Orientering til virksomheder om praktikordningen på uddannelsen til markedsføringsøkonom på Niels Brock
Kan du bruge en 2. års studerende på uddannelsen til markedsføringsøkonom i tre til fem måneder, uden omkostninger for virksomheden? Vi har såvel danske som internationale studerende på uddannelsen
Som led i uddannelsen til Markedsføringsøkonom er den studerende på 4. semester i praktik i en virksomhed, hvor vedkommende typisk også skriver sit afsluttende projekt. Praktikforløbet skal gennemføres i perioden fra primo januar og tre måneder frem. Skriver den studerende hovedopgave i virksomheden, kan forløbet fortsætte frem til primo maj 2011. I uddannelsens første tre semestre har den studerende fået et
solidt teoretisk fundament, som danner udgangspunkt for det sidste semester. I
praktikken får den studerende mulighed for at opleve teori og praksis i en
konkret sammenhæng. Flere og flere af vore studerende kommer i praktik:
Hvorfor er det en god ide at have en markedsføringsøkonom-studerende i din virksomhed?
· Praktikken giver mulighed for at få arbejdet med en problemstilling af relevans for netop din virksomhed - uden lønomkostninger for virksomheden
· Praktikken giver mulighed for gratis at få udarbejdet et afsluttende eksamensprojekt, der eventuelt kan implementeres direkte i virksomheden
· Praktikken giver dig indblik i uddannelsen til Markedsføringsøkonom, og hvad den kan bruges til
· Praktikken giver mulighed for at stifte bekendtskab med enten en dansk studerende på den danske Markedsføringsøkonom-uddannelse eller en dansk/ en international studerende på AP degree in Marketing Management (den tilsvarende engelske udgave af markedsføringsøkonom-uddannelsen)
· Praktikken giver dig afklaring af, om den studerende kunne være et kommende medarbejderpotentiale
· Du kan på den måde være med til at præge udviklingen af uddannelsen
Kort beskrivelse af studiet til Markedsføringsøkonom
Studiet til markedsføringsøkonom er en praksisorienteret to-årig erhvervsakademi uddannelse på fuld tid. Uddannelsen til Markedsføringsøkonom er blevet udarbejdet i samarbejde med erhvervslivet og begyndte i 2000. Den tager udgangspunkt i behovet for medarbejdere med en international profil, gode sprogkundskaber og en bred økonomisk basisviden.
IndholdUddannelsen er en generalistuddannelse med hovedvægten på international marketing. De øvrige fag har afsæt i økonomi, marketing og erhvervsret.
Uddannelsen sigter mod at kvalificere de studerende til selvstændigt at løse opgaver, der bredt vedrører handel og markedsføring i både handels-, produktions- og servicevirksomheder i Danmark og i udlandet.
Obligatoriske fag:International markedsføring og salg 21 Kommunikation, organisation og ledelse 30
Valgfag Driftsøkonomi 3. semester Entrepreneurship 41 Markedskommunikation
Typiske jobfunktionerEn markedsføringsøkonom vil kunne være salgs-, eksport-, eller marketingassistent, eksportsælger, marketingkoordinator, informationsmedarbejder, reklamekonsulent, indkøber eller lignende.
Uddannelsen er også et godt udgangspunkt for studerende, som allerede er selvstændige eller som ønsker at starte egen virksomhed på et senere tidspunkt.
4. semester er et individuelt forløb med praktik og eksamensprojekt i en virksomhed
Praktikken kan danne baggrund for det efterfølgende afsluttende eksamensprojekt, hvis opholdet i virksomheden forløber tilfredsstillende for alle parter.
Indholdet i det afsluttende projekt kan ligge i forlængelse af praktikopholdets skriftlige opgave, eller der kan være tale om en hel ny opgave, som virksomheden ønsker løst. Det er klart, at en studerende, der allerede har opholdt sig i firmaet i tre måneder, alt andet lige vil kunne skrive et bedre afsluttende projekt. Virksomheden får en ulønnet men veluddannet arbejdskraft, der kan arbejde inden for mange områder. Virksomheden og den studerende aftaler indbyrdes, om resultatet af praktikopholdet skal afrapporteres til virksomheden ud over den skriftlige rapport, som Niels Brock skal have.
Den studerende kan på den måde arbejde med en konkret opgave uden lønomkostninger for den pågældende virksomhed i op til fem måneder, da den studerende fortsætter med at modtage SU. Formålet er, at den studerende under praktikopholdet skal erhverve sig en praktisk indsigt, der kan sættes i forhold til de fag, den studerende har haft på uddannelsens første tre semestre. Det er nødvendigt, at virksomheden i et vist omfang er indstillet på at bruge ressourcer på, at den studerende kan stille og få svar på relevante spørgsmål. Virksomheden skal med andre ord være villig til at lære fra sig.
Hvilke opgaver har vores studerende tidligere løst på 4. semester?- udarbejdelse af kundetilfredshedsundersøgelse for firma X - hvordan virksomhed Y kan forbedre deres kommunikation via internettet? - etableringsmuligheder for en virksomhed på det kinesiske marked - en analyse af prisen som konkurrenceparameter for en branche på det danske marked FormaliaSenest den 1. november 2011 skal den studerende og virksomheden indgå en bindende aftale om praktikopholdet. Studieopholdet skal minimum vare 3 måneder fra primo januar 2011.
Det afsluttende eksamensprojekt afvikles fra primo maj 2011 og afsluttes med en mundtlig eksamen i maj 2011/juni 2011. Rapporterne kan fortroligstemples, således at det kun er vejleder og censor, der har adgang til materialet.
Den studerende har fået en manual vedr. aftale om studieopholdet samt en manual om det afsluttende eksamensprojekt. Manualerne kan også rekvireres via www.brock.dk eller ved at kontakte Karrierecentret.
Kontakt mig på min mail: mudiii@gmail.com |
Markedsføringsøkonom søger praktikplads - Medio Januar 2011
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
- 1
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)