Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Guide til oprettelse af eget SMBA selskab

Side 1 ud af 5 (48 indlæg)
Fra Hillerød
Tilmeldt 27. Jan 09
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 17:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,9 stjerner givet af 7 person

Føler du også at det at er en anelse uklart helt præcist hvordan SMBA selskaber oprettes? Så læs videre...

Fordelen ved et SMBA selskab er ret kendte, men jeg kan da nævne de vigtigste:

Betal firmaskat på 25% i stedet for personlig (top)skat.
Undgå stor indskudskapital (80.000 kr. Aps/500.000 kr. As).
Undgå personligt ansvar eller konkurs, hvis der er problemer.

Jeg har for nylig oprettet mit eget selskab med begrænset ansvar og i forbindelse med dette gjort mig nogle erfaringer jeg ønsker at dele.

Dette ville virkelig have hjulpet mig så jeg besluttede at dele mine erfaringer her på Amino med andre iværksættere.

Jeg har prøvet at forklare, hvorfor tingene står som de gør og hvad du har mulighed for at ændre i stiftelses- og vedtægtsdokumentet, men jeg modtager gerne kommentare og spørgsmål.

Dokumentet indeholder desuden information og links til andre nødvendige blanketter og lignende.

Dokumentet ligger på textpile.com, hvor du blot skal søge på SMBA, dokumentet er gratis (selvom det er muligt at tjene penge på sine tekster).

Bitcoin kort - BlochsTech.com

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 18:17

Martin Clemens Bloch:

-          Betal firmaskat på 20% i stedet for personlig (top)skat.

Er selskabsskatten for SMBA virkelig på 20% ?

Med andre ord: Hvis jeg stifter et SMBA, har jeg så forstået dig rigtigt, at jeg i stedet for personlig skat af overskud som i en personligt ejet virksomhed, kan slippe med 20% ?

Vedr. personligt ansvar eller konkurs - har du læst Tøjners blog, nærmere betegnet hans blog-indlæg vedr. et "hæftelsesgennembrud" indenfor S.M.B.A. ?

Nå til sagen:

Jeg synes du giver forkerte råd, selvom det tilsyneladende er med gode intentioner.

Når man læser dit indlæg får man indtrykket af:

1. Selskabsskatten er 20%

2. Selskabsskatten træder i stedet for personlig (top)skat

3. Man kan gøre hvad man vil - man fraskriver sig ethvert personligt ansvar.

Jeg har også kigget på din e-bog, som indeholder en side med en smule information, og ellers dine stiftelsesdokumenter... det kan være interessant for nogle at se hvordan sådanne stiftelsesdokumenter ser ud, og hvordan man stiller vedtægter op, men jeg kunne godt tænke mig at høre lidt mere om den lov du omtaler som "behold alle firmakvitteringer i en skokasse"-loven.

Jeg mener ikke din bog og din ukritiske anbefaling af selskabsformen SMBA gavner noget, men da jeg som sagt tror du har gode intentioner, får du en ekstra stjerne - vi er således oppe på 2stk herfra.

God dag.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 18:28

Hej

Jeg er enig med Jørgens subjektive, men iøvrigt korrekte bemærkninger.

I bedste fald er trådstarters intentioner sket af god vilje, men det må stærkt frarådes at følge hans anbefalinger.

Selskabsskatten er 25 %.

Hvis man påtænker at stifte Smba eller andre selskaber, så få konsulteret en rådgiver, som i det mindste har et ansvar for sine anbefalinger.

Tonny

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:28

Hej!

Mig bekendt er skatten i et SMBA:

25%

80 tkr. i indskudskapital i ApS.

Jeg er enig med Jørgen..der gives en del forkerte oplysninger.

Så det er en ommer...1 stjerne herfra.

Jørgen..Som jeg har forstået Tøjners blog ang. hæftelsesgennembrud..bygger den på teorier og formodninger,

og ikke på reelle facts.

