Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opløsning af APS

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. May 10
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 19:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle

Jeg fik lige et skarpt spørgsmål fra min kære hustru.

Vi har besluttet at oprette et lille aps selskab der skal være ved siden af vores normale jobs.

Hun har så spurgt mig hvad der sker hvis: Vi indser at det ikke kan løbe rundt, at vi kører sur i det eller andet der gør at vi vil ophøre med at drive virksomheden.

Kan APS'et opløses så eventuel kapital kan tilbageføres til os som privat personer og hvordan med beskatning af dette??

Mvh. Tonny

Fra Tåstrup
Tilmeldt 2. May 07
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 20:01

I kan da godt opløse det igen, men jeg tror ikke jeg så forstår formålet med at starte i et ApS ? Indskuddet er iøvrigt beskattet allerede.

Starter I et Aps koster det nogle penge, og hvert år skal det revideres, og regnskab udarbejdes i forskellige versioner (til jer selv, selskabsstyrerelse) det koster også penge, så hvorfor køre det i et ApS ?

Indskuddet er væk efter få år hvis der ikke tjenes penge.

Alternativt, skulle I tabe flere penge end egenkapitalen (som I ikke hæfter for personligt), så er konkurs konsekvensen, og så hæfter kun selskabet.

Håber det hjælper at overveje formålet, men ellers kontakt en revisor herinde, der er en del, og de kan helt sikkert hjælpe jer med afklaring og evt. oprettelse af ApS.

Med venlig hilsen

Peter Vendelby

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 20:20

Hej

Et ApS kan opløses/likvideres efter en generalforsamling, hvor dette vedtages. Det sker enten som en likvidation eller ved en betalingserklæring, som gerne bruges, hvis man som kapitalejer er helt sikker på, at der ikke er kreditorer i selskabet.

Ved en betalingserklæring hæfter kapitalejerne personligt for en gæld i selskabet, som ikke er indfriet i forbindelse med opløsningen af selskabet. Derfor skal der bl. a. indhentes en skattekvittance fra SKAT, som bekræfter, at der ikke er gæld til SKAT.

Når dette er foretaget, kan et restindestående i selskabet overføres til kapitalejerne. Hvis der udloddes mere end det oprindelige indskud, vil fortjenesten skulle beskattes som aktieindkomst, hvorimod er det lavere end indskuddet vil der kunne opnås skattemæssigt fradrag for tabet.

Tonny

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)