tage oplysninger fra krak og gengive på hjemmeside - lovligt?
Tilmeldt 14. Apr 10
Tobias
Skrevet
21-09-2010 kl. 10:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Svar
Hej Aminoer.
Må man tage oplysninger fra krak og gengive på en hjemmeside uden nogen af parternes samtykke.
Fx hvis jeg beslutter mig for at lave en hjemmeside hvor man kan finde alle børnehaver i dk,
må man så finde oplysningerne på krak, og gengive dem på hjemmesiden, uden samtykke fra børnehaverne?
eller er dette ulovligt?
dvs. så man lægger adresser og kontaktoplysninger ind om alle børnehaverne på hjemmesiden.
Dette er selvfølgelig kun et eksempel.
Tobias.
Svar
Fra Hornslet
Tilmeldt 10. Feb 10
Hej Tobias
Det er så vidt jeg er orienteret ikke lovligt. Du skal have en publiceringsaftale med CVR-registret, den kan vi sætte i stand, samt skaffe dig alle de relevante informationer på børnehaverne i en enkel excel-fil, eventuelt xml.
Hvis du er interesseret i at høre mere, er du meget velkommen til at kontakte mig, enten herinde, alternativt på jaol@nnmarkedsdata.dk .
God dag.
Svar
Fra Odense
Tilmeldt 2. Aug 08
Jeg ser det som en gråzone..
Det er vel lovligt at skaffe firmanavn og adresser, men hvis du tager CVR nummer med så tror jeg man får cvr .dk efter sig?
Svar
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Samlinger af data - som på Krak, er beskyttet af databasedirektivet under Ophavsretsloven. Så nej, det må du ikke.
Svar
Tilmeldt 14. Apr 10
Tobias
Skrevet
21-09-2010 kl. 11:13
Svar
Okay.
Altså der skal ikke cvr nr på.
Men hvad hvis jeg selv tager kontakt til alle virksomhederne?
Er det så lovligt?
Tobias.
Svar
Fra Odense
Tilmeldt 2. Aug 08
Samlinger af data - som på Krak, er beskyttet af databasedirektivet under Ophavsretsloven. Så nej, det må du ikke.
Altså hvis man snakker om tlf, fax, vej, post nr, by, firmanavn.
Hvordan kan man som virksomhed dokumentere at en anden har taget lige præcis min database hvis det samme infomation er at finde på 4-5 andre sider?
Svar
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Om man kan afsløres i sine ulovlige handlinger, eller om det kan bevises i en retssag synes jeg er sagen helt uvedkommende. Der bliver spurgt til om det er lovliogt - og det er det ikke.
Svar
Tilmeldt 14. Apr 10
Tobias
Skrevet
21-09-2010 kl. 11:39
Svar
men hvis jeg så selv tager kontakt til alle virksomhederne og får deres samtykke - så er det vel lovligt nok?
Tobias.
Svar