Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Huslejestigning

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 4. Jun 10
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 19:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Hvor meget må en husleje stige ?

Der er tale om et erhvervslejemål, som nu forsøges reguleret til markedslejen.

I kontrakten er der indført, at huslejen årligt reguleres med nettoprisindexet og evt. stigning i off. afgifter.

I nedenstående link står der:

"Regulering af lejen

Erhvervslejeloven indeholder regler, hvorefter hver af parterne kan forlange lejen reguleret til markedslejen, hvis den gældende leje er væsentligt lavere eller væsentligt højere end markedslejen. Dette betyder, at den aftalte leje ændres til i stedet at udgøre, hvad der på tidspunktet, hvor kravet om lejeregulering fremsættes, svarer til markedslejen for de lejede lokaler. Krav om lejeregulering kan tidligst få virkning fire år efter lejeperiodens begyndelse. Det kan i erhvervslejekontrakten være aftalt, at den ene eller begge parter fraskriver sig muligheden for at kræve lejeregulering til markedslejen.

Det kan endvidere være aftalt, at lejen reguleres enten med en fast procentsats eller i overensstemmelse med udviklingen i et prisindeks, typisk nettoprisindekset. Sådanne aftaler er gyldige. Såfremt lejen ud over denne indeksering skal kunne reguleres til markedslejen, skal der udtrykkeligt være taget forbehold herom i lejekontrakten."

http://www.startvaekst.dk/erhvervslejeaftale

Bør jeg gøre indsigelse, da jeg er i min gode ret til at kræve en stigning svarende til nettoprisindexet og ikke en krone mere. Eller er udlejer i sin gode ret ?

På forhånd tak.

Tilmeldt 5. Sep 10
Indlæg ialt: 96
Skrevet kl. 19:44

Hej Endeligsommer.

Jeg har prøvet samme situation. Udlejer varslede ekstra husleje stigning, udover den almindelige regulering. Jeg nægtede at acceptere den ekstra stigning, det endte i et indledende retsmøde, hvor vi indgik forlig. Blev enige om ar stigningen skulle komme over 3 år. Jeg havde indsamlet husleje niveau for en masse andre butikker i samme by, det var ligegyldigt, fordi udlejer netop holdt fast i at de andres husleje også lå under markeds værdien. Nabo butikken gik hele vejen i retten, tabte sagen, og måtte betale både sagsomkostninger  og husleje stigning.

Jeg kan jo af gode grunde ikke vide hvordan din husleje er i forhold til markeds værdien, men hvis udlejer får medhold, kan det blive rigtig dyrt ikke at acceptere stigningen.

Det forlig jeg indgik er 3 år tilbage. Og man må sige at markedsværdien er lavere idag end dengang, så måske burde jeg i virkeligheden kræve stigningen annuleret, med henvisning til markeds værdien.

Håber der kommer nogle kloge hoveder til tråden her.

God aften.

Marlene

Tilmeldt 4. Jun 10
Skrevet kl. 20:06

Tak for dit svar.

Var der i din kontrakt, som i min, indføjet at huslejestigningen svarede til nettoprisindexet ? Det er jo her mit halmstrå er jf. ovenstående link, da lejen formentlig ligger under markedslejen.

Havde du udgifter i.f.m. det indledende retsmøde ?

Tilmeldt 5. Sep 10
Indlæg ialt: 96
Skrevet kl. 20:55

ja, jeg kan ikke huske om det lige var formuleret sådan, men det var noget i den stil. Så vidt jeg husker , var der ingen udgifter i forbindelse med det indledende retsmøde.

Fra Odense
Tilmeldt 11. Aug 10
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 09:30

Hej Endeligsommer,

Det kommer også an på, hvad der i øvrigt står i kontrakten og hvornår lejemålet er fra mv.

Jens.

