Hej allesammen, Jeg har længe haft et hjemmeside projekt som jeg gerne ville skyde igang. Planen ligger klar, markedsføringsplanen og forretningsplanen er tilnærmelsesvis gennemført og jeg mener selv der er stor bæredygtighed i projektet. Mit eneste problem er jo så bare, hvordan rejser man penge til udarbejdelsen og etableringen af et relativt omfattende webprojekt? Udarbejdelsen af sitet vil være skræddersyet og er estimeret til omkring DKK 55.000 (hvilket er billigt).. Dertil vil jeg pr. tommelfingerregel lave et overslag på 80% til markedsføring oveni hatten, så vi rammer ca. 100.000kr rundt regnet. For 100.000kr vil jeg kunne udbygge, etablere og launche dette site, men jeg har ikke pengene selv og skal derfor rejse kapital til dette, enten gennem lån eller investorer: Mit spørgsmål er så, ved etableringen af en hjemmeside virksomhed, hvilke aktiver/assets har virksomheden så egentlig at stille som sikkerhed? Sammenlig f.eks. et web-projekt med en anden virksomhed som f.eks. en cafe. En cafe vil have udstyr, køkkenmaterialer, møbler, interiør, exteriør osv, som alle udgør likvide aktiver som kan sælges hvis projektet ikke skulle være bæredygtigt. Men hvad har en hjemmeside-virkomshed? Og hvis jeg vil finansere et sådan projekt, hvordan ville det så være smartest? Privat investor? Banken? Og hvordan kan jeg stille garanti for en privat investor? (NB! med hjemmeside-virksomhed menes et website som skaber profit.. Dvs. IKKE en virksomhed der udvikler hjemmesider) Tak på forhånd,
|
Jeg ved ikke om du har set Dragons' Den før, men her søger personer med ideer om kapital. Man kan lære meget af dette program synes jeg personligt.
Ofte er det nemt bare at starte op for andres penge. Planlægningen er næsten aldrig realistisk.
Jeg synes dog du skal blive ved med at forsøge. Men jeg tror ikke du får nogen til at investere, medmindre du har en realistisk holdning til hvilke økonomiske informationer en investor har behov for. Alt efter hvor stor risiko dit projekt har skal du nok regne med et temmelige stor afkast til investor.
Jeg har selv skaffet min kapital da jeg startede min første virksomhed. Desuden er 100.000 kr. ikke mange penge hvis projektet er noget man selv brænder for og tror på. Oftes afspejles personens tro på projektet af hvor meget kapital de selv har skaffet.