Hvis I har læst nogle af de tråde, jeg før har oprettet, vil I være trætte af konstant at høre på, at vi er 4 unge, der er medlem af Young Enterprise og igennem vores skole, Viborg Handelsskole, forsøger at starte vores egen virksomhed ;) Vi har et dilemma. Vi har muligheden for, nogenlunde omkostningsfrit (grundet sponsorater m.m.) at give 50 af de innovative armbånd væk, som vi har fået produceret. Tilgengæld vil der gå 2+ måneder, før vi har en ny sending klar. Vi satser på, at vores innovative armbånd skal blive den næste store modedille, og derfor søger vi råd til, hvordan vi målretter vores markedsføring bedst. Skal vi vente, indtil vi har et større lager, og dermed udskyde salg og markedsføring af produktet (at give armbåndene væk) i 2+ måneder, eller skal vi gå igang med at markedsføre samt sælge produktet nu, uden at kunne dække den efterspørgsel, vi håber vil komme pga. mangel på kapital? Der er mange aspekter, vi har forsøgt at overveje, men jeg tror, at jeg har fået kradset de væsentligste ned. I skal være mere end velkomne til at spørge, hvis der er nogle ting der skal uddybes eller lignende. På forhånd rigtig mange tak! |
Hvordan skal vores markedsføring være?
- 1
Hej Martin Såfremt i ønsker at jeres armbånd skal blive en "modedille", så er idéen med at give de første væk glimrende. Det er bare ultra vigtigt at det er de rigtige personer som i giver dem til.. I skal finde de personer som typisk er først med det nye.. Det skal være personer som jeres målgruppe "kopierer" eller lytter til! Et godt eksempel er mange større virksomheders brug af kendte i deres reklamer. Mere jordnært/opnåeligt kunne være at finde frem til de folk i gymnasierne og skolerne som er "sejest" og give dem et armbånd.. En "modedille" er ligesom en snebold på vej ned af et bjerg, først skal den have et skub og så ruller den hurtigere og hurtigere og bliver større undervejs.. Så jeg synes bare i skal få delt dem ud.. Det er bare ekstemt vigtigt at i er kritiske overfor hvem i giver dem til.. |
En mulighed kunne også være at udlodde disse armbånd i en konkurrence, eller nogle af dem ihvertfald. Enten arrangere en konkurrence selv eller lave noget samarbejde med nogle mere kendte medier. Det kommer selvfølgelig an på værdien af disse armbånd, om en evt. konkurrence er relevant. Men i kommer nok ikke udenom at investere i noget markedsføring ud over denne uddeling. |
Hej Martin, Velkomme til den virale markedsførings verden J Det du har gang i, går normalt under navnet word-of-mouth markedsføring. Som SteffenF skriver, er det vigtigt at være ekstremt bevidste om hvem i giver armbåndene til, det skal være folk som kan sprede budskabet til andre for jer. Det kræver en helt speciel sammensætning af målgruppe, og en kombination af folk, som : · kender mange andre mennesker men i helt andre omgangskredse en i normalt bevæger jer i · er først til at kende de sidste nye ting moder · folk med en helt særlig empati, som kan overbevise andre om jeres produkts fortræffeligheder, ikke blot med salgsargumenter, men med den helt særlige evne som gør, at folk stoler på dem, og har lyst til at kopiere dem. Hvis du vil vide mere er en god bog at blive klog på The Tipping Point af Malcom Gladwell. Den bliver af mange anset for at være hovedværket inden for denne type markedsføring. (http://en.wikipedia.org/wiki/The_Tipping_Point_%28book%29) Udover det, synes jeg I skal passe på med at starte ud, før I kan dække et kommende behov. 2 mdr. er er lang tid at skulle holde gryden i kog, når I ikke har produkterne til at følge med. Jeg er derfor bange for, at I slet ikke vil få noget (nok) ud af jeres første initiativ, hvis I derefter skal vente 2 mdr. på næste leverance ... folk glemmer MEGET hurtigt! Husk på, andre elsker ikke nødvendigvis jeres produkt ligeså meget som I gør :-) |
eTRADEVIDEO - We produce, distribute and analyze online videos for leading eCommerce companies.
|
Kristian Deiborg
ROI-hunter for Bodylab
Vores løsning blev følgende: Der var Young Enterprise messe i Viborg i dag, hvor vi valgte at sælge vores armbånd for dermed at slå 3 fluer med ét smæk: - Vi fik penge i kassen og dermed kapital til at bestille en ny sending armbånd. - Vi fik spredt budskabet om vores virksomhed. - Der var nogle af "trendsætterne", altså dem vi i starten ville give armbåndene væk til, der købte vores armbånd på messen. Det var rigtig fedt at være på messe i dag, synes jeg personligt, pga. vi fik en MASSE super lækker respons (folk var virkelig interesserede og skulderklappende) OG vi fik solgt nogle armbånd. Det er tit dér, synes jeg man hører om, at det glipper... altså folk er meget venlige, men når de skal have pungen op af lommen, er det noget helt andet. Sådan var vores oplevelse slet ikke. Efter et par enormt stressende uger var det lækkert at få den slags respons, så man kan se, at arbejdet ikke var forgæves :) Derudover synes jeg, det skal tages i betragtning at vi er i Januar måned, hvilket jeg som ungarbejder i den lokale Dagli'' Brugs har erfaret er en af de mest sløve måneder ovenpå et hektisk nytår og måske en endnu mere hektisk jul. Dét jeg prøver at sige er vel egentligt bare, at jeg er super glad for at I er så hjælpsomme, som I er. Så rigtig mange tak for hjælpen! |