Ærede med-aminoer :-) Jeg har en webshop, der sælger kosmetikprodukter, shampoo, børster ol. Jeg har igennem en grossistvirksomhed i England købt en del produkter af et amerikansk mærke, som jeg videresælger fra min webshop. Jeg har netop modtaget en modbydelig mail fra den pågældende fabrikant i USA, der truer mig med bål og brand fordi jeg uden deres tilladelse forhandler deres produkter og bruger billeder af disse.. De vil dog lade mig slippe med skrækken, hvis jeg øjeblikkelig tager disse produkter af igen. Mit spørgsmål er derfor, om dette kan have sin rigtighed? Jeg mener - jeg køber jo de originale produkter helt legalt fra min leverandør i England. Jeg er bekendt med reglerne for parallemimport, men opfatter jo dette som helt legitimt.
|
Hej Omh
Du skriver, at du har styr på reglerne for parallelimport så den overordnede lektion vil jeg spare dig for.
1. Det kan være, at den amerikanske fabrikant prøver at skræmme dig og den resterende forhandlerkæde uden at have et juridisk grundlag for det. Af og til har en trussel om at afbryde et forhandlersamarbejde større vægt en juridiske sanktioner.
2. Selvom du køber originale varer fra en engelsk leverandør kan der stadig være tale om ulovlig parallelimport. En betingelse er dog, at fabrikanten har en varemærkeret i EU. Det er ikke altid tilfældet.
Kriteriet for lovlig parallelimport er, at varerne er kommet ind i EU med fabrikantens (som jeg går ud fra også er varemærkeindehaver) samtykke. Hvis fx en amerikansk forhandler uden fabrikantens samtykke har solgt til den engelske leverandør vil du som senere aftager i kæden af netop de produkter alligevel være skyldig i ulovlig parallelimport. I den situation vil varerne ikke være kommet ind i EU med fabrikantens samtykke.
3. Hvis der er tale om lovlig parallelimport har du ret til at tage billeder af produkterne og bruge dem i din markedsføring. Det følger af det såkaldte konsumptionsprincip.