Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan får jeg patent på en ide?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 24. Mar 10
Indlæg ialt: 538
Skrevet kl. 19:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Eller kan jeg overhovedet få patent?

 

Jeg har en ide til et nyt og anderledes dating koncept som skal foregå online, kan jeg få patent på dette koncept eller er det for åbent?

Og hvordan foregår sådan noget omkring patent? Fra man har en ide til at man ejer "ideen" ? Hvad koster sådan noget?

Fra Vejle
Tilmeldt 30. Jul 10
Indlæg ialt: 1451
Skrevet kl. 19:45
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg kigger lige med her

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Ganske enkelt - du kan ikke patentere en ide.

Fra Valby
Tilmeldt 27. Jul 10
Indlæg ialt: 110
Skrevet kl. 20:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg mener jeg har læst et sted at Jesper Buch har taget patent på den "maskine" der sammenkobler restauranten og Just-eat. Men det er jo en opfindelse som godt kan tages patent på.. 
Jeg ved ikke om man kan tage patent på en idé.  

Fra Næstved
Tilmeldt 16. Sep 10
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 01:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hm, jeg tvivl desværre på det, Jakob. For at patentanmelde en ide, skal det være en opfindelse med så nøjagtig en beskrivelse, at en fagmand kan lave genstanden, etc. Så man behøver ikke fysisk at have lavet genstanden for at patentanmelde den. Men der er måske en anden mulighed.

Den retlige beskyttelse du måske kan opnået vil være ophavsretten. Men det kræver at dit koncept er et EDB-program af værkshøjde, jf. ophavsretslovens § 1, stk. 3. Men det lyder som om du vil lave noget online, og ikke programmere et unikt datingprogram. An på hvor speciel din ide den er, så skulle man formentlig overveje at slå sig sammen med en partner, som er dygtig til programmering. I så fald vil det være ophavsretligt beskyttet allerede ved skabelsen af værket (EDB-programmet). Som ophavsretshaver har I spredningsretten, eksemplarretten, visningsretten og fremførelsesretten. Det er sådan set de rettigheder man gerne vil beskytte ved at patentanmelde noget. Men det gør jo det hele noget mere besværligt. Men der er mange ting man skal være opmærksom på i denne sammenhæng. F.eks. offentliggørelse eller vurderingen af værkshøjde/.originalitetskravet, osv. Men håber du kunne bruge noget af det, eller det gav andre ideer Smile

Fra Ludvigsen
Tilmeldt 25. Oct 09
Indlæg ialt: 373
Fra  LudvigsenPatent LudvigsenPatent - Vi beskytter din OPFINDELSE Skrevet kl. 21:10
Hvor mange stjerner giver du? :

jow, men udover "For at patentanmelde en ide, skal det være en opfindelse med så nøjagtig en beskrivelse,

1) at en fagmand kan lave genstanden, etc" --- jaah, meeeen det er ret vigtigt at

2) opfindelsen er ny og har

3) opfindelseshøjde, dvs. den skal adskille sig væsentligt fra det der er kendt, dvs. i praksis må opfindelsen i k k e  være nærliggende for en fagmand.

Ellers kontakt os via www.eneret.dk, hvis du vil have behandlet disse spørgsmål

 

Tilmeldt 16. May 10
Indlæg ialt: 871
Skrevet kl. 21:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Er der ikke et godt link som forklarer alt omkring patenterSmile

Tilmeldt 24. Mar 10
Indlæg ialt: 538
Skrevet kl. 21:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for jeres gode svar - men det er faktisk to forskellige produkter jeg er igang med at udvikle.

 

Det første er som nævnt tidligere et datingkoncept der bliver lavet online og dette kræver som sagt en programmør der kan lave dette. Jeg er igang med at lave alt forarbejdet til projektet og når alt står klart - skal jeg en tur i banken og andre steder for at finde investorer :)

 

Mit andet projekt er også rigtigt fedt! Jeg har delt ideen med et par andre iværksættere som også finder den super fed og den dækker medicinal branchen. Dette er et produkt hvor man blander fysioterapi og akupunktur ind i folks dagligdag. Det fungere primært som et supplement til folk der har brug for akupunktur, og det skiller sig ud ved at det kan bruges der hjemme, på arbejde etc.

 

Hvis der er nogle som er interesseret i at høre nærmere med henblik på at være med på ideen er de velkommen til at sende en privat besked.

 

Jeg har de første prototype tegninger klar, som jeg har lavet i PS.

Det er super spændende og jeg håber på at i snart kan høre om det i medierne :) (indenfor et års tid)

Tilmeldt 16. May 10
Indlæg ialt: 871
Skrevet kl. 21:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Alternativ til patent er at nævne ideen her på amino engang i nat så kan andre ikke patentere den og du risikerer ikke at stå med et produkt du ikke må bruge,fordi andre har patenteret det imellemtiden.

Tilmeldt 24. Mar 10
Indlæg ialt: 538
Skrevet kl. 21:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Andre kan da godt patentere en idé selvom jeg har nævnt den.

Elles ville det da være let at få patent på en idé, så er det bare at nævne den i et offentligt forum og så har man patent.

Tror der skal lidt mere til end det, men tanken er da god :)

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)