Jeg går med tankerne om at starte selvstændigt som it-konsulent for mindre/store virksomheder. Det ligger sådan at jeg p.t er ansat som tekniker i et stort telekomunikationsvirksomhed på fuld tid. Er det lovligt, eller rettere tilladt at føre sådan en virksomhed ved siden af (moms registrering, CVR og det hele). Eksempelvis en dag om ugen eller weekender. Jeg syntes lige jeg ville lufte ideen her før jeg går til chefen og får klar besked. Tankerne var at gå "all in" hvis det rigtig tager fat.
Det er helt lovligt. Spørgsmålet er mere, om din chef synes, det er en god idé. Mange har klausuler i deres kontrakter, som forhindrer forskellige typer bibeskæftigelse.
Din chef vil nok argumentere med at så gir du dig ikke 100% på dit normale arbejde, så pas på med det.
Jeg ville aldrig fortælle min chef/firma, hvad jeg laver udenfor arbejdstid. Også selvom jeg havde en klausul der sagde at jeg ikke måtte tage andet lønnet arbejde ved siden af uden deres accept. Min holdning er at det ikke vil komme en arbejdsgiver ved, hvad jeg laver i min fritid.
Kan de iøvrigt tvangsbinde én på sådan en kontrakt ? Vil den holde i retten, hvis de fyrede en pga. det ?
Se det på den måde, at hvis de vil fyre dig, er det så et sted du har lyst til at være ?
Mange tak for svarene. Jeg vil finde min kontrakt frem og se om der skulle stå noget deri. Indtil videre holder jeg vist bare lav profil. Spørgsmålet er jo også om min arbejdsgiver vil anse det som konkurerende virksomhed ?
Mange tak for svarene. Jeg vil finde min kontrakt frem og se om der skulle stå noget deri. Indtil videre holder jeg vist bare lav profil. Spørgsmålet er jo også om min arbejdsgiver vil anse det som konkurerende virksomhed ?
Vh hhc
Held og lykke med at komme i gang hhc! det lyder spændene.