjælpen, alle elsker ros..

PeterPalle

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 13:41

Hej kollega :)

Ja ok, jeg er først uddannet som bygningskonstruktør om 3 måneder, men derfor vil jeg gerne give dig et råd.

Selv er jeg tidligere redder og brandmand, og har altså INGEN erfaring fra tidligere. Trods dette har jeg lavet 5 mindre projekter mens jeg har været under uddannelse. Alle sammen tegninger til myndighedsgodkendelse.

Jeg har selv brugt 2 måder at gøre dette på:

Netværk: Fortæl de rigtige mennesker hvad i gerne vil, sørg for at det er de rigtige, altså dem der kan give kontakten videre til de rigtige.

Underleverandør: Kontakt tegner stuer m.m., der kan bruge Jer som underleverandør på den ene eller anden måde.

Dette vil give Jer en god basis for at starte. Og læg en 6 måneders plan og sørg så for at I kan starte på fuldtid om 6 måneder.....
Så bliver hamrende hårdt, (mange timers arbejde) men er klart det hele værd.

Nu er mit eget mål brandteknisk rådgivning, men forventer at kunne have en basis som bygningskonstruktør indtil jeg kan leve af min rådgivning. Som underleverandør til tegnestuen...

Også findes der jo intet federe end at sætte en streg og se stregen opført 6 måneder senere! Big Smile

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)