Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal jeg momsregistreres osv osv.......?

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Fra Viborg
Tilmeldt 5. Jun 10
Indlæg ialt: 1941
Fra  Modified Solutions ApS Skrevet kl. 18:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:

Hej!

Undervisning er normalt ikke momspligtig..men omfattet af lov om lønsumafgift.

Dog er der også her en bagatelgrænse på 80tkr. af beregningsgrundlaget for lønsumafgiften.

Umiddelbart vil jeg sige nej til registrering. 

MvH

Peter

Et dumt sidespørgsmål her.. men er programmering så også "ikke momspligtig" når man arbejder freelance?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:42
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej!

Nej..da...programmering er momspligtig.

Dog er visse former for undervisning momsfritaget.........!

MvH

Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:56

Thomas Sindberg:
Jeg ville klart momsregistrere mig, og så begynde at trække nogle af dine udgifter fra i firmaet.

Bare sådan for at jeg også kan forstå det.

1. Vil det sige, at Folketinget har ophævet momslovens § 13, stk. 1, nr. 3 ?

2. At passusen om underleverandører i MV D.11.3 faktisk burde fjernes

3. Eller at der skal svares "Nej" til både 1. og 2. men at man har indført en regel om, at momsfrie virksomheder "bare" kan lade sig momsregistrere og derved være berettiget til momsfradrag.

4. Eller har jeg bare ikke fattet en pind, og ikke burde blande mig.

SU.: snarest

Vh
Lars

Tilmeldt 16. Jan 06
Indlæg ialt: 535
Skrevet kl. 19:06

Hej Lars,

Nu sidder vi og snakker her så dødelige kan forstå det.

Der er to muligheder, B indkomst eller momsregistrering. Som Peter er inde på, tyder noget her på at B indkomst er at fortrække, da vi har at gøre med reel undervisning og foreningsarbejde. Det var jeg ikke opmærksom på.

Men skat er nok bedre til at svare på dine spørgsmål end jeg er. De har nummer 72221818.

mvh
Thomas

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:20

Først bør jeg beklage overfor Josie, at jeg bruger din tråd til en af mine små mærkesager - nemlig at vi her på Amino skal være lidt langsommere på aftrækkeren og ikke bare svare for mere eller mindre komme først eller for den sags skyld kunne markedsføre en tilknyttet vare eller ydelse.

Jeg håber ikke mit lille udfald har skræmt dig væk - det har aldrig været meningen. Men jeg håber også du forstår, at et dårligt råd ikke er at foretrække frem for intet råd. Et dårligt råd kan koste dig penge - og noget af det der er skrevet ovenfor må karakteriseres som dårlige råd.

Det bedste råd du har fået her, er at kontakte SKAT. Ring eller mail og bed om et vejledningsmøde.

Der er en række faktorer inde over i din problemstilling:

- Driver du rent faktisk selvstændig virksomhed eller er du ansat - det kan man ikke "bare" selv beslutte. Det handler om den "frihed" du har i det du laver

- Hvis du driver selvstændig virksomhed - er du så omfattet af en fritagelse i momsloven der som udgangspunkt momsfritager faglig skoleundervisning og kursusvirksomhed - medmindre den er rettet mod virksomheder institutioner mv.

- Hvem er dine "kunder". Hvis disse ikke er momspligtige, bør du stræbe efter at være momsfri. Årsagen er jo den, at hvis du er momspligtig, og de er momsfrie, så bliver den moms du i givet fald lægger på, til en omkostning for dem. Og det kan meget vel betyde, at den moms kommer du reelt til selv at betale. Og så kan du få nok så mange fradrag - det er næppe en fordel medmindre du har større momsbelagte udgifter, end du har indtægter.

