Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Guide til oprettelse af eget SMBA selskab

Side 2 ud af 5 (48 indlæg)
Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 21:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Clemens Bloch:

Vi er to deltagere, dette er et krav, så nej jeg sidder ikke med mig selv. Underskrifterne er censureret således at folk ikke kan duplikere dem.

Men der fremgår kun en af direktionen. Hvad med den anden person? Hvilken stilling får han? Kun stifter?

Jeg har et spørgsmål angående løn:

- Hvordan lønner i jer selv? Har i ansat jer selv, eller trækker i kun udbytte? Og hvor tit og hvordan hæver man udbytte af et SMBA?

Ellers meget simpelt og fint dokument, jeg troede der lå mere i at stifte et SMBA.

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 22:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

Hej.

For at må stifte selskaber for andre skal man enten være Advokat, reg. revisor, statsaut. revisor eller være godkendt til dette, analogt kan man vel formode at tilsvarende gælder for personer der udarbejder vejledninger i hvordan man stifter selskaber?

Er trådstarter godkendt?

de bedste hilsener

Anders Mikkelsen

Nr1

Fra Hillerød
Tilmeldt 27. Jan 09
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 22:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan ikke have en deltager der kun er stifter, dette er en af mange misforståelser der omgiver SMBA selskaber.

Dette er ikke defineret i loven, men jeg har markeret de relevante sektioner i dokumentet med rødt eller lignende således at det er tydeligt at du ikke må ændre i det.

En deltager skal have økonomisk interesse i selskabet og løn er ikke nok, anden økonomisk interesse kunne være en andel i eventuelt likvidations-udbyttet, overskud eller lignende.

Alle mine ansatte får f.eks. del af et eventuelt likvidations-udbytte.

Jeg kan udbetale en løn til mig selv som direktør, men skal selvfølgelig betale normal skat af dette, den anden stifter er normal ansat. Mine ansatte har så nogle rettigheder og beføjelser som gør at de lever op til definitionen for en "deltager".

Udbyttet bliver derfor i og for sig på firmaets konto indtil det genindvesteres eller udbetales som normal løn.

Ting gøres ofte sværere end de behøves at være, du er velkommen til at spørge mere, men husk at læse fodnoterne, de svarer meget godt på nogle af dine spørgsmål.

Bitcoin kort - BlochsTech.com

Fra Hillerød
Tilmeldt 27. Jan 09
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 22:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, det er godt at se du bekymrer dig, men det er vigtigt at bemærke at jeg jo netop ikke starter en virksomhed for nogle andre, jeg giver kun nogle af mine egne råd.

Folk kan vælge at lytte eller ikke at lytte, men jeg skulle ikke mene at man skal godkendes af nogen instans for at udtrykke sit indtryk af tingene (ytringsfrihed?).

Dokumentet indeholder desuden kun information enhver kan finde på nettet med lidt tid (og sikkert FLERE misforståelser).

Med hensyn til om jeg er "godkendt" så vil jeg blot bemærke at jeg jo har fået oprettet en virksomhed, altså må mit arbejde være godt nok til staten, du kan selv søge på mit cvr-nr.: 32889700

Bitcoin kort - BlochsTech.com

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 23:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

Nu fik jeg læst din såkaldte vejledning igennem.

Hertil skal jeg kun bemærke, at det fremgår, at skal have en andel af overskud på et eller andet tidspunkt, og samtidig er det besluttet, at selskabets årsregnskab ikke skal revideres.

Hvordan sikres det så, at der udarbejdes et korrekt årsregnskab af hensyn til deltagerne i dette Smba?

Hvordan har du fået stiftet dette Smba, hvilket også Anders efterlyste tidligere i tråden?

Tonny

Fra Hillerød
Tilmeldt 27. Jan 09
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 00:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Der udbetales ikke overskud i min virksomhed, kun likvidations-udbytte, hvilket er "salgsværdien" af virksomheden hvis den evt. opløses, altså ikke noget der normalt sker.

Det sikres i princippet ikke at du har orden i dit regnskab så længe du er under en vis grænse i omsætning og ikke lader årsregnskabet revideres.

Årsregnskabet skal dog op til generalforsamlingen (fremgår af paragraf 6), hvor deltagerne er med og da du stadig skal indberette moms er det en god ide at have styr på tingene.

Jeg har ikke set Anders spørge om hvordan jeg har stiftet det, jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår spørgsmålet, men: Jeg har gjort det, jeg har gjort det selv og jeg gjorde det ved at indsende to separate dokumenter til erhvervs- og selskabsstyrelsen (det andet var en standard formular jeg mener jeg linker til i guiden).

Jeg har altså ikke stiftet det for en anden eller fået en anden (godkendt advokat) til at stifte det for mig som Anders og den refererede blog i post 2 beskriver.

Du er velkommen til at spørge mere ind, hvis der er noget der er uklart.

Bitcoin kort - BlochsTech.com

Tilmeldt 5. Dec 07
Indlæg ialt: 651
Skrevet kl. 13:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin

mht. til dokumentet som ligger en behagelig og tilgængelig måde, skal jeg lige spørge :

Er de vedtægter mv.  de nye som skal bruges efter at loven blev ændret i 2010, hvor 2 stiftere skal til.  

Min ide er at oprette SMBA - holding med min kone og derefter stifte datterselskab med mig selv og holdingen som stiftere.. 

 

mvh.

Michael

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 13:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Michael.

hvis det er et smba du vil oprette som datterselskab, så går den ikke. Der skal være mere end en fysisk person som stifter af et smba og de skal alle deltage aktivt i driften.

De bedste hilsner

Anders Mikkelsen

Nr1 Økonomikontoret

Tilmeldt 5. Dec 07
Indlæg ialt: 651
Skrevet kl. 14:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja Anders  - det var faktisk det.

Men som jeg læser det på EOGS.dk hvor de har en vejledning, mener jeg at kunne oprette :

et holding med 2 aktive stiftere og derefter et SMBA-datterselskab som "salgsafdeling, hvor henholdsvis holding og jeg står som stiftere.

 

NB.

vil det sige de mange udbudere på google ikke er "lovlige" eller pænt sagt tilladt mere..!  hvis man googler smba kommer der en del reklamer, hvor de tilbyder SMBAér med en´ stifter. Hmm

 

mvh.

Michael

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Side 2 ud af 5 (48 indlæg)