Hej Aminoer Jeg står muligvis i en situation hvor jeg kan låne 400.000,- kr. af et familie medlem til overtagelse af en kiosk. * Hvordan er reglerne omkring lån af penge gennem familie medlemmer? På forhånd tak |
Oggys:Jeg står muligvis i en situation hvor jeg kan låne 400.000,- kr. af et familie medlem til overtagelse af en kiosk.
Mit spørgsmål er følgende:* Hvordan er reglerne omkring lån af penge gennem familie medlemmer?
* Hvordan kan afbetaling af gæld, trækkes ud af virksomheden?
* Vil familiemedlemmet blive beskattet og/eller hvordan kunne dette klares?
1. Hvis du låner pengene privat og skyder ind i din virksomhed kan det laves som rentefrit familielån mellem dig og familiemedlemmet.
2. Der laves et gældsbrev med faste afdrag på gælden, som så betales fra firmakontoen hvis det er firmaet der har lånt pengene, ellers låner du pengene videre til virksomheden og kører afdrag den vej igennem.
3. Familiemedlemmet vil blive beskattet af en eventuel renteindtægt.
4. Jeg vil på ingen måde anbefale nogen at låne sådanne summer af familiemedlemmer.
Hvis din kiosk går på røven og du ikke kan betale gælden tilbage kan du ske at stå med en stor gæld efter dit kioskeventyr, en splittet og vred familie og håret i postkassen! Er det risikoen værd?