Vh
Lars

Tilmeldt 23. Sep 10
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 19:49

Tak for svarene alle. Og her troede jeg, at jeg stillede et gasnke simpelt spørgsmål :-)

Årsagen til at jeg overvejer at starte som virksomhed er jo klart den at jeg så muligvis ville kunne trække nogle udgifter fra, Om det er med eller uden moms ved jeg ikke, da jeg simpelthen ikke ved om den undervisning jeg yder er momspligtig, men det må jeg høre SKAT om. Nogen her der ved om højskoler ville kunne trække momsen fra hvis jeg eksempelvis påfører moms på en eventuel faktura jeg udsteder til dem ?

Som det har foregået hidtil er jeg jo blevet "ansat" i eksempelvis 2 uger på en højskole i min ferie fra mit almindelige job, og de har så udbetalt mig løn i form af B-indkomst.

Lad os lege at min undervisning ikke er momspligtg - kanman så alligevel lade sig registrere som virksomhed, og trække ens udgifter fra, altså udgifterne minus momsen ?

Undskyld hvis det er helt ude i skoven spm jeg stiller, måske er det bedre at søge noget info hos SKAT eller måske hos en revisor :-)

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 20:24

Hej Josie

Velkommen til Amino.

Nej, det er faktisk et ret svært spørgsmål, du stiller, fordi der både kan være tvivl om, hvorvidt der er tale om en selvstændig virksomhed, og fordi undervisning nogle gange er momsfri, nogle gange er momsbelagt.

Uden at kende de nærmere omstændigheder lyder det for mig som om du er leverandør af momsfri undervisning, Læs her på SKATs hjemmeside om emnet. Det kommer nemlig både an på, hvem du underviser - i hvilket regi - og hvad du underviser i.

Hvis du nu leverer ikke momset undervisning, kan der være tale om, at du er selvstændigt erhvervsdrivende. Men det kan også være, at du er ansat. Det kommer an på, i hvor høj grad du selv løber en risiko, tager ansvar, har indflydelse osv. SKAT har skrevet en udmærket og letlæselig pjece om emnet. Den linker jeg til her.

Hvis du når frem til, at du er selvstændigt erhvervsdrivende er det korrekt at du - uanset om du er momsregistreret eller ej - har adgang til nogle fradrag i din skattepligtige indkomst. I så fald skal der laves et regnskab, så du kan gøre op, hvad der skal stå på den udvidede selvangivelse, man får, når man driver en personligt ejet virksomhed.

Det kan du lære (jeg lever bl.a. at undervise folk i at lave deres eget regnskab), eller du kan betale dig fra det, der er mange bogholdere, som gerne vil hjælpe dig.  Det kan du tage stilling til hvis/når du har besluttet at starte virksomheden.

Bonusinfo: Lige i øjeblikket rejser jeg rundt i landet og fortæller om det med regnskab og selvstændig virksomhed. Det er DANA, der arrangerer, men Aminoer er også velkomne gratis. Klik her for at læse mere. Jeg var i Aalborg i går, og det var super hyggeligt. Skal til Esbjerg og Århus i næste uge. Og så Odense, Slagelse og København derefter. Ellers kan jeg foreslå dig at deltage i et af Regnskabsskolens informationsmøder, som også er gratis for alle iværksættere. Link til Regnskabsskolens informationsmøder.

Dbh
Anette Sand
http://anettesand.dk

Tilmeldt 23. Sep 10
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 09:43

Nå men nu har jeg talt med skat og de var også i tvivl :-) Men vi er blevet enige om at reg som selvstændig ikke er vejen frem for  - derimod er jeg honorarmodtager.. :-)

Men så har jeg vel også ret i at jeg kan trække diverse udgifter fra i rubrik 29 på min personlige selvangivelse. Altså de skønnede telefonudgifter jeg har, diverse materialer, kontorartikler, kørsel osv ?

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 09:57
Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:31

Hej Josie!

Det var rart at få det afklaret.

Da jeg læste dit indlæg..havde jeg trods de få oplysninger fra dig på fornemmelsen, at vi talte

om B-indkomst.

Så du behøver ikke at investere i fancy økonomiprogrammer, som der blev foreslået.

Held og lykke.

Peter

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)