Hejsa Hvor meget må en husleje stige ? Der er tale om et erhvervslejemål, som nu forsøges reguleret til markedslejen. I kontrakten er der indført, at huslejen årligt reguleres med nettoprisindexet og evt. stigning i off. afgifter. I nedenstående link står der: "Regulering af lejenErhvervslejeloven indeholder regler, hvorefter hver af parterne kan forlange lejen reguleret til markedslejen, hvis den gældende leje er væsentligt lavere eller væsentligt højere end markedslejen. Dette betyder, at den aftalte leje ændres til i stedet at udgøre, hvad der på tidspunktet, hvor kravet om lejeregulering fremsættes, svarer til markedslejen for de lejede lokaler. Krav om lejeregulering kan tidligst få virkning fire år efter lejeperiodens begyndelse. Det kan i erhvervslejekontrakten være aftalt, at den ene eller begge parter fraskriver sig muligheden for at kræve lejeregulering til markedslejen. Det kan endvidere være aftalt, at lejen reguleres enten med en fast procentsats eller i overensstemmelse med udviklingen i et prisindeks, typisk nettoprisindekset. Sådanne aftaler er gyldige. Såfremt lejen ud over denne indeksering skal kunne reguleres til markedslejen, skal der udtrykkeligt være taget forbehold herom i lejekontrakten." http://www.startvaekst.dk/erhvervslejeaftale Bør jeg gøre indsigelse, da jeg er i min gode ret til at kræve en stigning svarende til nettoprisindexet og ikke en krone mere. Eller er udlejer i sin gode ret ? På forhånd tak. |
Hej Endeligsommer.
Jeg har prøvet samme situation. Udlejer varslede ekstra husleje stigning, udover den almindelige regulering. Jeg nægtede at acceptere den ekstra stigning, det endte i et indledende retsmøde, hvor vi indgik forlig. Blev enige om ar stigningen skulle komme over 3 år. Jeg havde indsamlet husleje niveau for en masse andre butikker i samme by, det var ligegyldigt, fordi udlejer netop holdt fast i at de andres husleje også lå under markeds værdien. Nabo butikken gik hele vejen i retten, tabte sagen, og måtte betale både sagsomkostninger og husleje stigning.
Jeg kan jo af gode grunde ikke vide hvordan din husleje er i forhold til markeds værdien, men hvis udlejer får medhold, kan det blive rigtig dyrt ikke at acceptere stigningen.
Det forlig jeg indgik er 3 år tilbage. Og man må sige at markedsværdien er lavere idag end dengang, så måske burde jeg i virkeligheden kræve stigningen annuleret, med henvisning til markeds værdien.
Håber der kommer nogle kloge hoveder til tråden her.
God aften.
Marlene