Tilmeldt 4. Jun 10
Skrevet kl. 12:07

Hej Jens

Tak for dit svar - alle halmstrå er velkomne Smile

Der er tale om en kontrakt, som man normalt bruger til beboelse, men heri er nævnt, lejemålet udelukkende må bruges til erhverv. Der er ikke rigtigt noget specielt nævnt i kontrakten, udover det m.h.t. stigningen (som er beskrevet i bemærkninger). Herudover er vejledning til beboelse vedhæftet. Jeg synes selv, det er en lidt spøjs kontrakt - men den er overtaget, da jeg overtog forretningen og advokaten sagde i den forbindelse god for kontrakten. 

Lejekontrakten er fra medio 2006.

Fra Svendborg
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 658
Fra  Mustus Skrevet kl. 22:51

Hej.

Den indexregulerede huslejestigning, som du får hvert år har ikke noget at gøre med denne stigning, hvor udlejeren (eller dig) efter fire år kan kræve at lejen bliver reguleret til markedslejen.

Hvis du i en af dine forsikringer har retshjælpsdækning, kan det helt sikkert betale sig at tage kampen, da du så selv har en begrænset betaling svarende til din selvrisiko.

Hvis du får brug for det kender jeg en fantastisk dygtig advokat indenfor området.

Mange hilsner Miriam

Tilmeldt 4. Jun 10
Skrevet kl. 10:05

Tak for dit indlæg.

Det vil med andre ord sige, at jeg enten tolker/misforstår det indlæg, jeg har kopieret ind i min første post, eller at det ikke er i overensstemmelse med virkeligheden?

Kan godt være jeg får brug for en advokat, men ender nok med blot at fremsende en indsigelse og se hvad der så sker (evt. en forhandling). Det fremsendte krav kan desværre lukke butikken Sad

Fra Odense
Tilmeldt 11. Aug 10
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 22:21

Snak med en advokat før du gør indsigelse!!!

Udlejers reaktion på en indsigelse er et sagsanlæg og taber du en retssag kommer du (formentlig) til at skulle betale omkostninger.

Jeg véd ikke, om du nødvendigvis skal have en "ekspert" på området. I sådan nogen sager, foreslår jeg (næsten) altid erhvervsdrivende, at de går til en advokat, som de stoler på.

Erhvervslejeret er ikke raketvidenskab, men det kan godt være lidt langhåret engang i mellem.

Held og lykke med det.

Jens.

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 23:31

Hej Endeligsommer.

Jeg mangler at vide hvornår lejeaftalen er indgået, idet der er en 4 års fredningsperiode hvor lejen ikke kan reguleres hverken op af udlejer eller ned af lejer, bortset fra reguleringerne i henhold til prisindekset som der jo er aftalt.

hvis der er gået de 4 år så kan udlejer kræve lejen reguleret op til markedslejen, hvorefter der igen skal gå 4 år inden den kan reguleres fra udlejers side. derimod kan den allerede året efter kræves reguleret ned fra lejers side såfremt der er fald i f.eks. skatter og afgifter.

Erhvervslejeloven fastslår at lejer har krav på at lejeaftalen udspecificerer de udgiftsarter, som lejeren udover lejen skal betale. Hvis en udgiftsart ikke er udspecificeret kan udlejer ikke kræve at lejer betaler den, medmindre den manglende udspecificering ikke har bevirket en forringelse af lejers retsstilling.

Erhvervslejelovens regulering af markedslejen kræver, at forskellen mellem den gældende leje og markedslejen er væsentlig.

retspraksis har fastslået 12,5% som værende væsentlig.

Lejeforhøjelse beregnes efter følgende formel:

(det lejedes værdi- den gældende leje)*100%

-----------------------------------------------------------------

Det lejedes værdi

Er resultatet under 12,5% kan udlejer ikke kræve lejeforhøjelse. Er det over 12,5% er han i sin gode ret til at kræve lejeforhøjelse.

De bedste hilsener

Anders Mikkelsen

Nr1

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)