Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ophavsret ved brug af artikel på hjemmeside.... skal jeg betale deres krav på 5000 kr?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Sep 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 08:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Jeg har kommet til at bruge en avisartikel vedr. vores firma på vores hjemmeside (jeg konverterede artikelen til pdf, for at undgå at viderelinke til den(i tilfælde af den blev fjernet fra avisens hjemmeside))

Nu har avisen kontaktet mig og forlanger at jeg skal betale 5000 kr for at blive ved med at have den på hjemmesiden.

Jeg har øjeblikkeligt fjernet artiklen, og skrevet undskyld og at jeg ikke vidste at det var en overtrædelse

De forlanger dog stadig at jeg betaler.....hvilket jeg meget gerne vil slippe for..men er jeg nødsaget?

tak,

Fra Herlev
Tilmeldt 27. Sep 07
Indlæg ialt: 428
Skrevet kl. 08:48

scanrobot:

Nu har avisen kontaktet mig og forlanger at jeg skal betale 5000 kr for at blive ved med at have den på hjemmesiden.

Er det korrekt forstået at du er blevet kontaktet mere end en gang af avisen..? For sådan læser jeg det du skriver.

Med venlig hilsen

Kenneth Popp
KPuds Vinduespolering 

K

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 09:33
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

De er desværre en dyr måde at lære, hvad du kunne have læst i adskillige tråde om ophavsret her på Amino.

Du slipper ikke for at betale. Når først de har stillet kravet, har de ingen grund til at trække det tilbage, og du har klart overtrådt ophavsretsloven.

Nu, hvor du har fjernet artiklen og sagt undskyld, kan du forsøge at forhandle beløbet ned - men det er meget muligt, at du ender med at komme til at betale det hele.

Desværre - for dig.
Heldigvis for os, der har ophavsret til tekster.

mvh Hans

Tilmeldt 26. Sep 10
Skrevet kl. 09:37

Hej, nej jeg er kun blevet kontaktet en gang

Fra Gråsten
Tilmeldt 11. Oct 09
Indlæg ialt: 993
Fra  VeloMania Skrevet kl. 10:01

scanrobot:

Hej, nej jeg er kun blevet kontaktet en gang

Det er egentligt underordnet at du kun er blevet kontaktet én gang. Du har stjålet fra avisen, og så er det ligegyldigt om du har kendt til reglerne eller ej.

Forestil dig at du kørte på ferie i Frankrig, og at man kun måtte gøre 100 km/t på de franske motorveje. Det vidste du ikke, men du bliver alligevel stoppet af politiet fordi du kørte 130 som du gør herhjemme. Skal du ikke stadig betale bøden?

Du skal få betalt de 5000 kroner, og så sende dem en mail når betalingen har fundet sted, med en information om at pengene er betalt og at du undskylder mange gange. Jeg kan fuldt ud forstå avisens reaktion.

God søndag :)

Tilmeldt 26. Sep 10
Skrevet kl. 10:21

hej, og tak for de gode svar.

og ja jeg kan godt se hvor det bærer hen af, jeg må hellere få betalt....

...men rent principielt har jeg lidt svært ved at forstå at et firma bare kan give en bøde ....med et beløb taget ud fra den blå luft...hvad nu hvis de havde forlangt 20.000kr  ?  

Fra Stoholm
Tilmeldt 9. Sep 08
Indlæg ialt: 311
Fra  Responsivemedia Skrevet kl. 11:05
Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 12:03

scanrobot:

...men rent principielt har jeg lidt svært ved at forstå at et firma bare kan give en bøde ....med et beløb taget ud fra den blå luft...hvad nu hvis de havde forlangt 20.000kr  ?  

De giver dig ikke en bøde, de sætter en pris på deres vare. Hvis nu ikke du uretsmæssigt havde startet med at stjæle varen kunne du have sagt nej tak og fundet en anden udbyder.

Det rigtig trælse ved situationen er at hvis du nu havde kontaktet dem først og spurgt om lov kunne du sikkert have fået lov at gengive artiklen gratis, min erfaring er ihvertfald at folk er meget mere medgørlig hvis man spørger først.

Fra Herlev
Tilmeldt 27. Sep 07
Indlæg ialt: 428
Skrevet kl. 12:11

Det er rigtig trist at skulle betale nogle penge for noget med sikkert kunne havet fået gratis hvis man havde spurgt først. 

Med venlig hilsen
KPuds Vinduespolering

K

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)