MvH

Peter

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 18:47

Peter - Revisor:

Jørgen..Som jeg har forstået Tøjners blog ang. hæftelsesgennembrud..bygger den på teorier og formodninger,

og ikke på reelle facts.

Tak for info Peter ! :-)

Jeg havde end ikke overvejet at stille spørgsmålstegn - den mand er generelt så kvik at han er blevet en meget stærk faglig autoritet i mit univers - og så æder jeg ellers det hele råt.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:58

Jamen det er da o.k. Jørgen.

Jeg opfatter hans blog..på en anden måde.

Måske også fordi jeg selv har 4 SMBA`er, og har lavet en del research.

Hvis jeg skulle tage fejl...hører jeg da gerne nærmere.

MvH

Peter

Fra Viborg
Tilmeldt 5. Jun 10
Indlæg ialt: 1941
Fra  Modified Solutions ApS Skrevet kl. 19:00

Måske det SMBA er vejen frem for mig :o)

Dog tror jeg jeg tager fat i Tonny hvis nu... Wink

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 19:07

Hvorfor har du valgt en generalforsamling når der kun er dig i selskabet?? Holder du generalforsamling med dig selv?

Og hvorfår står du beskrevet som en administrerende direktør? :O

Du er kun adm. direktør hvis du har andre direktøre ansat under dig.

Fra Hillerød
Tilmeldt 27. Jan 09
Skrevet kl. 19:30

Tak for dit indlæg.

I følge http://www.regnskabsportal.dk/satser/satser.shtml er skatteprocenten for virksomheder ganske rigtigt på 25%, det må i undskylde.

Det er korrekt at man betaler selskabsskat og ikke personlig skat med et SMBA selskab.

Den blog du refererede til var meget interessant, men jeg vil ikke sige at SMBA selskabsformen er "død". Det bloggen snakker om er noget den kalder "hæftelsesgennembrud".

Som jeg forstår det, betyder det blot at hvis dit selskab er ugyldigt så kan du ende med at hæfte personligt i stedet for dit selskab. ER dit selskab gyldigt (som min guide burde hjælpe til med) er dette IKKE tilfældet.

Bloggen fraråder derfor klogeligt at købe færdige SMBA selskaber fra SMBA "service sælgere", men ikke nødvendigvis at bruge SMBA overhovedet.

Derudover snakker bloggen om uærlige måder at bruge SMBA'er på som skuffeselskaber og med inaktive deltagere, hvilket selvfølgelig er en dårlig ide...

Jeg tvivler på at man kan fraskrive sig et hvert ansvar, men økonomisk burde du være beskyttet, hvis nu det går helt galt. Moralsk vil jeg selvfølgelig ikke anbefale at bryde loven eller lignende (det er heller ikke noget jeg ser som iværksætteri ehem).

"Behold alle kvitteringer i en skokasse"-loven er bedre kendt som bogføringsloven, en nærmere forklaring af denne var ikke mit fokus og jeg tvivler på at jeg har helt styr på den, men du kan læse loven her: https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=27298

Fra Hillerød
Tilmeldt 27. Jan 09
Skrevet kl. 19:51

Vi er to deltagere, dette er et krav, så nej jeg sidder ikke med mig selv. Underskrifterne er censureret således at folk ikke kan duplikere dem.

Jeg er blevet refereret til som "adm. direktør" i nogle dokumenter fra erhvervs- og selskabsstyrrelsen, jeg tillægger det egentlig ikke betydning selv.

Angående forkert information så ser det ud til at jeg har fået fat i et gammelt tal for Aps indskudskrav. Jeg vil dog lige påpege at det ikke er Aps jeg skriver om og at de tal jeg har oplyst i første post var ment som en intro til hvorfor folk bruger SMBA og ikke som et factsheet om disse helt andre selskabstyper.

Håber det klarede lidt op.

Side 1 ud af 5 (48 indlæg)