Jeg har en ide men er i tvivl om der vil være noget juridisk i den.
Her i korte træk hvad det går ud på :
En hjemmeside hvor man som bruger kan anmelde andre virksomheder med både godt men også dårlig feedback. Siden skal ikke være offentlig tilgængelig men kun for medlemmer som har oprettet medlemskab.
Feedbacken skal smides en database og vil kun være tilgængelig for medlemmer som har tilmeld sig forskellige grupper. Den skal sende per mail.
Eks.
Jeg er medlem af siden og logger på her kan jeg så "abonnere" på forskellige områder som - Webdesigner - Hosting Osv
Her vil jeg så modtage lister over feedback givet til de forskellige firmaer.
Nu har jeg ingen forstand på hvad man må og ikke må.. Men kan da ikke forestille mig det skulle være noget ulovligt i det. Der er jo sider som fx. trutpilot som har gode / dårlige anmeldelser af virksomheder - at du så tilføjer at man skal være medlem og modtage e-mail for at få dem, burde der ikke være noget ved.
Jeg følger i hvert fald lige med hvad eksperterne siger til det :)
Nu er der jo stor forskel på, hvem og hvilken form disse oplysninger videregives.
Trustpilot handler jo dybest set om kundernes oplevelser på godt og ondt, men hvis det organiseres på den omtalte måde, så er jeg stærkt i tvivl om det er lovligt. Dette simpelthen ud fra devisen om, at man er uskyldig til det modsatte er bevist.
Jeg tænker også lidt i retning af, hvad det kan afstedkomme af mulige krav om erstatninger fra eks. virksomheder, som får en dårlig eller direkte skadelig omtale. Vi behøver ikke gå længere end her på Amino, hvor der netop passes meget på og værnes om dette forum eks. med navneforbud o.s.v..
Om det er lovligt eller ulovligt afhænger faktisk af om du opfylder kravene under den lovgivning din tjeneste måtte høre ind under. Så du have afklaret først, hvad din tjeneste egentligt er for en fisk.
Hvis man indsamler data systematisk kan det være Datalovgivningen, hvis oplysningerne er forbundet med reklameindtægter kan det være Markedsføringsloven osv.