Berlingske Business skirver i dag, at CBS er kede af, at de "kun" ligger nummer 22 på en liste over verdens bedste handelsskoler i verden, som Financial Times hvert år udgiver. De vil gerne op og ligge blandt de 10 bedste. Og det er da en god og sund ambition, skulle man mene. Men det er det bestemt ikke - sådan som jeg læser det. Situationen er et godt eksempel på, at det absolut ikke altid er godt, at have nogle snævre "karakterer" at benchmarke sin virksomhed eller uddannelsessted efter. Problemt er, at for at CBS kan kome højere op på listen er det vigtigt, at deres studerende går ud og får sig nogle mere velbetalte jobs. Topstillinger lønnes generelt højere i nogle lande, end de gør i Danmark. CBS's løsning på problemet er så, at de fremover vil gøre mere for at få flere af de færdigt uddannede til at tage til udlandet og arbejde. Der har altid været folk der søgte ud i verden efter inspiration, større udfordringer eller mere i løn. Det er fint nok. Men ligefrem at planlægge en dansk uddannelse sådan, at målet er, at sparke flest muligt ud af landet nærmer sig da næsten landsskadelig virksomhed. Jeg synes i hvert fald, at det er komplet idiotisk at bruge ekstra kræfter på at lokke de unge ud af landet bare for at score lidt ekstra point i en "karakterbog". |
Hej Mikkel
Jeg er helt enig
Det virker da fuldstændig overgearet at tilrettelægge uddannelser på denne måde. Som nummer 22 på listen er vel ikke så ringe endda, når man tænker på danske forhold og muligheder i forhold til andre uddannelsesinstitutioner i udlandet.
Jeg har endvidere svært ved at se formålet, udover måske og kun måske en bedre placering. Selvfølgelig vil det kunne trække studerende til fra udlandet, men igen de rejser vel tilbage til udlandet efter afslutningen af sin uddannelse.
Jeg var da egentlig af den opfattelse, at CBS stod for Copenhagen Business School, men lige nu har jeg problemer med ordet busineess. Det kan være det kun gælder eleverne, hvorimod skolen ikke som sådan skal drives som en business.
Tonny