Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lån penge til opstart af familie medlem

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Jul 08
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 20:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg står muligvis i en situation hvor jeg kan låne 400.000,- kr. af et familie medlem til overtagelse af en kiosk.
Mit spørgsmål er følgende:

* Hvordan er reglerne omkring lån af penge gennem familie medlemmer?
* Hvordan kan afbetaling af gæld, trækkes ud af virksomheden?
* Vil familiemedlemmet blive beskattet og/eller hvordan kunne dette klares?

På forhånd tak 

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 20:52

Oggys:

Jeg står muligvis i en situation hvor jeg kan låne 400.000,- kr. af et familie medlem til overtagelse af en kiosk.
Mit spørgsmål er følgende:

1. Hvis du låner pengene privat og skyder ind i din virksomhed kan det laves som rentefrit familielån mellem dig og familiemedlemmet.

2. Der laves et gældsbrev med faste afdrag på gælden, som så betales fra firmakontoen hvis det er firmaet der har lånt pengene, ellers låner du pengene videre til virksomheden og kører afdrag den vej igennem.

3. Familiemedlemmet vil blive beskattet af en eventuel renteindtægt.

4. Jeg vil på ingen måde anbefale nogen at låne sådanne summer af familiemedlemmer.
Hvis din kiosk går på røven og du ikke kan betale gælden tilbage kan du ske at stå med en stor gæld efter dit kioskeventyr, en splittet og vred familie og håret i postkassen! Er det risikoen værd?

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 20:55

Oggys:

Det er rart, når det er muligt. Har du overvejet, hvilken form virksomheden skal drives i, eks. enkeltmandsfirma, selskab?

Oggys:

Man kan låne penge af familien uden problemer, men sørg for at få dokumentationen på plads for lånet, herunder også et gældsbrev med vilkår for tilbagebetalingen m.v.

Oggys:

Da lånet enten er optaget af virksomheden eller indskudt af dig privat, vil udtræk til betaling af lånet ikke påvirke dine private hævninger.

Oggys:

Nej, der vil ikke ske nogen form for beskatning af selve lånet. Det er kun, hvis der i givet fald aftales en rente på lånet, hvor renteindtægten vil være skattepligtig.

Hilsen

Tonny

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15064
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 20:59
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Anders Christensen:

4. Jeg vil på ingen måde anbefale nogen at låne sådanne summer af familiemedlemmer.
Hvis din kiosk går på røven og du ikke kan betale gælden tilbage kan du ske at stå med en stor gæld efter dit kioskeventyr, en splittet og vred familie og håret i postkassen! Er det risikoen værd?

Vil give Anders ret i det punkt! Det skal virkelig overvejes, da de negative sider er langt flere end de positive ved sådan en transaktion...

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:02

Fashion-Seller:

Anders Christensen:

Vil give Anders ret i det punkt! Det skal virkelig overvejes, da de negative sider er langt flere end de positive ved sådan en transaktion...

YesEnig

Derfor også tilrådeligt at tage en advokat med på råd, så der kan vurderes om mulighed for sikkerhed i forretningens aktiver m.v. samt udarbejdelse af gældsbrevet.

Tonny

Tilmeldt 9. Jul 08
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 21:06

Hej alle

Tusind tak for de hurtige svar.

Ja, risikoen ved at kunne komme til at skylde familien i stedet for et pengeinstitut, skal overvejes meget nøje og det er da også en af de største barriere.

Men endnu engang tusind tak for svarene. 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15064
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 21:15

Oggys:

Ja, risikoen ved at kunne komme til at skylde familien i stedet for et pengeinstitut, skal overvejes meget nøje og det er da også en af de største barriere.

Hvis jeg var dig, så ville jeg låne pengene i banken først, hvis det er muligt, og senere hen skifte lånet ud med familiemedlemmets...

Problemet er nemlig, at der er følelser og tillid imellem dig og dit familiemedlem, og det er derfor ik sikkert, at familiemedlemmet reelt har regnet risikoen ud. For det er jo "bare" dig, og du skal nok klare den...
Går det galt, så kan det overraske, og medføre nogle meget uheldige situationer, som du helt sikkert bør undgå, hvis det er muligt...

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)