Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Start af virksomhed, og hvad sker der så ved ledighed

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Vordingborg
Tilmeldt 26. Sep 10
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 09:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har tænkt på at starte et Aps sammen med en kammerat.

Det skal være et selskab hvor vi købter en ejendom med flere leje mål, også på langt sigt skulle der gerne komme flere ejendomme.

Jeg har i dag et arbejde som jeg jeg ville forsætte med, da det ikke er planen at trække penge ud af selskabet. Men kan jeg få penge af a-kassen hvis jeg ejer 50 % af selskabet ?

Jeg ville jo have lidt arbejde i selskabet med regnskabet.

Hvad skal der også være af bestyrelse i sådan et Aps

Mvh

Kennet

Tilmeldt 8. Jun 10
Indlæg ialt: 566
Skrevet kl. 10:07
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det bedste du kan gøre er spørge din A-kasse. Måske er det en god ide, du sender dem mail og få svar fra dem via mail. HUSK gemme mailen Smile

Markedsføringsforum - kom og være med!

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 10:56
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej Kenneth.

Ved stiftelsen kan i fravælge bestyrelse, i forbindelse med udformningen af vedtægterne.

Ligeledes kan i fravælge revision, derved kan i ofte spare en del udgifter i forbindelse med udarbejdelse af regnskabet.

Hvis i vælger revision står revisoren normalt for afholdelsen af generalforsamlingen i forbindelse med levering af regnskabet. Mange Regnskabs/bogføringsfirmaer kan tilbyde det samme i forbindelse med aflevering af regnskabet.

Med hensyn til dagpenge afhænger det af hvorledes du bliver ledig.

a. Hvis du sælger din anpart til din partner og du fortsætter ansættelsesforholdet efter salget er gennemført og du herefter afskediges, er du fuldt berettiget til dagpenge fra 1. ledighedsdag.

b. Hvis du sælger til partneren og samtidig ophører med at arbejde for selskabet, vil det betragtes som selvvalgt ledighed og du har en karensperiode på 5 uger hvorefter du er berettiget til dagpenge.

c. Tilsvarende punkt a. hvis selskabet sælges til andre udenfor stående købere.

d. Hvis selskabet opløses, tvangsopløses eller går konkurs, så er du i problemer. her kræver lovgivningen at alle aktiver er afhændt (og der menes alle ned til mindste kontorclips) og du skal kunne dokumentere dette samt at alle debitorer har betalt, dvs. der er ingen udestående tilgodehavender og ved en konkurs eller tvangsopløsning kan det tage mange måneder måske ligefrem år. Indtil du kan dokumentere dette kan du ikke få dagpenge. Det er ikke A-kassen eller jobcentret men lovgiverne altså politikerne der har bestemt det sådan.

Reglerne under punkt d. kan du anvende analogt på enkeltmandsvirksomhed.

De bedste hilsener

Anders Mikkelsen

Nr1

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 11:05

Hej Kennet

Der kan findes flere løsninger på dine spørgsmål, idet det handler om at få det hele tilrettelagt fra starten

Husk: Ingen planlægning uden planer.

Derfor anbefales jeg, at du/I tager fat i en god og kompetent rådgiver, således alle forhold kan vurderes og tages højde for.

Tonny

Fra Vordingborg
Tilmeldt 26. Sep 10
Skrevet kl. 13:37

Tak for de mange hurtige svar

Jeg har skrevet til min fagforening, men de har ikke svaret i nu.

Jeg er ikke sikker på at jeg har fået formuleret spørsgmålet helt korekt.
Jeg arbejder i dag i et smede firma som ikke har noget at gøre med det Aps som jeg ville stifte.
Jeg ville forsætte med at arbejde i smedefirmaet, selvom at jeg bliver medejer i Aps'et.
Aps'et er en slags bijob hvor jeg ville bruge nogle timer på regnskabe, og alt det administrative.

Men hvis jeg bliver fyret fra smedefimaet hvordan står jeg så

Mvh
Kennet

Fra Haslev
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 2094
Fra  Megahost.dk Skrevet kl. 14:41

Kennet:
Jeg har skrevet til min fagforening, men de har ikke svaret i nu.

Du skal have fat i din akasse, de er de eneste der kan give dig et 100% korrekt svar, så du skal betragte mit som vejl. og ikke som et endegyldigt svar

Det akassen ser på er at om du står 100% til rådighed for arbejdsmarkedet, dit arbejde må ikke skulle udføres på bestemte tidspunkter, for så falder hammeren

Du skal være medlem af en lønmodtager akasse

du skal redegøre for hvormange timer du arbejder, disse vil blive trukket fra i din dagpenge uanset om du får løn eller ej

Du kan max få dagpenge i 78 uger

Fra Vordingborg
Tilmeldt 26. Sep 10
Skrevet kl. 19:28

Ja jeg komer til at have fat i min fagforening

Men tak for hjælpen

Mvh

Kennet

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)